Mięso gości na naszych talerzach niemal codziennie – jako główny element obiadu, popisowe danie na wyjątkowe okazje czy jako najcenniejsze źródło białka. Niewiele się nad nim zastanawiamy, biorąc pewne rzeczy za oczywistość. Jednak warto lepiej przyjrzeć się temu, co jemy i co kupujemy. Jakie składniki skrywa w sobie mięso? Jak wybierać zdrowe i świeże kawałki?


Mięso czerwone i białe

Najczęściej wybieramy drób oraz wołowinę, jednak równie bogate w składniki odżywcze jest mięso królika czy wieprzowina. To pierwsze, niegdyś tak popularne, odeszło na dalszy plan razem z koniną, która królowała w czasach PRL-u. Możemy wyróżnić dwie kategorie mięs – czerwone oraz białe, które mają inny wpływ na nasz organizm, zawierają odmienne składniki odżywcze.


Czerwone mięso to przede wszystkim: wołowina, wieprzowina, konina, baranina, kaczka, gęś. Z kolei do mięs białych zaliczamy: kurczaka, indyka, królika, cielęcinę oraz strusia. Druga kategoria to wyroby mniej kaloryczne, lekkostrawne, zawierające mniej cholesterolu – z tego powodu polecane są osobom z problemem nadwagi, diabetykom czy osobom na diecie. Czerwone mięsa są uznawane za zawierające więcej tłuszczu, ale także posiadające więcej białka, niezbędnego do budowy komórek.


Mięso jako cenne źródło wartości odżywczych

Mięso to nieograniczone źródło wartości odżywczych oraz witamin. Po pierwsze zawiera dużą ilość białka, a także żelaza. Dzięki temu zmniejsza szanse zachorowania na anemię, a także dba o odporność i lepsze samopoczucie. Kolejny element to cynk – największa ilość występuje w wołowinie (3 razy więcej cynku niż w kurczaku) – jest niezbędny do wzmacniania i budowania błon komórkowych, skóry. Mięso dba także o nasze DNA, zawarta w nim witamina B12 (najbogatszy w B12 jest królik), wespół z kwasem foliowym wzmacnia i kreuje strukturę genetyczną, a także zmniejsza niedokrwistość. B1 i B6. To te elementy są nieocenione w pracy układu nerwowego, uczestniczą także w przemianie węglowodanów (najwięcej posiada ich królik). Jedną z ostatnich, tak istotnych witamin, jest PP, która wspiera mózg, układ nerwowy, a także tworzy niektóre hormony.


mięso


Jak kupować mięso?

Dokonując zakupu mięsa, powinnyśmy mu się jak najlepiej przyjrzeć. Najlepiej inwestować w świeże kawałki, dostępne w małych, wyspecjalizowanych sklepach czy na stoiskach w supermarketach. Lepiej unikać wołowiny, cielęciny, sprzedawanej na targach – jest to mięso, którego pochodzenie, jakość oraz stan obecny nie poddane są żadnej kontroli. Świeże mięso powinno być jednolitej barwy – od ecru, jasnego różu, po czerwień. Wszelkie przebarwienia, szarości, żółte plamy, oznaczającą, że nie nadaje się do jedzenia i prawdopodobnie zbyt długo leżało na sklepowej półce. Jeśli robimy zakupy w supermarkecie, unikajmy mięsa, które pływa w wodzie – jest to nieodzowny znak, że zostało naszprycowane chemią, a dodatkowo leży już zbyt długo. Jeśli chodzi o czerwone gatunki – mięso nie powinno mieć żyłek, ciemnych, czerwonych plam czy jaśniejszej barwy po bokach. Kiedy tak jest, może to oznaczać zły ubój czy chorobę zwierzęcia. Jako wskaźnik może nam posłużyć także węch. W świeżym mięsie powinna być wyczuwalna krew, inne zapachy to prawdopodobnie chemia.


Zdrowie przede wszystkim

Złe mięso może negatywnie wpłynąć na nasz organizm, spowodować zatrucia czy niemiłe rewolucje żołądkowe. Jednak jeśli dokonamy właściwego wyboru, możemy być pewne, że dostarczamy naszemu organizmowi niezbędnych budulców, składników odżywczych. Zdrowe mięso to podstawa zbilansowanej diety oraz lepszego samopoczucia.

Mięso na talerzu – jak odżywiać się zdrowo? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(1)
    • ~kamila
      10 marzec 2016

      podstawa zdrowej diety jest aktywnosc fizyczna, warto takze wspomagac sie snaturalnymi suplementami np be slim 3