Jeżeli zaczęłaś swoja przygodę z siłownią, pewnie miałaś już propozycję, by skorzystać z treningu personalnego – albo nawet już z niego skorzystałaś. Jednak pewnie jeden taki trening to dla ciebie zbyt mało, by dobrze nauczyć się kilku zestawów ćwiczeń. Zastanawiasz się nad regularnymi spotkaniami z trenerem personalnym, ale jednocześnie rozważasz, czy nie mogłabyś tego wszystkiego dokonać bez jego pomocy? Przeczytaj o największych zaletach, ale i wadach korzystania z tego rodzaju treningów i zdecyduj, czy trening personalny jest dla ciebie.


Co da nam trening personalny?

Trening personalny to indywidualny trening z trenerem, który nie tylko pokazuje nam poszczególne ćwiczenia, dobrane pod nasze potrzeby, ale i kontroluje, czy dobrze je wykonujemy. Taki trening może się okazać ogromnie pomocny dla początkujących, ale także dla tych, którzy trenują już długo i potrzebują zmiany planu treningowego na bardziej zaawansowany, w tym wprowadzenia nowych elementów ćwiczeń. W końcu trening personalny jest idealny dla tych, którzy podczas samotnych ćwiczeń szybko tracą motywację.


trening personalny


Zalety treningu personalnego

Na początek wymieńmy sobie zalety tego rodzaju treningu, przemawiające za tym, że powinnaś z niego skorzystać bądź korzystać regularnie:

– trening personalny umożliwia ćwiczenia dopasowane do potrzeb danej osoby (pod redukcję, robienie masy mięśniowej, wyjątkowy nacisk na wybrane partie ciała),
– zapewnia ćwiczenia dopasowane do poziomu danej osoby (początkujący, średniozaawansowany, zaawansowany itd.),
– daje nieustanną motywację dzięki osobie, która stoi przy nas i dopinguje,
– daje pewność, że ćwiczenia wykonujemy poprawnie (trener nas kontroluje),
– większa gwarancja, że podczas ćwiczeń unikniemy kontuzji,
– pozytywna atmosfera takiego treningu (zazwyczaj trenerowi zależy na tym, by zrobić na tobie dobre wrażenie, zostać polubionym, ponieważ to wiąże się z tym, że jeszcze u niego weźmiesz kilka treningów).


Czy trening personalny ma wady?

Ale zalety to niestety nie wszystko. Trening personalny bowiem posiada też kilka wad, o których również należy wspomnieć. Do treningów personalnych może zniechęcać cię:

– cena (niestety trening personalny kosztuje w granicach 100–200 zł, zaś jeżeli chcemy ćwiczyć w ten sposób kilka razy w tygodniu, wiąże się to ze sporymi wydatkami),
– skrępowanie (wykonywanie ćwiczeń, które są uważnie obserwowane przez drugą osobę, może niepotrzebnie niektórych krępować, zwłaszcza bardziej otyłe osoby),
– przyzwyczajenie do tej formy motywacji, tak że nie będzie w stanie ćwiczyć bez niej (niektóre osoby przyzwyczajają się do treningów personalnych tak, że później mają problem, by samemu zapamiętać i wykonywać ćwiczenia, gdyż są nauczone ciągłego nadzoru i mówienia im, co po kolei oraz czy robią to dobrze),
– zbyt wymagający trener może nas zniechęcić do ćwiczeń, podobnie jak treningi ze zbyt wyrozumiałym mogą nie dać żadnych efektów (a to nie trener, a my najlepiej wiemy, co jesteśmy w stanie zrobić, co jest za trudne, a co zbyt łatwe).


Teraz czas, abyś rozważyła wszystkie za i przeciw i podjęła odpowiednią decyzję. Zawsze możesz skorzystać z jednego czy dwóch treningów personalnych na dobry start, a potem radzić sobie sama. Istnieją też osoby, które wyłącznie na podstawie ćwiczeń zamieszczonych w internecie osiągnęły bardzo dobre efekty. Jednak zawsze lepiej skorzystać z pomocy, aniżeli wykonać coś niepoprawnie.

Trening personalny – poznaj jego wady i zalety Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1