O tym, że potrzebujemy schudnąć, przypominamy sobie zazwyczaj wiosną. Czasami jednak robimy to nieco za późno i szukamy idealnych sposobów na zgubienie kilku zbędnych kilogramów w bardzo krótkim czasie. Niestety, nie jest to obojętne dla naszego zdrowia.


Każda z nas ma inny organizm, prowadzi inny tryb życia oraz ma inne przyzwyczajenia, dlatego też temat chudnięcia powinien być dla nas bardzo indywidualny. Zazwyczaj, chcąc zgubić sporo kilogramów, decydujemy się na cudowne diety, które oferują nam zrzucenie nawet kilku kilogramów tygodniowo! Zanim jednak sięgniesz po takie rozwiązanie, zastanów się, czy faktycznie jest warte uwagi… Dowiedz się, ile kalorii to kilogram!


Zapotrzebowanie kaloryczne

Zapotrzebowanie to wylicza się na podstawie wieku, wagi ciała, trybu życia oraz dodatkowych aspektów. Przyjmuje się jednak, że kobieta w wieku 30 lat o wadze 60 kg potrzebuje tylko 1900 kcal, jeśli prowadzi siedzący, bierny tryb życia, i aż 2600 kcal, jeśli codziennie intensywnie trenuje albo pracuje fizycznie. Liczby te nieznacznie zmniejszają się po 40. roku życia, zwykle o 100-200 kcal. Jest to rzecz jasna zapotrzebowanie dobowe.


Tymczasem aby zrzucić 1 kg masy ciała, potrzebujesz spalić aż 7000 kalorii! Zanim jednak sięgniesz po dietę 1000 kalorii i zmniejszysz drastycznie liczbę posiłków, przeanalizuj, po co ci te kalorie. Okazuje się bowiem, że nasz organizm aż do 70% dostarczanych kalorii zużywa tylko do prawidłowej pracy – czyli po to, aby móc w zdrowiu żyć, przeprowadzać procesy metaboliczne, utrzymywać pracę organów wewnętrznych. Około 20% kalorii jest spalanych codziennie, czy to podczas treningu, czy spaceru do pracy, sprzątania i innych aktywności fizycznych. I tylko ok. 10% energii jest dodatkowo magazynowanej w organizmie. Oznacza to, że jeśli twoje zapotrzebowanie dzienne wynosi 2000 kcal, a ty nagle zmniejszysz dostarczane z posiłkami kalorie o połowę – możesz doprowadzić do stanu, w którym zagrożone będzie twoje zdrowie, a nawet i życie.


ile kalorii to kilogram


Jak zmieniać dietę?

Gdy już wiemy, ile kilogram ma kalorii, teoretycznie możemy przystępować do zmiany diety. Podstawową sprawą jest to, abyś nie zmieniała jej drastycznie. Co to oznacza? Jeśli nagle zaczniesz jeść o połowę mniej, to z pewnością będziesz głównie zła i głodna – a twój organizm nie będzie w stanie normalnie funkcjonować. Faktycznie zrzucisz prawdopodobnie kilka kilogramów, ale na pewno szybko wrócą, gdy tylko sobie pofolgujesz – diety bowiem rzadko kiedy zmieniają nawyki, a raczej wpływają na tymczasową i nagłą zmianę sposobu żywienia.


Zamiast tego, zmień swoją dietę tak, aby była zdrowsza. Przede wszystkim ogranicz ilość węglowodanów, które dostarczasz do organizmu. Odstaw wszelkie słodycze (prócz gorzkiej czekolady w rozsądnych ilościach, np. kostki dziennie), przestań słodzić, nie pij gazowanych napojów. Następnie ogranicz również tłuszcze, ale z rozsądkiem – te nasycone zastąp nienasyconymi, np. smalec – oliwą z oliwek. Tłuste i ciężkostrawne mięsa usuń z diety na rzecz lekkostrawnego i zapewniającego sporo białka, a mało tłuszczu kurczaka. Wprowadź do diety kolorowe warzywa, smaczne i poprawiające trawienie przyprawy (np. rozmaryn, cynamon, kurkumę). Jedz regularnie, ale mniejsze posiłki, i nigdy nie siadaj do jedzenia bardzo głodna – wówczas na pewno zjesz więcej! Przed posiłkiem wypij choć jedną szklankę niegazowanej wody z cytryną. Jeśli zaś liczysz kalorie – zadbaj, aby było ich tylko ok. 10% mniej niż dotychczas spożywałaś.


Aktywność a spadek wagi

Czasami może być tak, że mimo aktywności fizycznej, twoja waga stoi w miejscu. Zamiast się załamywać, pamiętaj także o mierzeniu się w talii czy biodrach – bardzo możliwe, że twój organizm zmienia tłuszcz w tkankę mięśniową, która więcej waży. To zdarza się zwłaszcza wówczas, gdy nie masz zbyt wielu kilogramów do stracenia.


Gdy już wiesz, ile kalorii to kilogram, możesz przystąpić do rozważnej zmiany diety oraz dodawania aktywności fizycznej. Pamiętaj, że w jeden tydzień możesz bezpiecznie zrzucić do 1 kg.

Kilogram – dowiedz się, ile to kalorii? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1