O tym, że najwięcej witamin i składników odżywczych zawierają warzywa i owoce, wiemy wszyscy. Nie każdy jednak lubi zajadać się świeżymi owocami, mając na uwadze fakt, że zazwyczaj zawierają one dużo cukrów. Świeże warzywa także nie dla wszystkich stanowią rarytas, który chętnie umieszczają na talerzu. Zainteresuj się kiełkami – to prawdziwa bomba witamin i składników mineralnych, w dodatku bardzo smaczna i wygodna do spożycia. Jeśli szukasz prostego, a jednocześnie skutecznego sposobu na wiosenną chandrę – sięgnij po kiełki. Nie tylko poprawią ci humor, ale także wpłyną pozytywnie na cerę i włosy. Zawierają bowiem wszystko, co najlepsze – i to w dużych ilościach. Przekonaj się o dobroczynnym wpływie kiełków na cały organizm! 


Kiełki – właściwości

Wydawać by się mogło, że największą ilość witamin i mikroelementów zawierają dojrzałe owoce. Tymczasem mało kto wie o tym, że rośliny najwięcej cennych składników odżywczych magazynują w nasionach – by móc przekazać je kolejnemu pokoleniu. Nasiona jednak nie dadzą nam tyle dobrego, co właśnie kiełki – w trakcie kiełkowania rośliny bowiem uwalniane są odpowiednie enzymy, które pozwalają na takie przetwarzanie substancji odżywczych, by organizm lepiej je przyswoił. Kiełki są znakomitym sposobem nie tylko na wiosenne przesilenie - powinny być spożywane przez cały rok. Warto wiedzieć także, że ich dobroczynne właściwości były znane Chińczykom już niemal 5 tysięcy lat temu – kiełki szybko zaczęły być traktowane jako wspaniale działające lekarstwo.


Jakie korzyści przyniesie ci spożywanie kiełków? Przede wszystkim są one niezwykle bogatym źródłem takich składników pokarmowych jak witaminy, aminokwasy, kwasy nukleinowe, chlorofil oraz składniki mineralne. W kiełkach znajdują się także duże ilości błonnika (przykładowo – 3 łyżki kiełków pszenicy mają więcej błonnika niż kromka ciemnego pszennego pieczywa) – jest to więc wspaniały element każdej diety odchudzającej. Po drugie zawierają ogromne ilości witaminy C, więc znakomicie wzmacniają odporność. Kolejną niewątpliwą zaletą jest to, że przy swojej bardzo dużej wartości odżywczej kiełki są bardzo mało kaloryczne. Zawierają bowiem flawonoidy, które odpowiadają za wydzielanie przez wątrobę żółci – niezbędnej do usprawnionego trawienia.


kiełki będą świetnym dodatkiem do kanapek


Kiełki to także prawdziwa skarbnica witamin z grupy B, a także witamin D, E, K, PP oraz żelaza, wapnia, magnezu, fosforu, potasu, cynku i selenu. Nie brak w nich także beta-karotenu, a także kwasów tłuszczowych omega-3. W dodatku kiełki chronią przed szkodliwym działaniem wolnych rodników – nie tylko hamują tworzenie się nowych, ale także niwelują działanie tych, które przyswajamy z otoczenia. Masz problemy z cholesterolem? Biegnij do sklepu po kiełki – obniżają one poziom złego cholesterolu, a także zapobiegają miażdżycy i nowotworom. Jeśli chcesz wzmocnić cerę, paznokcie bądź włosy – także sięgnij po kiełki. W dodatku wzmacniają one zęby i kości, a także ogólnie regenerują organizm. Podsumowując – są dobre dosłownie na wszystko!


Kiełki rzodkiewki – co przynoszą dobrego?

Jednym z najpopularniejszych i najłatwiej dostępnych w sklepach rodzajów kiełków są kiełki rzodkiewki. Znakomicie nadają się jako posypka do kanapek, dodatek do sałatek, a także jako samodzielna przekąska. Co dobrego kryje się w kiełkach rzodkiewek? Prócz specyficznego, intensywnego smaku, zawierają cały szereg witamin – A,B,C, E oraz H, mnóstwo składników mineralnych, a także kwasy omega-3 i błonnik. Wykazują działanie przeciwzapalne, oczyszczające, odkażające, a także moczopędne. Skutecznie hamują także rozwój drożdży i bakterii. Dodatkowo łagodzą infekcje górnych dróg oddechowych, dolegliwości ze strony wątroby, a także pęcherzyka żółciowego.


Kiełki lucerny – bogactwo wartości

W kiełkach lucerny znajdziemy duże ilości białka, nienasyconych kwasów tłuszczowych, kwasu foliowego, a także witamin C i E. Zawierają także selen, magnez i cynk. Znakomicie wzmacniają mięśnie, kości oraz zęby, a także łagodzą objawy reumatyczne. Sprawdzą się wyśmienicie jako posypka do kromki chleba z masłem, a także jako dodatek do potraw.

Kiełki – wielka moc w małej postaci Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1