Praca nad wymarzoną sylwetką nigdy nie jest łatwa. Zawsze wymaga sporego wysiłku związanego zarówno z akceptacją nowych nawyków żywieniowych, samodyscypliną, jak i większą od dotychczasowej aktywnością fizyczną. Nic więc dziwnego, że marzymy o tym, aby utrzymać wypracowany ciężko efekt. Trzeba jednak pokonać jeszcze jedną zmorę – efekt jo-jo.


Pojawiam się i znikam. Czym jest efekt jo-jo?

To nic innego jak naprzemienny proces chudnięcia i tycia. Pojawia się on po zakończeniu diety, ale nie zawsze. Są sposoby, i to bardzo skuteczne, aby temu zapobiec. Abyś jednak mogła w pełni z nich skorzystać, powinnaś wiedzieć, dlaczego efekt jo-jo w ogóle się pojawia. Zrozumienie przyczyn jest kluczowe dla ich wyeliminowania. I tylko wyeliminowanie przyczyn pozwoli ci utrzymać wypracowany efekt.


Dlaczego znów tyję?

Gdy przechodzisz na dietę, zmniejszasz dawkę dostarczanych organizmowi kalorii. A on zakodowuje sobie, że właśnie tyle będzie codziennie otrzymywał i ustawia adekwatnie do nich proces metabolizmu. Poza tym, gdy efekt zostaje już osiągnięty, twój organizm potrzebuje znacznie mniej energii, bo zwyczajnie jesteś lżejsza. Kiedy więc powracasz do starych nawyków żywieniowych, gdy drastycznie zwiększasz ilość przyjmowanych kalorii, utracone kilogramy szybko powracają. Często z nawiązką. twój metabolizm spowolniony dietą nie nadąża z przerabianiem ich. Poza tym nadwyżkę kalorii „odkłada”, by wykorzystać ją na przykład w sytuacji głodu. Oczywiście odkłada go na biodrach, udach i brzuchu, czyli tam, skąd z takim mozołem dopiero co pozbyłaś się tłuszczu. Tak właśnie wygląda efekt jo-jo.


przy racjonalnej diecie efekt jo-jo nie zaistnieje


Stosuj dietę efektywną. Efekt jo-jo ci nie zagrozi

Czy dieta bez efektu jo-jo w ogóle istnieje? Oczywiście. I, co bardzo ważne, nie wymaga od ciebie drastycznych poświęceń, jest zdrowa i nie powoduje wyczerpania organizmu. Z drugiej jednak strony wymaga dużo cierpliwości. Ale za to efekt jest trwały i naprawdę łatwy do osiągnięcia. Zacząć musisz od stopniowego ograniczania kalorii. Nie przerzucaj się drastycznie na dietę 1000 kcal, ale stopniowo zmniejszaj ich ilość. Dzięki temu będziesz chudła w równym tempie, nie będziesz męczyła się z uczuciem głodu, a efekt jo-jo się nie pojawi. Co więcej, twoja skóra za taką dietą spokojnie nadąży. Nie będziesz musiała martwić się, że po zakończeniu diety będzie tu i ówdzie brzydko zwisała.


A jeśli na efekty nie chcesz czekać...

… i wolisz dietę drastycznie regulującą ilość kalorii, pamiętaj o tym, że będzie ona wymagała od ciebie nabrania nowych nawyków żywieniowych na dłużej. Nie wystarczy, że przez kilka tygodni będziesz rzeczywiście stosować restrykcyjną dietę i uprawiać sport. Owszem, schudniesz. Ale wraz z zakończeniem diety, szybko powrócisz do starej wagi. Pamiętaj, że to, do czego przyzwyczaisz swój organizm, będzie wyznaczać kierunek pracy metabolizmu. Efekt jo-jo będziesz więc miała murowany, chyba że po zakończeniu diety bardzo powoli będziesz wprowadzała nowe produkty, aby organizm miał czas wyregulować metabolizm. Pamiętaj przy tym, że to wprowadzanie też ma swoje granice. W końcu nie chcesz wrócić do starej wagi. Zwiększ liczbę kalorii, ale nie przesadzaj z nią.


Zdrowe nawyki, które ci pomogą pożegnać efekt jo-jo

Wraz z zakończeniem diety powinnaś wypracować w sobie pewne zdrowe nawyki, które skutecznie pomagają zapobiec efektowi jo-jo. Po pierwsze – jedz częściej, ale w mniejszych ilościach. I tu plan 5 posiłków dziennie jedzonych regularnie naprawdę się sprawdza. Po drugie – wyeliminuj z diety pokarmy tłuste, ogranicz słone i słodkie przekąski, zastępując je warzywami i owocami. Smażenie zastąp natomiast gotowaniem na parze, ewentualnie pieczeniem. Efekt jo-jo przestane być zagrożeniem. Po trzecie – nie zapominaj o aktywności fizycznej. Nie musi być to uprawianie sportów wyczynowych. Wystarczy choćby 30-minutowy spacer dziennie. A jeśli zdecydujesz się na jakiś sport – niech to będzie coś, co daje ci radość. Inaczej szybko stracisz motywację i zwyczajnie przestaniesz ćwiczyć.


Jeśli marzy ci się długotrwały efekt odchudzania bez powrotu do dawnej wagi, musisz zrozumieć, że to zawsze wymaga czasu, zmiany nawyków żywieniowych, a często w ogóle zmiany trybu życia. Jest jednak możliwe. Jeśli więc tylko bardzo chcesz, już dziś możesz zacząć realizować swoje marzenie i uniknąć nieprzyjemności takich jak efekt jo-jo.

Efekt jo-jo. Zmora, której możesz uniknąć Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1