Każdy, kto dba o wygląd własnej skóry, stara się unikać nadmiernej ilości promieni słonecznych. Warto jednak pamiętać, że całkowite unikanie kontaktu ze słońcem także nie służy zdrowiu – promienie słoneczne zapewniają bowiem optymalną dawkę witaminy D, niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Co ważniejsze, brak naturalnego światła może także przyczynić się do przedwczesnego starzenia się organizmu. W praktyce oznacza to, że należy korzystać z kąpieli słonecznych, aczkolwiek konieczne jest zachowanie umiaru.


Jak promienie słoneczne wpływają na organizm człowieka?

Często można spotkać się ze stwierdzeniem, że światło słoneczne niekorzystnie wpływa na wygląd naszej skóry. Mowa tu przede wszystkim o tzw. fotostarzeniu się skóry. W rzeczy samej jest w tym stwierdzeniu sporo racji, należy jednak pamiętać, że promienie słoneczne zawierają także wiele cennych właściwości, dlatego też warto z nich korzystać, zachowując zdrowy umiar.


Fotostarzenie się skóry to niekorzystne zmiany skórne pojawiające się w wyniku działania promieni UV. Należy jednak pamiętać, że sytuacja ta ma miejsce wyłącznie wtedy, gdy nadmiernie korzystamy z kąpieli słonecznej. Wspomniane zmiany to przede wszystkim przebarwienia oraz odwodnienie, efektem czego jest utrata elastyczności skóry oraz pojawianie się zmarszczek. Zmiany te mogą pojawiać się w różnym wieku, często także w przypadku osób młodych. Należy podkreślić, że tego typu zmiany pojawiają się także w przypadku nadmiernego korzystania z solarium.


Całkowite unikanie słońca może jednak stać się przyczyną przedwczesnego starzenia się skóry, ponadto promienie słoneczne zawierają znaczną ilość witaminy D, która nie tylko korzystnie wpływa na układ kostno-mięśniowy, ale przede wszystkim wzmacnia odporność i przyczynia się do lepszego samopoczucia.
Promienie słoneczne sprawiają ponadto, że nasz organizm produkuje więcej melatoniny, zapewniając nam zdrowy i regenerujący sen.


promienie słoneczne


Promienie słoneczne a lepsze samopoczucie

Nie od dziś wiadomo, że światło korzystnie wpływa na nasze samopoczucie, przede wszystkim poprawia nastrój. Światło, czyli promieniowanie UV znajduje szerokie zastosowanie w medycynie, przede wszystkim w zakresie leczenia stanów depresyjnych oraz chorób skóry.
Promienie UV biorą ponadto czynny udział w produkowaniu witaminy D3, która odgrywa bardzo ważną rolę przez całe życie. Unikanie kontaktu z promieniami słonecznymi może stać się przyczyną niedoboru witaminy D3, czego efektem jest m.in. niedobór witaminy A, odpowiedzialnej głównie za prawidłowe widzenie. Ponadto witamina D3 i A posiadają właściwości antyoksydacyjne, dzięki czemu skutecznie chronią przed wieloma chorobami, także o podłożu nowotworowym, wspomniane witaminy zapobiegają także przedwczesnemu starzeniu się skóry. Wiele kosmetyków posiada w swoim składzie witaminę A, która działa regenerująco oraz przeciwzmarszczkowo.


Racjonalne korzystanie z kąpieli słonecznych

Całkowite unikanie światła jest niekorzystne dla organizmu, aczkolwiek jego nadmiar także nie sprzyja zdrowiu. W praktyce oznacza to, że z kąpieli słonecznych powinniśmy korzystać racjonalnie, czyli nie dłużej niż pół godziny podczas jednorazowej ekspozycji ciała na słońce.
Wbrew pozorom wielogodzinne wylegiwanie się na słońcu i zażywanie niebotycznych ilości witaminowych suplementów diety nie jest rozwiązaniem pożądanym, wprost przeciwnie, może przynieść wiele nieprzyjemnych skutków.


Aby zachować zdrową skórę i doskonałe samopoczucie, ilość słońca należy dawkować z umiarem. Fakt ten dotyczy zarówno opalania się na plaży, jak i w solarium.
W tym momencie pojawia się pytanie, jaką ilość naturalnego światła potrzebuje nasz organizm w ciągu jednego dnia? Oczywisty jest fakt, że sztuczne światło nie zastąpi naturalnych promieni UV, które zapewnia nam słońce. Jak wskazują badania naukowe, w godzinach przedpołudniowych wystarczy półgodzinny spacer – bez względu na to, czy słońce prezentuje się w pełnej okazałości, czy też kryje się za chmurami. Propozycja ta zapewnia optymalną ilość światła, a tym samym lepsze samopoczucie, odpowiednią ilość witamin i melatoniny.

Bezpieczna i zdrowa kąpiel słoneczna Ocena: 5/5 Ilość głosów: 2