Wielu z nas wydaje się, że owoce mają całkowicie zbawienny wpływ na nasze zdrowie i przez to mogą być spożywane o każdej porze. Owszem, mają sporo witamin i zdrowych cukrów, aczkolwiek należy wiedzieć, kiedy można je spożywać, a nawet w jaki sposób. W przeciwnym wypadku niekoniecznie ich spożywanie będzie mieć sens. Poznaj wady i zalety owoców ze szczególnym uwzględnieniem bananów.


Owoce źródłem wody

Dziś na sklepowych półkach można dostać cała paletę owoców egzotycznych, cytrusów czy owoców lokalnych, które rosną i dojrzewają w Polsce. W wielu przypadkach nawet nie wiemy jak smakują, jak się je obiera oraz spożywa. Sprowadzane z dalekich ciepłych krajów i przechowywane w warunkach, które czasem pozostawiają wiele do życzenia. Mimo swoich wad, mają jednak mnóstwo zalet i na pewno są zdecydowanie lepszą alternatywą niż słodycze. Przede wszystkim są lekkostrawne i dobrze przyswajalne. Są dodatkowo pełne wody, niektóre z nich zawierają jej nawet 90% jak np. arbuz, który dzięki temu jest moczopędny, wypłukuje toksyny i doskonałe gasi pragnienie. Polecane są przede wszystkim w krajach egzotycznych, gdzie panują spore upały. Picie wody staje się wówczas dość uciążliwe, dlatego zaleca się spożywanie dużej ilości owoców.


Owoce a witaminy

Najszybszym skojarzeniem z owocami są witaminy. To prawda, ponieważ owoce są bardzo cennym źródłem witamin. Stanowią także bogactwo przeciwutleniaczy, jak karotenoidy i antocyjany. W owocach znajdziemy też masę związków mineralnych, które pomagają w wydalaniu szkodliwych produktów przemiany materii i toksyn, dzięki czemu likwidują nadmierne zakwaszenie organizmu. Co ważne, owoce są też pełne błonnika pokarmowego, niezwykle potrzebnego w naszej codzienne diecie. Jest to błonnik tzw. miękki, który rozpuszcza się w wodzie. Dodatkowo są małokaloryczne, mają więc niską gęstość energetyczną w przeliczeniu na 1 g. Generalnie cechują się niskim indeksem glikemicznym, co oznacza, że są dobrym wyborem na wszelkiego rodzaju dietę. Są jednak owocowe wyjątki, o których także będzie należało tu wspomnieć.


Wady owoców

W bilansie porównawczym owoce na pewną mają więcej zalet niż wad. Jedynym ich minusem jest fakt, że podnoszą apetyt i powodują zwiększenie łaknienia, ponieważ zawierają cukry proste. Owoce więc należy spożywać w ilości od 2-4 porcji dziennie (czyli od 1-2 średnich owoców). Niestety owoce najczęściej traktujemy jako deser, bardzo często sięgamy po nie w porze kolacji. To błąd, ponieważ powinny być przyjmowane na ok. 15 minut przed posiłkiem, ponieważ wtedy najlepiej je strawimy. Zjedzone po obfitym posiłku mogą być przyczyną wzdęć i bólów brzucha.


Banany

Banany są bardzo cennymi owocami, choć w stosunku do nich powstało już wiele nieprawdziwych informacji. Wszystko to należy włożyć między bajki. Banany warto i należy jeść, choć w Polsce mamy tylko jedną ich odmianę, a ich różnorodność jest przeogromna. Banan pozbawiony skórki to 120 gramów. Dostarcza on 100 kcal. W większości są to węglowodany. W jednym bananie mamy aż 20% dziennego zapotrzebowania na witaminę C i 12% zapotrzebowania na witaminę B6 oraz błonnik. Są one także pełne przeciwutleniaczy, miedzi oraz cynku. Warto mieć na uwadze, że poziom dojrzałości banana może też świadczyć o jego sytości, a także różnorodności oraz ilości węglowodanów, jakie się w nim znajdują.


banany


Indeks glikemiczny bananów

Generalnie banany mają wysoki indeks glikemiczny, czyli pomiędzy 50-70. Dzięki temu należą do wysokoenergetycznych owoców. To jednak sprawia, że osoby mające problem z nadwagą, będące na diecie, nie powinny często sięgać po banany. Zaleca się spożywanie zaledwie połowy banana dziennie. Chętnie sięgają po nie zaś trenujący na siłowni oraz wszyscy, któryż potrzebują szybkiej dawki energii. Mogą być więc doskonałą alternatywą dla batonika, na którego mamy ochotę w chwilach wytężonej nauki czy wysiłku fizycznego. Zdecydowanie poleca się je bardziej niż czekoladowe przekąski, ponieważ raczej nie odłożą się tak szybko w postaci zbędnego tłuszczyku.


Dlaczego warto jeść banany?

Banany powinno się więc spożywać. Muszą mieć stałe miejsce w naszej codziennej diecie, nawet jeśli jeden banan będziemy dzielić na kilka części. Warto wciąż mieć na uwadze, że wartość kaloryczna jednego banana równa się dwóm ciastkom. Przy czym banan, choćby z samego faktu, że jest owocem, dostarcza przy okazji składników mineralnych i witamin, czego przecież w ciastku na pewno nie znajdziemy. Co ważne, raczej starajmy się nie udziwniać sposobu podawania bananów i nie podsmażać ich na tłuszczu, nie piec itp. Można sobie dzięki temu urozmaicić dietę, ale także wyposażyć ją w niepotrzebne tłuszcze. Banany łatwo jest natomiast rozdrobnić, używając np. blendera, dzięki czemu będą stanowić doskonałą podstawę każdego koktajlu.

Owoce a kalorie: czy warto jeść banany? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 2