Wydaje ci się, że zdrowo się odżywiasz, a błędy dietetyczne cię nie dotyczą? Przeanalizuj swój sposób odżywiania pod kątem 5 najczęściej popełnianych błędów żywieniowych.


1. Za mało wody

Błędy dietetyczne nie dotyczą tylko jedzenia, ale także spożywanych napojów. Każdy z nas powinien spożywać co najmniej 1,5-2 litry wody dziennie. Ilość ta ulega zmianie w wyjątkowych sytuacjach, np. latem, podczas choroby czy wzmożonego wysiłku, kiedy to wody należy pić znacznie więcej, nawet 2,5-3 litry. W tę ilość można wliczyć zieloną herbatę i niesłodzone herbaty owocowe, ale na pewno nie kawę czy czarną herbatę. Niestety wiele osób wypija w ciągu dnia 3 czarne słodzone herbaty, do tego 2-3 kawy i 1 szklankę wody i żyje w przeświadczeniu, że spożyło dzienną normę wody. Jeśli ciężko ci się zmobilizować, możesz ustawić sobie w pracy dzbanek z wodą i popijać w ciągu całego dnia. Nie smakuje ci czysta woda? Dodaj do wody mineralnej ulubione owoce – cytryny, pomarańcze, maliny, arbuza. Będzie pysznie, zdrowo i kolorowo. Coś dla fanów nowych technologii – dostępne są aplikacje, które przypominają o dziennym spożyciu wody. To dobry sposób, aby zadbać o regularność.


2. Nieregularność

W zdrowym odżywianiu systematyczność to jedna z najważniejszych zasad. Tylko poprzez spożywanie posiłków w regularnych i stałych odstępach, można zadbać o prawidłową przemianę materii. Bardzo często w wirze pracy i codziennych obowiązków zapominamy niestety o jedzeniu zalecanych 4-5 niewielkich posiłków w ciągu dnia. Jemy wtedy, gdy jesteśmy naprawdę głodni, a czasem zdarza się nawet "przechodzić" głód a następnie zjeść duży, ciężki posiłek na noc, bo przecież "cały dzień nic nie jedliśmy". Takie zrywy w jedzeniu to wyraźny sygnał dla organizmu, aby magazynować tkankę tłuszczową, bo dostawy energii z pożywienia są nieregularne i warto mieć zapas. Dobrym pomysłem na usprawnienie regularności, będzie szykowanie posiłków dzień wcześniej. Przygotuj zdrowe przekąski, które zabierzesz do pracy i lekki lunch, który zjesz w porze obiadowej. Nawet w nawale obowiązków, łatwo będzie ci sięgnąć po jabłko czy lekką sałatkę, którą już masz gotową pod ręką.


błędy dietetyczne


3. Za duże porcje

W zdrowej, lekkiej diecie należy spożywać 4-5 posiłków dziennie, a porcje powinny być nieduże. Absolutnie nie najadamy się do uczucia przeciążenia i objedzenia. Jedzenie co 3 godziny sprawia, że głód nie powinien zdążyć nas dopaść. Błędy dietetyczne często dotyczą spożywania zdrowych i dietetycznych potraw w zbyt dużych ilościach w myśl zasady, że skoro to zdrowe produkty, można zjeść ich dużo. O ile zjedzenia dużej dawki świeżych warzyw nie stanowi problemu, o tyle zjedzenie całej paczki orzechów to już dodatkowe ok. 300 kcal. Nawet będąc na diecie, uważajmy na wielkość porcji, jedzmy na mniejszych talerzach i kończmy posiłek, gdy zaspokoiliśmy głód, ale nie przejedliśmy się.


4. Brak śniadania

Dietetycy wciąż apelują, że nie należy wychodzić z domu bez śniadania, a nawet powinno się jeść śniadanie do 45 minut od pobudki. Mimo to wiele osób nadal za śniadanie traktuje czarną kawę, a pierwszy posiłek je w pracy, kilka godzin po przebudzeniu. Zjedzenie śniadania to znak dla naszego metabolizmu, że może rozpocząć pracę. Gdy rezygnujemy z któregoś posiłku, a zwłaszcza ze śniadania, zaburzamy proces trawienia i przemianę materii. To śniadanie daje nam energię i siłę na cały dzień, powinno być maksymalnie odżywcze i bogate w zdrowe składniki. W przypadku śniadania możemy sobie bardziej pofolgować (oczywiście z rozsądkiem!), bo bez problemu spalimy te kalorie w ciągu dnia.


5. Przetworzone produkty

Gotowe sosy ze słoika, ciasteczka ze sklepu, kostki rosołowe, a nawet całe gotowe dania – przetworzone dania i produkty niestety nadal dominują w menu wielu z nas. Każdy z tych produktów i wielu innych przetworzonych, można z łatwością zastąpić domowym odpowiednikiem. Sos przygotujesz ze świeżych pomidorów i ziół, pyszne ciastka zrobisz z najprostszego przepisu sama, a kostkę rosołową z powodzeniem zastąpisz suszonymi warzywami i ziołami. Rozwiązania te nie tylko są dużo zdrowsze, ale też tańsze. Zwracaj uwagę na skład, poszperaj w przepisach i ogranicz do minimum przetworzone produkty w swojej diecie.


Wprowadzenie do diety kilku prostych modyfikacji może przynieść wspaniałe rezultaty. Wykluczenie powyższych błędów wymaga zastosowania kilku pomocnych trików, ale jest jak najbardziej możliwe. Wystarczy jedynie trochę chęci i samozaparcia, by błędy dietetyczne zamienić w zdrowe nawyki.

5 podstawowych błędów w diecie – sprawdź, czy cię dotyczą Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1