O tym, że niewyspanie sprzyja uczuciu głodu napisali szwedzcy naukowcy, publikując swoje najnowsze badania. Dla wielu może się to wydawać nowością, aczkolwiek okazuje się, że jeśli nie śpimy zbyt długo, to na pewno zjemy więcej w ciągu dnia. Dodatkowo bardziej ma się wówczas ochotę na kaloryczne produkty. Dowiedz się, jaki wpływ na nasze odżywianie ma sen.


Szwedzkie badania

Wszystko miało swój początek na Uppsala University, gdzie wykazano, która część mózgu jest odpowiedzialna za apetyt. Badania polegały na prześledzeniu reakcji mózgu, dzięki obrazowaniu fRMI. Poproszono do tego kilkunastu mężczyzn o podobnej sylwetce, wadze oraz wieku. W trakcie badania pokazywano im ilustracje produktów spożywczych, obserwując zachodzące reakcje w mózgu. Szybko okazało się, że ci mężczyźni, którzy byli niewyspani, reagowali na te bodźce aktywniej od tych, którzy przespali całą noc, a rano obudzili się wypoczęci. Te badania dałyby nam więc podstawy do sądzenia, że społeczeństwo z chwili na chwilę będzie miało większy problem z otyłością, ponieważ jesteśmy nieustannie niewyspani z powodu zbyt dużego wysiłku psychicznego związanego z pracą itp.


Jak przespać noc?

Organizm wydziela melatoninę czyli hormon snu. Inni naukowcy wykazali, że jeśli śpimy ponad 6 godzin dziennie i dajemy organizmowi 8-9 godzin na spokojny sen, wówczas ten regularnie wydziela większe ilości melatoniny. Jeśli jednak śpimy zaledwie 6 godzin dziennie, nie spodziewajmy się, że będziemy każdorazowo obdarzani melatoniną, a wręcz przeciwnie, jej ilość może się nieustannie zmniejszać. Podstawową zasadą jest nie kłaść się do spania najedzonym. Ostatni posiłek powinniśmy spożyć na 2-3 godziny przed planowanym snem. Organizm się wówczas wyciszy i uspokoi narządy.


sen


Produkty na dobry sen

Do produkcji melatoniny organizm potrzebuje substancji zwanej tryptofan. Nie sztuką jest jednak dostarczyć tej substancji, ponieważ powinna być połączona dodatkowo z węglowodanami. Wtedy jej działanie jest najbardziej efektywne, ponieważ stymulowane jest wówczas wydzielanie insuliny. Produkty bogate w tryptofan to głównie produkty wysokobiałkowe. To np. biały i żółty ser, mleko, soja, mięso drobiowe, ryby, banany, suszone daktyle. Rzadko spotyka się sytuację, aby organizm sygnalizował nadmiar tryptofanu. Będzie się to jednak objawiać np. zamglonym polem widzenia, sennością, zaburzeniami koordynacji, suchością w ustach, bólami głowy, a nawet podrażnieniami żołądkowymi (wymioty).


Szklanka mleka z miodem dobra na sen

Produkty bogate w wapń, białko i złożone węglowodany są najlepszą przekąską przed snem. Będą to więc płatki z mlekiem, szklanka mleka z miodem, orzechy z tofu, tost z masłem orzechowym, a nawet banan. Jest to jednak propozycja dla osób, które nie mają kłopotów z wagą. Osoby walczące z nadmiernymi kilogramami nie powinny spożywać wieczorem bananów czy innych produktów bogatych w węglowodany. Ci, którzy chcą mieć dobry sen, muszą unikać produktów bogatych w kofeinę, czyli herbaty, kawy, coli czy czekolady. Na trzy godziny przed snem należy starać się nie pić żadnego alkoholu oraz zażywać nikotyny. Ostatnia kawa powinna mieć miejsce o godzinie 15, ponieważ organizm potrzebuje przynajmniej 6 godzin na pozbycie się kofeiny z krwi. Warto pamiętać także, że na 3-4 godziny przed snem trzeba spożyć ostatni ciężki posiłek. Koniecznie trzeba unikać pikanych potraw, tłustych i powodujących zgagę.


Sen dobry na cerę

Relaksujący sen jest lekiem na wszystko. Nie tylko mowa tu o dobrej diecie i uregulowanym metabolizmie. Sen wpływa pozytywnie także na cerę. Długi sen pozwala się pozbyć tzw. worków pod oczami, a cera staje się jaśniejsza, gładka i pełna blasku. W czasie spania skóra się odnawia i tworzą się nowe komórki. Poprawia się także ukrwienie. Jeśli więc chcesz wyglądać ładnie i nie mieć żadnych kłopotów z cerą, musisz po prostu dobrze spać. Zalecają to też celebryci, którzy wspominają nawet o konieczności spania minimum 9 godzin.


Rady na dobry sen

Aby zadbać o regularny sen, należy przyzwyczaić organizm do wstawania o jednej porze, nawet w czasie weekendów. Wielu ludzi ma wrażenie, że skoro w tygodniu wstawało wcześniej do pracy, to w ciągu kilku wolnych dni musi to odespać. Nic bardziej mylnego. Organizm otrzymuje wówczas sprzeczne sygnały, nie może nastawić się na swój tryb funkcjonowania i w efekcie śpiąc za długo czujemy się po prostu zmęczeni. Co ważne, nie należy także przerywać sobie snu budzikiem, a następnie spać jeszcze 10-15 minut, a nawet więcej ustawiając go na ciągłe drzemki. Kilkanaście minut więcej w efekcie nic nam nie da. Nie poczujemy się przez to bardziej wyspani. Koniecznie trzeba też zadbać o wywietrzone pomieszczenie, dobry materac przystosowany do kręgosłupa, a także poduszkę, która da nam właściwe oparcie dla głowy. Idealnie jest dysponować sypialnią, w której nie robi się nic poza spaniem. Oglądanie telewizji czy korzystanie z komputera w tym samym pomieszczeniu sprawi, że organizm będzie miał zakłócony sen. Sypialnia powinna bowiem być kojarzona tylko z odpoczynkiem.

Nie wyspałaś się? Pewnie zjesz dużo i niezdrowo! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1