Fasolka szparagowa jest warzywem pochodzącym z Ameryki Południowej i do Europu dotarła wraz z konkwistadorami w XVI wieku. Fasolka szparagowa jest jedną z odmian zwykłej fasoli i hoduje się ją od ponad 7 tysięcy lat. Występuje w dwóch odmianach: zielonej i żółtej. Jest bardzo zdrowym i bogatym w składniki odżywcze warzywem, które powinno być stosowane przez większość osób. Niewskazana jest tylko u ludzi z problemami gastrycznymi, gdyż przyrządzona w złym towarzystwie może powodować wzdęcia. 


Fasolka szparagowa – kalorie

Fasolka szparagowa prawie nie ma kalorii! W 100 gramach gotowanego warzywa znajduje się tylko 27 kcal, czyli tyle co nic. Natomiast w tych samych 100 gramach znajduje się ogrom niezbędnych do zdrowego funkcjonowania organizmu składników odżywczych. Są wśród nich: kwas foliowy, witamina A (więcej jest jej w zielonej fasolce), potas i fosfor (dominują w fasolce żółtej). Obie odmiany są źródłem witamin: E, B i C – zwłaszcza tej ostatniej. Fasolka ma doskonały wpływ na wzmocnienie odporności organizmu, przyspiesza odchudzanie i przeciwdziała powstawaniu komórek rakowych, gdyż jest bogata w antyoksydanty.

 

Przetwory z fasolki szparagowej

Pośród wielu przepisów na fasolkę szparagową oczywiście najlepsze są te, które pozwalają zjeść ją świeżą z masłem i odrobiną soli. Fasolka szparagowa jest jednak tak wdzięcznym warzywem, że jej smakiem można się cieszyć cały rok, ponieważ istnieje wiele przepisów na przetwory, które są równie pyszne. By przybliżyć możliwości, jakie daje fasolka szparagowa, poniżej znajdziecie dwa proste przepisy na przetwory z fasolki szparagowej. Są to: fasolka szparagowa pasteryzowana i fasolka szparagowa konserwowa.


fasolka szparagowa nadaje się dobrze do przetworów


By przygotować pasteryzowaną fasolkę szparagową, potrzebujemy: fasolkę, cukier, sól i wodę. Do słoika o pojemności 0,9 l mieści się około pół kilograma fasolki, więc w zależności od tego, ile chcemy mieć przetworu, tyle fasolki musimy kupić. Do czystych i osuszonych słoików ciasno upychamy gotowaną przez 5 minut i ostudzoną fasolkę, po wcześniejszym obcięciu jej końcówek. Do każdego słoika wsypujemy 1 łyżeczkę cukru i 1 łyżeczkę soli i zalewamy do 3/4 wysokości słoika zimną wodą.


Do dużego garnka na dno wkładamy bawełnianą ścierkę, wstawiamy słoiki, zalewamy wodą do 2/3 wysokości i gotujemy. Gdy woda zacznie wrzeć, zmniejszamy ogień i gotujemy godzinę. Po godzinie wyjmujemy słoiki, odstawiamy na 24 godziny i powtarzamy czynność. Druga pasteryzacja może trwać 40 minut. Gotowe!


Fasolka szparagowa konserwowa. Przepis na fasolkę konserwową jest tak samo banalny jak na pasteryzowaną! By przygotować konserwową fasolkę szparagową, potrzebujemy: fasolkę, ocet, sól i wodę. Znów musimy kupić tyle fasolki, ile mamy słoików o pojemności 0,9 l.


Do czystych i osuszonych słoików ciasno wkładamy pokrojoną na połówki fasolkę po wcześniejszym obcięciu jej końcówek. Do każdego słoika wsypujemy 1 łyżkę soli i wlewamy 1 łyżkę octu, zalewamy wodą, by fasolka była przykryta. Gotujemy słoiki w garnku, podobnie jak przy pierwszej metodzie. Gdy woda zacznie wrzeć, zmniejszamy ogień i gotujemy 2 godziny. Gdy woda wyparuje z garnka, należy dolać gorącej wody – nigdy zimnej. Gotowe!

 

Fasolka szparagowa – jak wygląda jej uprawa?

Fasolka szparagowa z racji swojego pochodzenia jest warzywem ciepłolubnym, więc jej wysiew, który odbywa się wprost do gruntu, zaczynamy w maju lub czerwcu. Siejemy po 3 ziarna co około 40 cm. Wysiew kontynuujemy co 10 dni, by zachować ciągłość plonów. Fasolę siejemy do żyznej gleby o pH nie mniejszym niż 5,5. Fasola wymaga sporego nawadniania, a optymalna temperatura to 25 stopni. Zbieramy strąki w sierpniu albo wrześniu.

Fasolka szparagowa pyszna i zdrowa! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 2
Komentarze(1)
    • ~lora
      4 kwiecień 2016

      jeżeli się odchudzasz bardzo pomocne staje się zastosowanie suplementu diety figurena slim który podkręca metabolizm i pozwala szybko schudnąć z nadwagi.