Soczewica jest niezwykle zdrowym warzywem. Jest bogata w kwas foliowy i witaminy. Jest też źródłem bardzo dobrze przyswajalnego białka roślinnego (aż 85% przyswajalności!), więc w przypadku problemów z jedzeniem mięsa może je śmiało zastąpić właśnie soczewicą. Jest bardzo sycąca i ze względu na zawartą w niej tiaminę przeciwdziała rozwojowi komórek rakowych. Soczewica w naturalny sposób obniża poziom szkodliwego cholesterolu LDL. Istnieje kilka odmian soczewicy. Do najpopularniejszych należą czerwona, zielona i żółta.


Soczewica czerwona

Soczewica czerwona to tak naprawdę soczewica brązowa, która została pozbawiona łupinek – została wyłuskana. Fakt wyłuskania nie pozbawił jej jednak właściwości odżywczych, ale sprawił, że soczewica stała się łatwiejsza w obróbce. Soczewica czerwona jako jedyna nie wymaga namaczania, a jej gotowanie trwa nie dłużej niż 15–20 minut. Soczewica czerwona łatwo się rozgotowuje, dlatego jest podstawą do zup. Mimo że pozbawiona łusek, ma wyrazisty smak (oczywiście brązowa ma intensywniejszy) i bardzo łatwo staje się miękka i kleista. Bardzo dobrze nadaje się do robienia placków czy kotletów.

 

Soczewica zielona

Soczewica zielona jest w łuskach i wymaga krótkiego moczenia – około 15–30 minut. Soczewica zielona również nie wymaga długiego gotowania. Podczas gotowania soczewicy trzeba pamiętać o stosunku wody do soczewicy, czyli 2:1. Soczewica bardzo chłonie wodę, więc musimy zadbać, by było jej dwa razy więcej niż warzywa.

Soczewica zielona ma delikatny smak i nie jest tak aromatyczna, jak soczewica czerwona. Po ugotowaniu zachowuje sypkość i nie rozgotowuje się. Soczewicę zieloną stosujemy z powodzeniem do różnych sałatek, ale jest też wspaniałą bazą do past do pieczywa czy farszu do krokietów i pierogów.


soczewica będzie dobra także do kanapek

 

Jakie właściwości ma soczewica?

Właściwości soczewicy są znane od tysięcy lat. Posiada szereg właściwości leczniczych, ale również takich, które wspierają zdrowy tryb życia i ułatwiają chorym na różne dolegliwości normalne funkcjonowanie. Soczewica polecana jest cukrzykom ze względu na niski indeks glikemiczny. Jest również bogata w błonnik, który obniża poziom glukozy we krwi człowieka. Warto zapamiętać, że najniższy indeks ma soczewica zielona.


Soczewica jest niezastąpionym, naturalnym źródłem kwasu foliowego (witaminy B9). Zaledwie 100 g soczewicy pokrywa zapotrzebowanie na 45% kwasu foliowego u ciężarnej. Kwas foliowy jest w ciąży wyjątkowo istotnym mikroelementem, ponieważ dzięki niemu układ nerwowy dziecka w okresie prenatalnym rozwija się prawidłowo. Soczewica pomaga w leczeniu anemii różnego typu, ponieważ jest bogata w żelazo oraz witaminy B9 i B12. Dzięki temu bardzo intensywnie przyspiesza produkcję czerwonych krwinek, powodując szybszy powrót do zdrowia.


Soczewica pomaga podczas odchudzania, ponieważ bogactwo błonnika charakterystycznego dla roślin strączkowych sprawia, że po zjedzeniu soczewicy zmniejsza się łaknienie na słodycze, a my dłużej czujemy sytość. W związku z wysokim stężeniem sodu i potasu, które występują w soczewicy, zmniejsza ona ryzyko zachorowania na nadciśnienie. Soczewica to samo zdrowie.  

Soczewica – naturalne źródło zdrowia Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(1)
    • ~nonia
      4 kwiecień 2016

      dla odchudzających się pomocny może okazać się preparat figurena slim który podkręca metabolizm oraz przyspiesza spalanie tkanki tłuszczowej.