Step to popularna platforma stosowana w fitness jako element zajęć choreograficzno-kondycyjnych, wzmacniających i rozciągających. Wysokość stepu może być zmieniana za pomocą stopni "6", "8", "10". Step jako element treningów fitness został wprowadzony w latach 90. ubiegłego stulecia. W Polsce zajęcia te są prowadzone od kilku lat i z roku na rok cieszą się coraz większym zainteresowaniem.


Jakie korzyści daje step?

Choreografia wykorzystująca określony stopień pozwala zredukować tkankę tłuszczową i wzmocnić mięśnie, w szczególności ich dolne partie. Step aerobik korzystnie wpływa także na układ krwionośny, a co ważniejsze, wykorzystanie odpowiedniej techniki zapewnia stosunkowo niewielkie obciążenie. W praktyce oznacza to wiele korzyści dla organizmu – poprawia się jego wydolność, wzrasta poziom energii i chęć do życia. Warto podkreślić, że step to doskonały sposób na koordynację ciała i umysłu, czyli przywrócenie równowagi pomiędzy obydwoma elementami.


Aerobik step to zajęcia o różnym stopniu intensywności, dostosowanym do możliwości psychofizycznych uczestników grupy. Zajęcia prowadzone są na trzech poziomach: podstawowym, średniozaawansowanym i zaawansowanym. Poszczególne stopnie zaawansowania różnią się trudnością i intensywnością ćwiczeń. Głównym celem stepu jest sukcesywne zdobywanie nowych umiejętności, zwiększanie amplitudy ruchu, zmiana kroków na "power", zwiększanie tempa muzyki, używanie hantli, urozmaicanie zajęć poprzez nietypowe ustawianie stóp itp.


Bezpieczeństwo w stepie

Step, jak każdy trening, wymaga zachowania odpowiednich środków ostrożności, zapewniających bezpieczeństwo uczestników zajęć. Mowa tu przede wszystkim o zniwelowaniu ryzyka ewentualnych kontuzji, a także zwrócenie uwagi na to, by ćwiczenia nie obciążały w nadmierny sposób stawów, w szczególności stawu kolanowego oraz ścięgien. Bardzo ważnym elementem jest prawidłowe wchodzenie w step i schodzenie z niego.


Podczas treningu step aerobik należy zwrócić uwagę na odpowiednią postawę ćwiczących, przede wszystkim na rozluźnione, zrelaksowane mięśnie. Ważne jest także ułożenie stopy oraz stawu kolanowego. W pierwszej kolejności należy dokładnie opanować technikę dolnej partii ciała, w dalszej kolejności wprowadzane są ruchy ramion oraz ewentualne wskakiwanie w step (pod żadnym pozorem nie należy z niego wyskakiwać). Ponadto należy pamiętać, że step aerobik powinien równomiernie obciążać stronę lewą i prawą.


step


Jak w praktyce wygląda step aerobik?

Każdy trening, także wspomniany aerobik step, musi rozpocząć się rozgrzewką, czyli zestawem ćwiczeń, które umożliwią optymalne rozciągnięcie mięśni. Jest to także swoiste wprowadzenie do choreografii i w wielu sytuacjach stanowi przypomnienie podstawowych kroków.


Rozgrzewka powinna trwać około dziesięciu minut, natomiast właściwy trening – czterdzieści.
Choreografia w step aerobik powinna uwzględniać kilka zasadniczych elementów: wprowadzenie do stepu, ćwiczenia oraz część końcową, czyli wychodzenie.


Do kogo adresowany jest step?

Step aerobik to aktywność, którą rozpocząć może każda kobieta. Warto jednak pamiętać, że są to treningi, które wymagają koordynacji intelektualno-ruchowej. Alternatywa ta sprawdza się również w przypadku osób kreatywnych, które chcą w niekonwencjonalny sposób wykorzystać własne pomysły.


Step aerobik daje znaczną satysfakcję, zwłaszcza po wykonaniu skomplikowanej choreografii, wzmacnia mięśnie i korzystnie wpływa na intelekt uczestników – rozwija wyobraźnię oraz wzmacnia zdolności interpersonalne.

Na czym polega i jakie korzyści daje step? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1