Słaba kondycja i sprawność fizyczna powoli stają się epidemią. Pomimo popularyzacji aktywnego spędzania czasu, statystyki nadal są zatrważające – większość ludzi prowadzi bierny tryb życia i nie uprawia żadnego sportu. A co gorsza, złe nawyki dorosłych stają się wzorcem dla dzieci i młodzieży, która to chętniej spędza czas przed komputerem lub telewizorem niż na świeżym powietrzu. Jak temu zaradzić?


Słaba kondycja – przyczyny

Ciało ludzkie stworzone jest do ruchu, a przynajmniej tak twierdzą naukowcy. Gdyby było inaczej, prawdopodobnie przypominałoby ono ślimaka bądź leniwca. Ruch to sprzymierzeniec ładnej sylwetki i zdrowia, o czym współcześni zdają się zapominać. Przez całe wieki, począwszy od czasów prehistorycznych, człowiek sporo się ruszał – chodził, biegał, polował, pracował fizycznie. Postęp sprawił, że zmianie uległ nie tylko status życia, ale i wygląd ludzkiego ciała. I tak sprężystą sylwetkę zdeformowała popularna wśród niektórych kręgów otyłość. Dziś otyłość nazywamy problemem globalnym, u którego źródeł leży spożywanie niezdrowej, przetworzonej żywności oraz brak ruchu, a co za tym idzie – słaba kondycja. Niestety nie istnieje żaden program komputerowy zdolny ten proces odwrócić, a niechęć do sportu wraz z nieprawidłowo zbilansowaną dietą wcześniej czy później skutkuje chorobą.


Dawniej niej było samochodów, tylu wind, ruchomych schodów, a ludzie więcej się ruszali, dziś wygoda wypiera zdrowe nawyki. Inna przyczyną złej kondycji bywa brak motywacji i syndrom jutra, czyli odkładanie zmian na kolejny, a potem kolejny dzień. Zła wiadomość jest taka, że ruch wpływa na psychikę. Upraszczając – brak aktywności fizycznej bywa przyczyną pogorszenia nastroju, koncentracji i snu. Chcesz myśleć pozytywnie, poprawić kreatywność? Wyjdź z domu i dotleń mózg. Nigdy nie jest za późno na zmiany!


słaba kondycja dotyka już wielu z nas


Co robić, gdy dolega mi słaba kondycja?

Profilaktyka sprawdza się także w przypadku kondycji i sprawności fizycznej, choć w środowisku pasjonatów ruchu jest ona nazywana treningiem. Trening wielu osobom kojarzy się z ogromnym wysiłkiem i już na starcie zniechęcają się one do ewentualnych ćwiczeń. Problemem bywa także czas. Nieregularne godziny pracy znacznie utrudniają stałe bywanie w klubie fitness czy też na basenie. Codzienne obowiązki, zmęczenie to kolejne przyczyny, dla których potrafimy zrezygnować z ruchu. Sytuacja zdaje się być patowa, bo jak tu poprawić kondycję, gdy grafik napięty jest do granic możliwości? Spacer to prosty sposób na zmianę samopoczucia i wyglądu. Niestety, panuje pogląd, że taki rodzaj aktywności zarezerwowany jest dla osób starszych, które np. ze względów zdrowotnych nie mogą biegać. Otóż regularne spacerowanie znacząco wpływa na poprawę kondycji fizycznej. Warto jednak zaznaczyć, że maszerowanie w wolnym tempie nie przynosi większych efektów.


Spacer a kondycja fizyczna

Piesza przechadzka to jedna z najłatwiejszych form aktywności fizycznej. Spacer dotlenia, dodaje energii, a ponadto uważany jest za doskonałe remedium na współczesne dolegliwości. Chodzenie poprawia wchłanianie wapnia, reguluje ciśnienie krwi, ulepsza sieć naczyń wieńcowych, zapobiega wielu chorobom przewlekłym, w tym cukrzycy oraz przyczynia się do obniżenia poziomu złego cholesterolu. Co więcej, długie spacery wyraźnie poprawiają elastyczność mięśni ud i pośladków, a także koloryt skóry. Taka forma ruchu nic nie kosztuje, a podziwianie widoków może stać się niezwykle inspirujące i relaksujące. Jak zaplanować przechadzkę, aby poprawić ogólną kondycję organizmu? Tu nie ma skomplikowanej filozofii. Strój dobieramy adekwatnie do pogody, trasę ustalamy w zależności od możliwości, po czym ruszamy. Pamiętamy o zachowaniu właściwej postawy, tj. ściągnięte łopatki, wciągnięty brzuch, wyprostowane plecy. Zaczynamy od 20-30 minut, a następnie systematycznie wydłużamy trasę – im dłużej chodzimy, tym więcej kalorii spalamy. Preferowane jest tempo marszowe, szczególnie w połączeniu z kijkami. Nordic walking jest niezwykle popularną metodą, która sprawia, że podczas przechadzki w ruch wprawiane są inne części ciała niż podczas zwykłego spaceru. To trening szczególnie polecany przy odchudzaniu. Podobnie spacer fitness. W tym przypadku nie ma jednak mowy o pogaduszkach bowiem, tempo jest niezwykle dynamiczne.


Na poprawę kondycji wpłynie także rezygnacja z windy. Wchodzenie po schodach to świetny sposób na wzmocnienie mięśni nóg. Słaba kondycja odejdzie bezpowrotnie.

Jak spacerować, by poprawić kondycję? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 2