Zakupy przez internet – w poszukiwaniu dobrego sklepu
Internetowe zakupy jawią się nam jako dość nieskomplikowane. Sklepów, w których można je nabyć jest przecież wiele, a niemal każdy z nich prezentuje się na tyle dobrze, że nie mamy większych wątpliwości związanych z tym, czy warto mu zaufać. Jak się okazuje – niesłusznie.
Sklepy internetowe różnią się między sobą, a uczciwość prowadzących je osób może być problematyczna. Nie brakuje podmiotów, które stawiają sobie za cel spełnianie nawet najbardziej wygórowanych oczekiwań klientów, często słyszymy jednak również o sklepach, które zdają się inaugurować swoją działalność jedynie po to, aby wykorzystać naiwnych i łatwowiernych kupujących. Jak rozpoznawać jedne i drugie?
1. Jeśli masz wybór, kupuj tylko w sklepach dobrze znanych, które istnieją w sieci od lat i znane są z odpowiedzialnej polityki wobec klientów.
2. Unikaj sklepów nowych, o których brakuje informacji w sieci.
3. Analizuj treść strony www sklepu internetowego. Jego właściciel ma określone obowiązki, zawsze sprawdzaj więc, czy podał adres swojej firmy, numer telefonu kontaktowego oraz numer REGON.
4. Unikaj sklepów mających siedzibę w państwach takich, jak Cypr i ZEA. W przypadku ewentualnych nieporozumień dochodzenie twoich praw może być zdecydowanie bardziej skomplikowane niż mogłabyś sądzić.
Pułapka promocji
Bardzo często okazuje się, że wstępna weryfikacja sklepu wypadła pozytywnie, a jednak dalsza współpraca nie układa się tak, jak powinna. Towary są niezgodne z opisem, czas ich wysyłki się przedłuża, a próby odzyskania naszych pieniędzy sprawiają, że komunikacja z pracownikiem sklepu staje się coraz mniej przyjemna.
Niestety, również w takim przypadku na ogół okazuje się, że wina leży po naszej stronie i to właśnie my musimy przyznać się do błędu. Jeśli więc chcemy uniknąć takich sytuacji wystrzegajmy się sklepów internetowych, które:
• oferują produkty po niepokojąco niskich cenach;
• mogą pochwalić się zaskakująco interesującym asortymentem obejmującym nowości, których nie można jeszcze dostać w Polsce;
• nie akceptują wszystkich form płatności (w tym zwłaszcza przesyłki za pobraniem);
• nie mają na stronie www regulaminu lub posiadają regulamin pełen błędów nie tylko merytorycznych, ale i językowych;
• sprawiają wrażenie utworzonych w pośpiechu albo przypominają kopię zagranicznych sklepów.
Ochrona danych osobowych a zakupy przez Internet
Mówiąc o bezpieczeństwie sieciowych zakupów, zazwyczaj myślimy przede wszystkim o zagrożeniu tym, że zamówiony przez nas towar nie zostanie nam dostarczony, a my stracimy nie tylko nerwy, ale i pieniądze. Warto jednak pamiętać, że lista zagrożeń jest znacznie dłuższa. Coraz częściej w kontekście zakupów w sieci mówi się o naszych danych osobowych i dostępowych, ich wyciek bywa bowiem bardzo niebezpieczny.
Od właścicieli e-sklepów powinnyśmy oczekiwać więc troski o szyfrowanie informacji, które wprowadzamy, przyczynia się to bowiem do tego, że osoby nieuprawnione nie mają szansy na ich poznanie. Tu szczególnym zagrożeniem może okazać się phishing polegający na przekierowaniu nas na stronę, która jest łudząco podobna do lubianego przez nas sklepu, w rzeczywistości jednak jest stroną www stworzoną przez oszustów. Ochrona przed phishingiem nie jest, na szczęście, trudna, a kluczem do sukcesu jest zwracanie uwagi na to, co znajduje się na pasku adresu. O nasze bezpieczeństwo możemy być spokojni między innymi wówczas, gdy znajduje się tam symbol kłódki oraz oznaczenie „https” zamiast „http”.