Czy zastanawiałaś się, czym jest błonnik pokarmowy? Czy go spożywasz? W odpowiednich ilościach? Jak w ogóle wpływa na nasz organizm? Korzystnie czy może wręcz przeciwnie? Na te i inne pytania związane z tajemniczym błonnikiem postaramy się dzisiaj odpowiedzieć.


Czym jest błonnik?

Błonnik pokarmowy, nazywany inaczej włóknem pokarmowym, to grupy związków składających się na elementy, z których zbudowane są rośliny. Jest to mieszanina związków polisacharydowych takich jak celuloza, pektyna, guma i śluzy, z związkami niepolisacharydowymi. Spożywając owoce i warzywa, a także nasiona i otręby dostarczamy swojemu organizmowi błonnika. Błonnik nie jest trawiony przez nasz organizm ani nie dostarcza mu energii, nie oznacza to jednak, że nie należy zawierać go w swojej diecie. Wręcz przeciwnie.


Po co spożywać błonnik?

Błonnik ma zbawienny wpływ na cały układ pokarmowy, reguluje jego działanie, a także pomaga zrzucać zbędne kilogramy. Jedną z najważniejszych cech błonnika jest chłonięcie wody, w żołądku jest w stanie zwiększyć nawet dziesięciokrotnie swoją objętość. Wywołuje to u nas uczucie sytości i zmniejsza głód, co może być zbawienne dla osób chcących się pozbyć paru dodatkowych kilogramów. Błonnik bardzo dobrze działa na obniżanie poziomu cholesterolu we krwi. Spowodowane jest to dwojakim działaniem błonnika. Po pierwsze – zmniejszona zostaje jego produkcja, po drugie, obecny już w naszym organizmie cholesterol zostaje związany i usunięty. Usunięcie nadmiaru cholesterolu z organizmu zmniejsza ryzyko zachorowań na chorobę wieńcową czy problemy z nadciśnieniem. Dostarczanie naszemu organizmowi błonnika pozawala na kontrolowanie zawartości cukrów, co może być bardzo istotne dla osób chorujących na cukrzycę. Obecność błonnika w diecie powoduje, że glukoza jest stopniowo wchłaniana z jelita cienkiego, co zmniejsza wydzielanie insuliny oraz eliminuje wahania jej poziomu w organizmie. Skoro jesteśmy już przy temacie jelit, warto zauważyć, że błonnik przechodząc przez jelita, pomaga usuwać zalegające w nich resztki jedzenia, ponadto działa na organizm oczyszczająco, wiążąc tzw. wolne rodniki, toksyny i metale ciężkie.


błonnik


Jak dostarczać sobie błonnika?

Wiemy już, jaki wpływ ma błonnik na nasz organizm. Teraz pozostaje pytanie, w jakiej postaci i ilości go przyjmować. Jak już pisaliśmy wcześniej, duże ilości błonnika znajdziemy w owocach (warto pamiętać, aby np. jabłka zjadać w całości ze skórką), także tych suszonych, warzywach, rożnego rodzaju otrębach czy zbożach. Sięgając po pieczywo, wybierajmy ciemne, graham lub pełnoziarniste. Innym sposobem na dostarczenie sobie błonnika są środki, które możemy dostać w aptekach, np. w postaci kapsułek, tabletek lub proszku. Znaleźć możemy go także w złożonych preparatach, zawierających inne, dobroczynne dla naszego organizmu składniki. Światowa Organizacja Zdrowia informuje, że dzienne spożycie błonnika na dorosłą osobę powinno wynosić od 30 do 40 g. Warto też pamiętać, aby nie przekraczać tych wartości, gdyż dostarczanie zbyt dużej ilości błonnika do organizmu może wywoływać wzdęcia i biegunki. Nie powinno się także przyjmować zalecanych ilości naraz, najlepiej podzielić przyjmowanie błonnika pomiędzy posiłki.

Co koniecznie musimy wiedzieć o błonniku? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1