Cellulit, znany też jako pomarańczowa skórka, to prawdziwy prześladowca lwiej części naszego społeczeństwa. Z jego powodów cierpi aż 8 na 10 dojrzałych kobiet, a coraz częściej dotyka on też nastolatek, a nawet mężczyzn. Od czego zależy pojawianie się pomarańczowej skórki, jakie są kolejne etapy tej przypadłości i – przede wszystkim – jak pozbyć się cellulitu?


Cellulit – co to właściwie jest?

Cellulit (cellulitis, pomarańczowa skórka) to nieestetyczna, przerośnięta i nierównomiernie rozmieszczona tkanka tłuszczowa, widoczna najczęściej na udach, biodrach i pośladkach (choć czasem atakuje ona także brzuch i tylne części ramion). Dlaczego zmiany widać właśnie w tych, a nie innych miejscach?


Wymienione części ciała należą do punktów newralgicznych, gdyż tkanka tłuszczowa uciska znajdujące się w nich naczynia krwionośne. Ów ucisk sprawia, że komórki są niedotlenione i słabiej odżywione. Naczynia limfatyczne nie radzą sobie z odprowadzaniem zalegających toksyn. W wyniku tych komplikacji powstają grudki zbierającego się w uciskanych rejonach tłuszczu, a skóra zaczyna przypominać... mało apetyczną pomarańczę.


Główne przyczyny cellulitu

Cellulit rzadko rozwija się w wyniku jednej, odrębnej przyczyny – zmiany zachodzą raczej z powodu kilku równoległych, sprzyjających im czynników. Dlatego też czasem trudno jest wyeliminować główne źródło problemu. Wiemy na pewno, że cellulit lękał też nasze poprzednie pokolenia, ale nie był wtedy aż tak popularny jak dziś. Prawdopodobnie głównymi winowajcami dzisiejszej ekspansji cellulitu są mocno przetworzone produkty i brak aktywności fizycznej.


Poza tymi dwoma złymi nawykami pomarańczowej skórce sprzyjają m.in.: złe krążenie żylno-limfatyczne, antykoncepcja hormonalna, przesadzanie z opalaniem i gorącymi kąpielami, noszenie za ciasnych ubrań i palenie papierosów. Na pewno nie pomagają wady postawy, stres i problemy ze snem. Na nierówności skóry ma także wpływ niewystarczające nawadnianie organizmu albo zbyt częste przyjmowanie płynów takich jak kawa i alkohol. Kobiety często obserwują u siebie cellulit równolegle ze złym poziomem estrogenów. Ich nadmiar może wywoływać nie tylko przyrost wagi, ale i nieestetyczne obrzęki.


cellulit można zlikwidować


Cellulit na udach – cztery stadia rozwoju

ETAP 1 – grudkowate zmiany są prawie niewidoczne: ujawniają się dopiero przy delikatnym uciśnięciu skóry;

ETAP 2 – cellulit widać bez ściskania skóry, nierówności są dostrzegalne gołym okiem;

ETAP 3 – coraz wyraźniejsze i większe zmiany: skóra zaczyna przypominać skórkę pomarańczową także swoim kolorem;

ETAP 4 – nasilające się dolegliwości wywołują w podskórnych tkankach stan zapalny. Skutkuje to dokuczliwym schorzeniem, tzw. cellulitem właściwym.


Sposób na cellulit – dieta antycellulitowa

Walka z cellulitem nie może być wygrana bez odpowiedniej diety. Zacznij od rezygnacji z alkoholu i ograniczenia kawy oraz słodzonych napojów. Zamiast tego dostarczaj organizmowi płynów pod postacią wody mineralnej – możesz wtedy pić nawet 3 litry dziennie. Unikaj przetworzonego jedzenia, soli i niezdrowych mieszanek przypraw. Zamiast na suplementy diety postaw na antyoksydanty, błonnik i minerały. Tabletki na cellulit nie przyniosą takiego efektu jak zdrowy, zbilansowany jadłospis. Czerwone mięso wymień na ryby, a słodycze – na marchewki. Podstawą diety na cellulit są właśnie warzywa i owoce (także pomarańcze)!


Masaż antycellulitowy i ćwiczenia na cellulit

Inne sposoby na cellulit to specjalne preparaty kosmetyczne (szczególnie kremy), które obkurczają naczynia krwionośne, a wzmacniają i napinają skórę. Ich stosowanie należy połączyć z masażem. Najlepiej, żebyś używała ich rano i wieczorem, wmasowując je w problematyczne okolice przez blisko 2-3 minut. Wtedy pobudzisz komórki do pracy i zadbasz o prawidłowe krążenie krwi, a także pomożesz odprowadzić płyny zalegające w tkankach. Tego typu zabiegi na cellulit powinny być jedynie uzupełnieniem codziennej diety i ćwiczeń. Regularna aktywność fizyczna, sprofilowana na dotknięte cellulitem partie pomoże osiągnąć najbardziej satysfakcjonujące rezultaty. Pamiętaj zwłaszcza o ćwiczeniach na uda, pośladki i biodra oraz o treningu siłowym.