Błonnik to ważny składnik odżywczy, bez którego trudno wyobrazić sobie prawidłowe funkcjonowanie organizmu. Zakłada się, że dorosły człowiek powinien dostarczać organizmowi od 20 do 40 gram błonnika dziennie, najlepiej w naturalnej postaci. Statystyczny Polak spożywa go znacznie mniej. Skąd czerpać błonnik? Czy pochodzenie tego produktu wpływa na jego jakość?


Funkcja błonnika

Błonnik odgrywa w naszym organizmie bardzo ważną rolę, przede wszystkim w zakresie szeroko rozumianej przemiany materii. Jest to składnik niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu, którego nie powinno zabraknąć w codziennej diecie.


Niestety współczesny tryb życia, stres, brak snu, a nierzadko jedzenie w pośpiechu – to główne przyczyny dolegliwości zdrowotnych. Wiele osób zamiast zdrowego posiłku zjada popularne fast foody Oczywisty jest fakt, że w ten sposób zamiast cennego błonnika dostarczamy organizmowi wyłącznie pustych kalorii.


Co w takim razie powinniśmy jeść, aby zminimalizować niedobory błonnika?
Optymalnym źródłem błonnika są suszone i świeże owoce, koniecznie ze skórką, surowe lub krótko gotowane warzywa, mąka z pełnego przemiału i pieczywo pełnoziarniste, kasze oraz brązowy ryż.


Wbrew pozorom unikanie pieczywa nie oznacza, że odżywiamy się zdrowo. Zarówno tradycyjne, jak i chrupkie może dostarczać znaczne ilości błonnika, należy jednak wybierać produkty z pełnoziarnistej mąki, a unikać pieczywa białego. Aby mieć pewność, że kupujemy właściwy produkt, wystarczy szczegółowo przeanalizować informacje zawarte na etykiecie, zwłaszcza te, które dotyczą ilości błonnika w danym produkcie.


błonnik


Niedobór błonnika – źle, nadmiar też niedobrze

Brak odpowiedniej ilości błonnika niekorzystnie wpływa na nasz organizm. Warto pamiętać, że błonnik poza walorami stricte zdrowotnymi, nie posiada w ogóle kalorii, dlatego też możemy go jeść bez obawy, że przybędzie nam nadprogramowych kilogramów. Nie oznacza to jednak, że możemy jeść błonnik bez ograniczeń – nadmiar błonnika może mieć efekty odwrotne do pożądanych, czyli obniżyć przyswajalność niektórych leków, zaburzać wchłanianie witaminy A, D, E oraz witamin z grupy B, żelaza, magnezu, cynku oraz wapnia.


Ważne jest także to, aby dostarczać błonnik sukcesywnie, zbyt duża ilość tego produktu podczas jednego posiłku może zakończyć się nieprzyjemnymi wzdęciami, bólem brzucha lub biegunką.
Ponadto błonnik może okazać się niebezpieczny w przypadku osób zmagających się z nadwrażliwością układu pokarmowego, wrzodami oraz schorzeniami dróg żółciowych.


Niekorzystny jest także niedobór błonnika, jego brak skutkuje przede wszystkim przewlekłymi zaparciami, co może spowodować dyskomfort, uczucie ciężkości i problemów z codziennym funkcjonowaniem.


Błonnik w szczególny sposób wpływa na procesy metaboliczne, ułatwia trawienie i przemianę materii, dlatego też jest elementem niezbędnym w codziennej diecie.


Planując jadłospis, warto uwzględnić produkty bogate w błonnik, zwracając przy tym uwagę na to, by były one optymalnie rozłożone w czasie. Inaczej rzecz ujmując, błonnik należy spożywać z głową, bo – jak mówi znane powiedzenie – co za dużo, to nie zdrowo.

Czy błonnik zawsze jest zdrowy? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1