Moda na dbanie o siebie ma się doskonale i ciągle pojawiają się nowsze, lepsze ćwiczenia na piękne pośladki lub biust doskonały. Tymczasem kręgosłup traktowany jest po macoszemu. Dopiero ból uświadamia nam, jak ważny element naszego ciała został zaniedbany. Co robić? Jak zwalczać ból kręgosłupa w domowym zaciszu?


Czy warto wzmacniać kręgosłup ćwiczeniami?

Nie chodzi jedynie o to, aby pięknie wyglądał dekolt sukienki czy kostium kąpielowy. Ćwiczenia przede wszystkim wzmacniają mięśnie kręgosłupa, czyli naszego rusztowania, a ponadto korygują wady postawy. Niestety jest to ta część ciała, która wymaga sporej cierpliwości. Wynika to z faktu, że na plecach znajduje się dość duża grupa mięśniowa, dlatego zanim pojawią się pierwsze efekty, trzeba niekiedy czekać kilka miesięcy. A to z kolei skutecznie zniechęca do treningu. Warto wiedzieć, że słabe mięśnie stanowią dla kręgosłupa dodatkowy ciężar, podobnie nadwaga. Wyobraź sobie, że twój kręgosłup każdego dnia dźwiga worek ziemniaków, co ty na to? Przerażająca wizja, prawda? Ale tak właśnie czuje się nasze rusztowanie, gdy mięśnie są słabe, a ciało otyłe. Błędy żywieniowe bywają przyczyną wielu dolegliwości, w tym także tych związanych z kręgosłupem. Do zestawu należy włączyć styl życia, nadwagę oraz stany zwyrodnieniowe. To flagowi wrogowie mocnego i zdrowego kręgosłupa. Wypowiedz walkę bólowi i wzmocnij mięśnie.


Ćwiczenia na ból kręgosłupa lędźwiowego

Ćwiczenia na ból kręgosłupa możesz wykonać w domu. Możesz także zapisać się na jogę lub pilates. Wybór należy do ciebie. Decydując się na domowe zacisze, nie potrzebujesz specjalistycznego sprzętu, wystarczy mata, piłka i dobry humor. Należy także pamiętać, że ćwiczenia nie powinny powodować bólu.  Trening taki bywa pomocny w przypadku bólu pojawiającego się od czasu do czasu. Jeśli dolegliwości kręgosłupa utrzymują się dość długo, konieczna jest konsultacja ze specjalistą. W tym przypadku ćwiczenia mogą nasilić stany zwyrodnieniowe kręgosłupa.


Aby wzmocnić mięśnie pleców i brzucha, nie musisz wykonywać skomplikowanych układów. Naprzemienne przyciąganie kolan do łokci, unoszenie piłki trzymanej stopami, przyciąganie kolan do klatki piersiowej i unoszenie bioder, gdy stopy oparte są o piłkę – to jedne z prostszych ćwiczeń, które wykonasz bez pomocy trenera. Choć wydają się one banalne, doskonale wzmacniają mięśnie kręgosłupa. 


Ćwiczenia ból kręgosłupa piersiowego

Jak wspominaliśmy, do zachowania właściwej postawy niezbędne są silne mięśnie kręgosłupa. Mocne mięśnie kręgosłupa piersiowego ułatwiają mocne i rytmiczne oddychanie. W tym przypadku polecany jest trening izometryczny, który polega na naprężaniu mięśni bez wykonywania ruchu. Przykładowe ćwiczenia tej partii mięśni koncentrują się na przyjmowaniu określonej postawy, napięciu mięśni i zachowaniu równomiernego oddechu.


Na ból kręgosłupa piersiowego sprawdzi sie także trening w wodzie. Takie ćwiczenia nie wymagają dużego wysiłku, odciążone zostają stawy i wyłączona grawitacja, czyli jeden z podstawowych wrogów kręgosłupa. Co więcej, ćwiczenia w wodzie są bezpieczne w każdym wieku i nie wymagają umiejętności pływania, ponieważ wykonywane są na optymalnej głębokości.


ból kręgosłupa


Ćwiczenia ból kręgosłupa szyjnego

Ćwiczenia na kręgosłup szyjny zalecane są tym, którzy spędzają dużo czasu w pozycji siedzącej. Trening tej partii mięśni możesz wykonać i w pracy i na spacerze. I jak zapewniają specjaliści – warto to robić, ponieważ w ten sposób szybko zapomnisz o bólu kręgosłupa szyjnego. Ponadto ćwiczenia łagodzą bóle karku będące skutkiem przeciążenia mięśni. Zanim przystąpisz do działania, zastanów się, jak długo zmagasz się z dolegliwością, czy ból jest typowo stawowy, tępy? Jeśli tak, trening powinna zastąpić wizyta w gabinecie lekarskim. Niewłaściwe ćwiczenia mogą tylko nasilić problem.


W opinii rehabilitantów, ćwiczenia na kręgosłup szyjny powinny być dobierane indywidualnie w zależności od dolegliwości. Chodzi bowiem o to, aby skutecznie pozbyć się bólu. W przypadku, gdy stany zwyrodnieniowe cię nie dotyczą, prosty trening możesz wykonywać bez wcześniejszej konsultacji lekarskiej. Jednym z prostszych ćwiczeń jest np. skręcanie głowy w kierunku barku. Wymagana jest pozycja leżąca bądź siedząca. W innym ćwiczeniu zalecane jest siedzenie z wyprostowaną głową i naprzemiennym wysuwaniu podbródka. Doskonały efekt przynosi także siłowanie się ze sobą, czyli ćwiczenia izomeryczne, które to w równym stopniu obciążają lewą i prawą stronę ciała, usuwając napięcia skutkujące zwyrodnieniami kręgosłupa. W tym przypadku nie jest istotna ilość wykonywanych kombinacji lecz ilość powtórzeń. I oczywiście konsekwentne trenowanie. Pamiętaj, że na wszystko co dobre, trzeba czasem poczekać.


Jedynym sposobem wzmocnienia mięśni kręgosłupa jest trening. Nie ma drogi na skróty. Nie zniechęcaj się brakiem widocznych efektów, pomyśl, jak wspaniale czuje się twój kręgosłup i cudownie czujesz się ty, gdy nic nie boli. W poszukiwaniu najlepszych zestawów możesz zgłosić się do rehabilitanta lub zerknąć na filmiki w sieci.

Jakie ćwiczenia wykonywać na ból kręgosłupa? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(2)
    • ~AgataMsk
      29 marzec 2016

      Ja chodziłam na poczatku do Kręg Clinic - cudowny lekarz, ktory kompletnie nie jest nastawiony tylko na zysk. uczyl mnie własnie tych wszystkich ćwiczeń,zebym trenowala w domu. I to racja - trening na mięśnie kręgosłupa jest bardzo ważny!!! Trudny, męczący, bolący, ale to bardzo duzo daje.

      • ~sylwia
        7 wrzesień 2016

        Ja dostałam nawet jakiś zestaw ćwiczeń na swoje bóle kręgosłupa lędźwiowego, ale czasami boli mnie tak bardzo, że żeby móc w ogóle zacząć ćwiczyć, to muszę wziąć najpierw pyralginę rozpuszczalną sprint, żeby uśmierzyć ból. Działa szybko i skutecznie, a nie obciąża tak bardzo żołądka