"Kalorie? To chyba te małe potworki, które żyją w szafie i nocami zmniejszają rozmiary moich ubrań." Kalorie są jedną z najważniejszych rzeczy dla każdej kobiety, która chce dbać o swój wygląd i zdrowo się odżywiać. Często mówi się, że dany produkt spożywczy zawiera wiele kalorii, jest zatem dla nas niezdrowy. Większość z nas nie zdaje sobie jednak do końca sprawy, czym w ogóle są kalorie i dlaczego mają one być tak dla nas szkodliwe. Warto dowiedzieć się o tym, zanim jeszcze zaczniemy planować swoją dietę.


Czym są kalorie?

"Kaloria" jest podstawową jednostką używaną w szeroko pojętej dietetyce. Stosuje się ją zwykle do określania wartości energetycznej danego produktu. Jest to jednak pozaukładowa jednostka, która w powszechnie przyjętym znaczeniu nie do końca odpowiada jej pierwotnemu przeznaczeniu, czyli określaniu ciepła. W dietetyce kalorie określają, jak dużo energii zostanie dostarczone organizmowi po przyjęciu określonego produktu. Kalorie nie są zatem naszym wrogiem – są przecież potrzebne do normalnego funkcjonowania naszego ciała. Problemy pojawiają się jednak, kiedy przyjmujemy ich zbyt dużo lub pochodzą z niezdrowych źródeł.


W dietetyce funkcjonuje termin "puste kalorie". Puste kalorie zawierają mniej zdrowe produkty odżywcze, takie jak słodycze czy tłuste potrawy. Zapewniają one chwilowy przypływ energii, ale nie są spalane w procesie przemiany materii. Po chwili zatem energia opada, a my sami zaczynami czuć się jeszcze słabiej niż wcześniej. Dodatkowo puste kalorie prowadzą do odkładania się w organizmie tłuszczu i są jedną z przyczyn nadwagi i mało atrakcyjnej sylwetki.


Zapotrzebowanie kaloryczne

Jak już powiedzieliśmy, organizm potrzebuje kalorii do prawidłowego funkcjonowania. Bez energii pochodzącej z pożywienia nasze ciało nie działałoby normalnie. Każdy człowiek posiada własne zapotrzebowanie kaloryczne, które jest kwestią czysto indywidualną, uzależnioną od wielu czynników – wieku, wzrostu czy aktywności fizycznej w ciągu dnia. Można to łatwo obliczyć z pomocą jednego z wielu kalkulatorów internetowych.


Ustalając swoją dietę, należy zatem uwzględnić swoje zapotrzebowanie kaloryczne. Następnie sięgamy po tabelę kalorii, w której znajdziemy wartość energetyczną większości dostępnych produktów spożywczych – tabele takie łatwo można znaleźć w sieci. W zależności od tego co chcemy osiągnąć, powinniśmy ułożyć dietę z określoną liczbą kalorii.


kalorie


Bardzo ważne są źródła kalorii w naszym pożywieniu. W dietetyce wyróżniamy trzy podstawowe składniki pokarmowe: białko, węglowodany i tłuszcze. Przyjmuje się, że 1 g białka lub węglowodanów dostarcza nam ok 4 kcal, podczas gdy 1 g tłuszczu – aż 9 kcal. W większości tłuszczów zawarte są jednak wspomniane wyżej puste kalorie. Odkładają się w organizmie i bardzo źle wpływają zarówno na nasz wygląd, jak i zdrowie.


W rzeczywiście dobrej diecie kalorie powinny pochodzić ze zdrowych źródeł. Najlepiej jeśli jest to przede wszystkim białko i węglowodany złożone.


Jak skutecznie spalać kalorie?

Aby nadmiar kalorii nie odkładał się w naszym ciele i nie prowadził do nieatrakcyjnej sylwetki, musimy znaleźć odpowiedni sposób na spalanie kalorii. Kalorie są spalane przy właściwie każdej czynności, ale do utrzymywania ich na prawidłowym poziomie niezbędny jest aktywny tryb życia.


W spalaniu kalorii najlepiej sprawdzają się ćwiczenia aerobowe. W ich trakcie organizm uzyskuje energię w procesie spalania tlenowego. Krew zaczyna wówczas dostarczać do poszczególnych organów więcej tlenu, przez co mięśnie zaczynają pobierać energię ze spalania tłuszczu i białka. Mówiąc wprost – najlepiej jest po prostu dobrze się spocić. Jeśli interesuje cię spalanie kalorii, bieganie, jazda na rowerze, basen czy zwykły aerobik będą dla ciebie najlepszą propozycją.


Oczywiście, kalorie są spalane także w czasie typowego treningu siłowego. Równocześnie to właśnie ćwiczenia aerobowe są tu najskuteczniejsze i najlepiej likwidują nadmierną tkankę tłuszczową. Intensywność takich treningów powinna być dopasowana do twoich indywidualnych potrzeb i warunków. Nie musisz wcale katować się wielogodzinnymi ćwiczeniami. Poświęcając trzy razy w tygodniu 40 minut na bieganie lub jazdę na rowerze – i równocześnie dobrze się odżywiając – będziesz w stanie spalić wystarczająco dużo kalorii, aby utrzymać zgrabną sylwetkę.

Czym są kalorie i jak szybko i skutecznie je spalać Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1