Największą zmorą kobiet, którym udało się zrzucić zbędne kilogramy, jest tak zwany efekt jo-jo. Powrót do wagi sprzed diety to nie tylko problem natury estetycznej, bo znów tu i tam mamy za dużo – ale również psychiczny, bo przecież tak bardzo się starałyśmy i tyle wysiłku włożyłyśmy, aby osiągnąć sukces i to wszystko na marne. Na szczęście jo-jo można skutecznie się ustrzec.


Efekt jo-jo wcale nie musi się pojawić

Efekt jo-jo, czyli powrót do wagi sprzed odchudzania, nie jest wcale wpisany w nasze przeznaczenie. Nieważne, jak wiele udało się nam zrzucić i w jak szybkim tempie tego dokonałyśmy, możemy zachować uzyskany efekt. I jeśli ktoś mówi ci, że nie warto się męczyć – bo to nic nie da – zignoruj go. Nie pozwól, by ktoś niszczył twoją wewnętrzną determinację. Zawalcz o zgrabniejszą wersję siebie. Dowiedz się, jak wyeliminować efekt jo-jo.


Poznaj przyczyny nawrotu wagi

Aby łatwiej było ci zachować wypracowaną wagę, musisz zrozumieć, dlaczego tak często zgubione kilogramy powracają i to z nawiązką. A przyczyna leży głównie w źle dobranej diecie i zbyt szybkim włączaniu wyeliminowanych produktów po jej zakończeniu. Błędem jest dieta rygorystyczna, zakładająca szybką utratę wagi, czy po prostu źle zbilansowana. Rozleniwia metabolizm, który nie potrafi nadążyć z przemianą materii, gdy nagle zaczynasz powracać do starych nawyków żywieniowych, czy wprowadzać do jadłospisu kolejne produkty zbyt szybko. Ważne jest więc nie tylko to, aby dietę ułożyć mądrze, ale też by wychodzić z niej bardzo powoli.


Jak powinna więc wyglądać dieta?

Zastanawiasz się, jak schudnąć bez efektu jo-jo? Sekret tkwi w dobrze zbilansowanej diecie. Co to oznacza? Że nie może zabraknąć w niej produktów z żadnej grupy żywności. Muszą w niej znaleźć się zarówno produkty zbożowe (szczególnie pełnoziarniste), mleko i jego przetwory, mięsa (z tymże tylko chude), jak i warzywa i owoce. Wykluczając którąś z tych grup, wykluczysz pewną kategorię składników niezbędnych dla twojego organizmu. Oczywiście musisz ograniczyć ilość ich spożywania. Ale absolutnie nie drastycznie.


Podkręć swój metabolizm, by wyeliminować efekt jo-jo

Po zakończeniu diety, gdy powracasz do spożycia kalorii na poziomie, który zakłada twoje zapotrzebowanie, twój metabolizm jest nieco uśpiony. Gdy organizm otrzymywał mniej kalorii, musiał pracować lżej, by je spalić. Gdy teraz otrzymuje ich więcej – nie nadąża. Możesz jednak wspomóc jego pracę. I to zupełnie naturalnie. Chili, czosnek, imbir, cynamon, curry, estragon, tymianek, zielona herbata – to produkty, które skutecznie przyspieszają spalanie tłuszczu. Ich różnorodność sprawia, że z łatwością możemy włączyć je do codziennej diety i nigdy nam się nie znudzą.


efekt jo-jo


Ogranicz cukier i sól

Zapewne i jeden, i drugi produkt znajdują się w twoim domu. Cukru używamy do kawy, herbaty, ciast czy kompotów, soli natomiast do mięs czy warzyw. Tymczasem oba te składniki powinnaś na co dzień wyeliminować lub chociaż maksymalnie ograniczyć. Cukier to nic innego jak puste kalorie. Nie najesz się nim, a niestety przytyjesz. Sól natomiast to jeden z tych składników, które odpowiedzialne są za zatrzymywanie się wody w organizmie.


Pamiętaj o aktywności

Nawet jeśli w trakcie diety nie ćwiczyłaś, teraz powinnaś zacząć albo przynajmniej wprowadzić do swojego codziennego grafiku 30 minut spaceru. Dlaczego? Ponieważ pozwoli ci on zachować wypracowaną sylwetkę, co bywa znacznie trudniejsze od samego jej osiągnięcia. Ćwicząc, nie tylko będziesz wspierała swój metabolizm, ale też zadbasz o kondycję organizmu i zapobiegniesz powstaniu skórki pomarańczowej. Kalorie łatwiej zamienisz na energię i wykorzystasz ją do modelowania sylwetki. Dawna figura nie będzie więc miała szans na powrót.


Dieta, po której nie pojawi się efekt jo-jo, to dieta zbilansowana. To zbilansowanie musisz zachować także po jej zakończeniu. Jeśli do tego twój styl życia będą charakteryzować aktywność fizyczna, kontrola masy ciała, eliminacja cukru i soli, a także przyjmowanie optymalnej ilości płynów dziennie – efekt jo-jo nie będzie mieć prawa bytu.

Efekt jo-jo – jak się przed nim ustrzec? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1