Każda z nas marzy o pięknej, zgrabnej sylwetce, zdrowym ciele i młodym wyglądzie. Jednak rodzina, praca i dodatkowe obowiązki sprawiają, że brakuje kilku chwil, by zajrzeć na siłownię, poddać się energii zumby, wyciszeniu jogi czy elastyczności pilatesu. W odpowiedzi na potrzeby współczesnego społeczeństwa, dla którego czas jest na wagę złota, powstał HIIT czyli High Intensity Interval Training. To zespół ćwiczeń, które pomagają osiągnąć znaczne efekty w o połowę krótszym czasie, przy mniejszym wysiłku energetycznym.


Trening HIIT wywodzi się z profesjonalnego sportu, po dziś dzień stosowany jest przez zawodowców, gdy przygotowują się do poszczególnych konkurencji. W ostatnich latach jego popularność przekracza jednak ramy jednej dziedziny, a HIIT dostępny jest na siłowniach, pod okiem profesjonalistów. Odpowiednio przygotowane możemy z powodzeniem trenować we własnym domu i w o połowę krótszym czasie osiągnąć wymarzoną sylwetkę.


HIIT - na czym to właściwie polega?

Główną ideą, która kryje się za tą nazwą, jest przeplatanie ze sobą intensywnych ćwiczeń i bardziej znormalizowanych, w zwykłym tempie. Podstawą do treningu może być bieg, pływanie czy skakanie na skakance. Jego istota to zmienne zaangażowanie, systematyczność oraz powtarzalność. Na jeden interwał może na przykład przypadać 30 s swobodnego biegu i 10 s sprintu. Taki zabieg należy powtórzyć min. 5 razy. HIIT dla początkujących może być niezwykle wymagający, dlatego zaczynamy od prostszych, krótszych ćwiczeń z dłuższymi przerwami, by stopniowo odwracać proporcje i dążyć do zminimalizowania odpoczynku na rzecz intensywniejszych ćwiczeń. Organizm potrzebuje regeneracji, dlatego trening można wykonywać maksymalnie raz na dwa dni. Przy czym w dniu ćwiczeń lepiej jest odstawić inne aktywności fizyczne na bok. Zbytnie przeciążenie mięśni może zaszkodzić.


Trening HIIT a zdrowie

Z racji swojej ekstremalności trening nie jest polecany osobom z problemami krążenia i z chorobami serca. Może być także szkodliwy dla otyłych oraz dla kobiet po zawale. Jakie jest jednak podstawowe działanie HIIT? Po pierwsze spalanie tłuszczu oraz usprawnienie procesów metabolicznych. Intensywne ćwiczenia pobudzają organizm nie tylko podczas ćwiczeń, ale też, a może nawet przede wszystkim, po. Najlepsze efekty można uzyskać trenując co dwa dni – 48 godzin to czas, gdy ciało wciąż pozostaje pod wpływem aktywności fizycznej, a jednocześnie uspokaja się i spala tłuszcz nawet podczas odpoczynku.


HIIT


Równowaga. Siła. Systematyczność. Bezpieczeństwo

HIIT to niewątpliwie fenomen pośród współczesnych treningów, jednak bez zachowania zasad bezpieczeństwa i harmonii, możemy sobie tylko zaszkodzić. Kiedy się przetrenujemy, organizm zamiast tłuszczu zaczyna spalać mięśnie, co powoduje znaczne komplikacje. Podstawa to indywidualnie dopasować ćwiczenia oraz natychmiast reagować na wszelkie sygnały, takie jak ból w klatce piersiowej, nadmierne osłabienie czy zawroty głowy. W takich wypadkach należy przerwać trening i jak najszybciej udać się do specjalisty. Samoobserwacja pomoże też określić, które ćwiczenia są dla nas najbardziej efektywne, jak wpływają na ciało i sylwetkę. A to przecież naczelny cel – zdrowie oraz piękna figura.

HIIT – zgrabna sylwetka w krótkim czasie Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1