Dieta japońska jest uznawana za jedną z najzdrowszych i najbezpieczniejszych na świecie. Na pierwszy plan wysuwają się tutaj świeże warzywa, owoce morza oraz ryby. Ważny jest także ryż, sushi oraz soja, z której produkowane jest zdrowe tofu i pasta miso. Połączenie zdrowych i wartościowych produktów zapewnia Japończykom długowieczność i szczupłą sylwetkę. Cechą kuchni japońskiej jest także to, że nie należy się przejadać. Wbrew pozorom działanie to nie ma na celu zapewnienia danej osobie wyłącznie smukłej sylwetki, ale umożliwia zapamiętanie smaku poszczególnych potraw oraz delektowanie się nimi. Dopełnieniem każdego posiłku jest oczywiście zielona herbata. 


Charakter kuchni japońskiej

Nietrudno zauważyć, że kuchnia japońska w znaczny sposób różni się od rodzimych potraw. Mięso pojawia się w niej bardzo rzadko i zdecydowanie częściej jest to młoda wołowina, a nie tłusta wieprzowina.


Ważną funkcję odgrywa ryż, który jest traktowany w sposób porównywalny do rodzimych ziemniaków. Dieta japońska uwzględnia także tofu, glony oraz japońskie grzyby, które ani z wyglądu, ani pod względem smaku nie przypominają polskich.


Wśród najważniejszych przypraw, jakie znajdują zastosowanie w diecie japońskiej należy wymienić sosy sojowe, sake i mirin, czyli wina produkowane na bazie ryżu, ocet ryżowy, sansho, czyli japoński pieprz, olej sezamowy oraz zielony chrzan wasabi, który posiada właściwości bakteriobójcze, a jego smak idealnie komponuje się z rybami.


Większość produktów można kupić w sklepach ze zdrową żywnością, a nawet w marketach. Należy jednak zwrócić uwagę na ryż – koniecznie musi mieć okrągłe ziarna.


dieta japońska


Dieta japońska - założenia

Ważnym elementem diety japońskiej jest to, aby serwowane potrawy miały naturalny smak, dlatego też – w miarę możliwości – podaje się je w postaci nieprzetworzonej. Warzywa, ryby i owoce morza są jadane przez Japończyków najczęściej w postaci surowej, dzięki czemu nie tylko można wydobyć ich naturalny smak, ale dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości cennych wartości odżywczych, witamin i mikroelementów.


Niektóre potrawy podawane są w postaci gotowanej, przy czym gotowanie trwa bardzo krótko, pojawiają się także propozycje grillowane na płycie grzejnej. Ważne jest, aby używać jak najmniej przypraw, które w wielu przypadkach nie tylko zmieniają smak potrawy, ale także niwelują dostarczane przez dany produkt wartości odżywcze.


Warzywa koniecznie muszą być półtwarde, często stosowane są także kiszonki długiej białej rzepy, kapusty pekińskiej, marchewki i cebuli, które zawierają znaczne ilości zdrowych kultur bakterii, dzięki czemu poprawiają pracę układu trawiennego i zwiększają odporność.


Istotnym elementem diety japońskiej jest estetyka. Poszczególne dania czy produkty powinny być odpowiednio ułożone na talerzu, tworząc estetyczną i oryginalną kompozycję. Warto dodać, że w kuchni japońskiej nie ma żadnych sosów wiążących składniki ani "smaków wynikowych", każda potrawa posiada indywidualne właściwości, które powinny współgrać ze smakiem pozostałych produktów.


Dieta japońska należy do rozwiązań lekkostrawnych i niskokalorycznych, dlatego też jest ona polecana osobom, które chcą zrzucić nadprogramowe kilogramy lub dbają o linię.

Zdrowa i bezpieczna dieta japońska - poznaj jej założenia Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1