Wiedza na temat zdrowego odżywiania i aktywnego trybu życia już dawno trafiła pod strzechy. Dziś każdy wie jak liczyć kalorie, co to jest orbitrek i na czym polega trening cardio. Jednak na temat tego ostatniego narosło w ostatnim czasie sporo mitów. Dlatego postaramy się rozwiać wątpliwości i raz na zawsze wyjaśnić, co to jest trening cardio, na czym polega i dlaczego warto go stosować.


Czym jest trening cardio?

Trening cardio jest idealnym rozwiązaniem dla osób, które chcą zadbać o zdrowe serce, zwiększyć swoją wytrzymałość i zrzucić zbędne kilogramy. Zwany jest inaczej treningiem wytrzymałościowym lub tlenowym i ogólnie rzecz biorąc polega na wykonywaniu umiarkowanie intensywnego wysiłku przez dłuższy czas. Może być stosowany zarówno przez dzieci, dorosłych, jak i osoby starsze. Jest również bardzo łatwy, gdyż najważniejsza zasadą jest sprawdzanie swojego tętna – jeśli mieści się w określonych granicach (ustalanych indywidualnie na podstawie wieku, wzrostu, masy ciała czy posiadanej tkanki tłuszczowej), to możemy robić praktycznie co chcemy, byle utrzymywać go na tym poziomie. Jednym z najpowszechniejszych sposobów wykonywania treningu cardio jest jogging, czyli bieganie na świeżym powietrzu. Trening cardio w domu? Czemu nie! Wystarczy rower stacjonarny, bieżnia, maszyna do wiosłowania lub jakikolwiek inny przyrząd do ćwiczeń. Wciąż najpopularniejszym sposobem wykonywania treningu cardio jest jednak korzystanie z urządzeń na siłowni. Zwłaszcza, jeśli nie posiadamy własnego urządzenia do mierzenia tętna – zwykle przyrządy do ćwiczeń na siłowni posiadają taką właśnie funkcję.


Trening cardio w służbie odchudzania

W ogólnym przekonaniu trening cardio ma przede wszystkim służyć zwiększeniu wytrzymałości organizmu. Nic dziwnego – stały wysiłek, wykonywany przez dłuższy czas, w określonych odstępach czasu, przyzwyczaja nasz organizm do konieczności zwiększenia swojej wydolności. Serce dostaje informację, że musi jeszcze efektywniej transportować tlen do mięśni i organów, więc potocznie rzecz ujmując stajemy się bardziej odporni na wysiłek. A nasze serce zwiększa swoją wydajność i dzięki temu jego kondycja również ulega poprawie.


Trening cardio jest również dobrym sposobem na spalanie tłuszczu. Błędne jest bowiem przekonanie, że dla odchudzania konieczny jest możliwie jak największy wysiłek. Wtedy bowiem radykalnie zwiększa się zapotrzebowanie na tlen, włączają się procesy beztlenowe – a tkanka tłuszczowa spala się tylko w środowisku tlenowym! W związku z tym zalecany jest długi, ale umiarkowany trening. Na przykład trening cardio na orbitreku, bieżni lub jakimkolwiek urządzeniu zmuszającym do umiarkowanego wysiłku. Najlepiej robić to trzy razy w tygodniu powyżej 30 minut, z czasem powoli zwiększając czas i intensywność (w końcu organizm przyzwyczaja się do wysiłku). Można również wykonywać tzw. trening cardio na brzuch, który utrzymuje odpowiednie tętno, jednocześnie działając szczególnie na mięśnie brzucha. W końcu to właśnie tam często posiadamy zbędne kilogramy.


trening cardio


Najczęstsze błędy w treningu cardio

Najczęstszym błędem w treningu cardio jest twierdzenie, że pójście po linii najmniejszego oporu wystarczy. Na przykład ćwiczymy po 30 minut trzy razy w tygodniu, nie zmieniając nic poza tym i chcemy mieć nagły efekt. Niestety – to błąd. Najlepszym rozwiązaniem jest połączenie treningu cardio z treningiem siłowym (przy użyciu obciążeń, na przykład na maszynie w klubach fitness) oraz dietą. Niestety, ten ostatni punkt jest nieodzowny – jeśli chcemy spalić tkankę tłuszczową, musimy koniecznie ograniczyć kalorie – w innym wypadku ich spalanie w treningu cardio będzie niewystarczające, by zobaczyć efekty, przez co możemy się szybko zniechęcić.


Drugim najczęstszym błędem jest nieodpowiednia intensywność ćwiczeń. Trening cardio w domu musi koniecznie opierać się na odczytach pulsometru. Aby jednak wiedzieć, jaki puls podczas treningu utrzymywać, powinniśmy na samym początku skorzystać z profesjonalnego sprzętu lub pomocy trenera personalnego i wyznaczyć swoje tzw. tętno maksymalne. Około 60-70% tego tętna to wysiłek umiarkowany, na jakim najbardziej nam zależy przy treningu cardio.

Wszystko, co trzeba wiedzieć o treningu cardio Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1