Czym jest dziennik odchudzania? Czy potrzebna jest aż taka kontrola swojego stylu życia, aby mówić o dietetycznym sukcesie? Jak go prowadzić? Czy jest to konieczne, jeśli odchudzamy się na własną rękę, czy tylko w wypadku korzystania z fachowej pomocy dietetyka?


Czym jest dziennik odchudzania?

Sama idea prowadzenia dziennika odchudzania polega na bardzo skrupulatnym zapisywaniu wszystkiego, co spożywamy w ciągu dnia. Zapisujemy więc godzinę oraz posiłek, jaki przyjmujemy, czasem także wartość odżywczą. To zadanie wyjątkowo drobiazgowe i czasem w połowie stwierdzamy, że nie mamy już siły na takie działanie. Starajmy się raczej nie rezygnować, ponieważ dziennik odchudzania sprawia, że przestajemy się oszukiwać, dokładnie zapisując wszystko, co spożywamy, włączając nawet małe grzechy żywieniowe, jeśli takie są. Dodatkowo możemy kontrolować też wartość odżywczą tego, co jemy. Mamy podgląd, ile np. produktów pełnoziarnistych jedliśmy i w co jeszcze wyposażyć naszą dietę. To naprawdę znakomity sposób kontroli własnej diety. Łatwo też śledzić dzięki temu nasze postępy. Przy okazji mamy jasny obraz naszego procesu odchudzania, w razie gdyby okazał się nieskuteczny. Analiza dietetyka pomoże nam wówczas naprawić ewentualne błędy, a także dokonać zmiany stylu odżywiania się.


dziennik odchudzania


Warzywa w ciągu dnia

Kolejnym istotnym punktem każdej diety powinna być spora porcja warzyw i to nie tylko jedna, a kilka, najlepiej pięć, czyli tyle, ile należy przyjmować posiłków w ciągu dnia. Warzywa dostarczają niezbędnych witamin, które potrzebne są do sprawnego działania wielu procesów życiowych naszego organizmu, a także błonnika pokarmowego. To właśnie on jest bardzo istotnym składnikiem podczas diety odchudzającej, ponieważ przyspiesza metabolizm. Dodatkowo błonnik sprawia, że czujemy się bardziej syci, mamy wrażenie wypełnionego po brzegi żołądka, więc nie sięgamy po żadne przekąski, czy co gorsza, słodycze.


Pory dnia

Oto następny ważny element skutecznej diety. Każda osoba pragnąca zrzucić zbędne kilogramy musi ustalić sobie własne pory jedzenia. Powinny być stosunkowo stałe i należy się tego trzymać. Najbardziej obfity w kalorie posiłek musimy zjadać w pierwszej połowie dnia, a mimo to większość z nas zostawia sobie tę przyjemność na popołudnie, a nawet na wieczór, zjadając obfite kolacje. Trudno wówczas marzyć o tym, że taka kolacja bądź kaloryczny obiad zostaną spalone. Jeśli są lekkostrawne, to może mamy na to szansę, aczkolwiek Polacy jedzą raczej tłusto i mają niewłaściwie nawyki żywieniowe.


Ograniczanie porcji

Pamiętajmy, że podstawą diety odchudzającej wciąż są niewielkie porcje. Powinniśmy sobie uświadomić, że spożywanie produktów bogatych w składniki odżywcze i zdrowe niewiele da, jeśli będziemy przesadzać z ich ilością. We wszystkim należy zachować umiar i raczej starać się nie jeść zbyt dużo, nawet gdy jest to pełnoziarnisty makaron czy ryż. Poza tym węglowodany nie zostaną spalone w wieczornych porach i mimo że będą pochodzić z owoców, wciąż mogą nam zaszkodzić. Tak więc niech podstawą zdrowego żywienia będzie jedzenie w odpowiednich porach i w niewielkich, a rozsądnych ilościach.


Urozmaicaj posiłki

Częstym błędem osób odchudzających się jest nieustanne spożywanie tych samych potraw. Trzymamy się raz ułożonego jadłospisu z obawy, że nie będziemy potrafili opracować kolejnych posiłków zgodnych z zasadami zdrowego żywienia. Wpadamy więc w pułapkę tych samych produktów, zapominając o tym, że nieustannie należy urozmaicać naszą dietę, aby dostarczać sobie składników odżywczych. To produkty bogate w witaminy z grupy B, jak np. kasza gryczana czy razowe chleby. Jemy błonnik, ale za mało tego, który jest nierozpuszczalny w wodzie. Znajdziemy go w ryżu czy produktach zbożowych. Co ważne, przedkładamy mięso nad ryby, rzadko przyrządzamy posiłek rybny. Raczej skupiamy się głównie na białym mięsie z kurczaka, zamiast traktować go wymiennie z rybami czy mięsem z indyka.


Zapominamy o wodzie

Woda jest niezwykle ważna dla prawidłowego działania wszystkich procesów organizmu. Zapominamy o jej wielkim znaczeniu i pozwalamy sobie na picie zbyt dużej ilości kawy, herbat a nawet napojów tylko pozornie uchodzących za niesłodkie. Usprawiedliwiamy się. Przyjmujemy płyny w ciągu dnia, uznając, że to bez znaczenie pod jaką postacią. Woda, szczególnie mineralna niegazowana, dostarczy nam całą masę składników mineralnych. Kawą czy czarną herbatą wypłukujemy je, robiąc sobie dużą krzywdę. Pamiętajmy, że suplementacje witamin czy mikroelementów nie zawsze są skuteczne i nie uda się nam odrobić tych strat, jakie staną się naszym udziałem poprzez niewłaściwą dietę czy błędne nawyki żywieniowe. Jeśli woda nieco się nam już nudzi, można ją zamienić np. na zieloną herbatę, a nawet urozmaicić czystą wodę cytryną bądź limonką bez dodatku cukru.

Dziennik odchudzania - kiedy jest potrzebny i co w nim uwzględnić Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1