Ciecierzyca to warzywo strączkowe podobne do bobu. Istnieją dwie odmiany ciecierzycy: mała (desi) i duża (kabuli). Duża ciecierzyca to ziarenka niewiele większe od grochu, w kolorze bladożółtym lub kremowym. Mała ciecierzyca ma ziarenka podobne wielkością do grochu i występuje w różnych kolorach. Obecnie ciecierzyca znana jest na całym świecie i święci triumfy. Jest bardzo zdrowa i wskazana przy odchudzaniu oraz leczeniu wielu schorzeń. Ciecierzyca w Egipcie uznawana jest za afrodyzjak.  


Ciecierzyca a cieciorka

Ciecierzyca to nazwa warzywa strączkowego przypominającego z wyglądu groch. Ciecierzycę nazywa się dlatego włoskim groszkiem oraz cieciorką. Są to trzy nazwy, które obowiązują i stosowane są wymiennie w przypadku, gdy mówimy o tym warzywie.

 

Właściwości ciecierzycy

Ciecierzyca jest bogata w białko i błonnik, dzięki czemu wspomaga odchudzanie, reguluje pracę układu trawiennego, daje uczucie sytości i powoduje zmniejszenie częstotliwości sięgania po słodycze.
Indeks glikemiczny cieciorki jest niski (30), dzięki czemu wspiera ona dietę cukrzyków. Dzięki dużej zawartości potasu zwiększa światło naczyń krwionośnych oraz zmniejsza poziom sodu, obniżając przy tym ciśnienie krwi.

Bardzo skutecznie wspomaga leczenie anemii z uwagi na wysoki poziom żelaza. Jest również polecana kobietom podczas menstruacji.   

 

Ciecierzyca – przepisy

Z ciecierzycy można zrobić wiele wspaniałych potraw, jednak do najbardziej popularnych należą hummus i falafel. Są to potrawy pochodzące z Bliskiego Wschodu. Są niezwykle popularne zarówno w Izraelu, jak i Libanie czy innych krajach arabskich.


ciecierzyca nadaje się na smaczne kotleciki


Hummus to pasta z ciecierzycy i robi się ją bardzo prosto:

Potrzebujemy jednej szklanki suchej cieciorki, jednej szklanki jasnej pasty tahini (jest to pasta, którą uzyskuje się poprzez mielenie sezamu do osiągnięcia gładkości), niecałe pół szklanki lodowatej wody (możemy ją wymienić na trzy kostki lodu), sok z połowy cytryny, 5 ząbków czosnku (może być więcej, jeśli ktoś lubi czosnek), odrobinę soli, dwie łyżeczki sody oczyszczonej oraz dodatki do posypania hummusu.


Hummus zaczynamy przygotowywać od zalania ciecierzycy podwojoną ilością wody (dwie szklanki) i wsypaniu łyżeczki sody oczyszczone, i pozostawieniu na noc. Po ugotowaniu odcedzamy ziarna i płuczemy w zimnej wodzie, gdyż muszą ostygnąć. Przekładamy do miksera ciecierzycę, dodajemy kolejne składniki, czyli: tahini, sok z cytryny, czosnek i doprawiamy solą.


Miksujemy około 2–3 minut, aż powstanie gęsta masa. Ostatni etap to dolanie lodowatej wody lub dołożenie kostek lodu (tylko gdy mamy dobry mikser) i kolejne miksowanie przez kolejne 2–3 minuty, aż krem połączy się całkowicie z wodą. Zyskujemy idealną gładkość i kolor.
Hummus podajemy polany oliwą i posypany natką pietruszki.


Falafel to kotlety z ciecierzycy ze świeżymi ziołami

Przygotowujemy go w następujący sposób: 

Musimy zaopatrzyć się w ciecierzycę – 300 g, dwie łyżki posiekanej świeżej pietruszki, dwie łyżki posiekanej świeżej kolendry po pół łyżeczki: mielonego kardamonu, chilli, cynamonu, mielonego kuminu, mielonej kolendry, sody oczyszczonej, a także dwa ząbki czosnku, małą cebulę, sól i olej do smażenia.


Ciecierzycę należy dzień przed przygotowaniem dania zalać dużą ilością wody, gdyż podwoi swoją objętość. Następnego dnia opłukać ciecierzycę i wraz z cebulą zmielić w maszynce. Przełożyć do miski, wymieszać wszystkie składniki, dolać łyżkę wody, by powstała masa dobrze się formowała. Wstawić na 30 minut do lodówki, po wyjęciu formować placuszki i smażyć na głębokim oleju po 2 minuty z każdej strony. Falafel będzie złoty na zewnątrz i soczysty w środku.

Jakie dobre właściwości ma ciecierzyca? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(1)
    • ~elka
      4 kwiecień 2016

      jak ktoś zaczyna odchudzanie to mogę polecić zastosowanie novoslim, rok temu odchudzałam się z jego pomocą i zrzuciłam 16 kg, po świętach niestety znowu przybrałam na wadze 5 kg i kupuje jedno opakowanie novoslimu bo wiem że mi pomoże.