Spirulina to handlowa nazwa pewnego rodzaju sinic - jednokomórkowych glonów. Te niewidoczne gołym okiem organizmy wydają się być niepozorne i mało znaczące, ale mają niezwykle korzystny wpływ na zdrowie człowieka. 


Spirulina – wartość odżywcza

Spirulina, jak na tak prosty organizm, zawiera zadziwiająco dużo cennych dla człowieka składników pokarmowych. Niektórzy badacze sugerują nawet, iż mogłaby rozwiązać problem głodu na świecie. Spirulina jest bogatsza w proteiny od mięsa i zawiera wszystkie niezbędne aminokwasy. Znajdziemy w niej również żelazo, potas, wapń, siarkę, jod, mangan, cynk oraz krzem. Dostarcza ponadto beta-karoten (6 gram spiruliny zawiera go tyle ile 550 jabłek lub 28 szklanek mleka), witaminę C, witaminę E, witaminę K oraz prawie wszystkie witaminy z grupy B, w tym witaminę B12. A to nie wszystko!

 

Jak działa spirulina?

Spirulina jest jednym z niewielu źródeł kwasu gamma-linolenowego - GLA (najwięcej znajdziemy go w mleku matki). Przeprowadzone badania wykazały, iż związek ten ma właściwości przeciwzapalne oraz przeciwalergiczne. Bierze też udział w biosyntezie substancji, które obniżają ciśnienie krwi, dzięki czemu zmniejsza się ryzyko zawału serca i udaru mózgu.


spirulina


Kwas gamma-linolenowy, wspomagany przez karotenoidy, korzystnie wpływa ponadto na funkcjonowanie układu odpornościowego. Dowiedziono, że spirulina jest niezwykle pomocna w profilaktyce chorób zakaźnych, autoimmunologicznych i alergii. Istnieją także doniesienia o możliwości zastosowania tego glonu w leczeniu AIDS.


Fikocyjanina, która nadaje spirulinie niebieskawą barwę, wspomaga produkcję komórek krwiotwórczych w szpiku kostnym. Spirulina zawiera też duże ilości żelaza (25-50 razy więcej niż mięso), które wchodzi w skład hemoglobiny – związku odpowiedzialnego za transport tlenu. Z kolei zielony barwnik spiruliny, chlorofil, pomaga nam oczyścić organizm z toksyn i metali ciężkich.


Spirulina ma ponadto korzystny wpływ na metabolizm jodu w organizmie, przez co przyczynia się do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Wzmacnia układ trawienny. Pomaga zmniejszyć stężenie złego cholesterolu we krwi. Ma również właściwości antyoksydacyjne, co ma znaczenie w profilaktyce nowotworów.


Spirulina wspomaga także odchudzanie - hamuje łaknienie, jednocześnie dostarczając składniki odżywcze. Niezwykle korzystnie wpływa na nasze siły witalne i poprawia kondycję psychofizyczną. Spirulinę stosuje się również do produkcji kosmetyków do pielęgnacji skóry. Glon ten polecany jest zatem wszystkim, którzy chcą długo cieszyć się zdrowiem i żyć aktywnie.


Spirulina – zastosowanie

Spirulinę znajdziemy głównie w aptekach i sklepach zielarskich i ze zdrową żywnością (także w sklepach internetowych). Jej cena zależy od jakości oraz pochodzenia. Dostępna jest w postaci proszku lub tabletek . W pierwszej formie wykorzystuje się ją zwykle do przygotowania maseczek, druga służy jako suplement diety. Obydwie formy można jednak wykorzystać w kuchni.


Spirulinę możemy nie tylko spożywać pod postacią tabletek, jest ona również doskonałym dodatkiem do potraw. Można ją między innymi dodawać do kanapek, dipów, sosów sałatkowych, sosów do makaronów, sosów do ryżu, którym nadaje bardzo specyficzny, wyrazisty smak. Wyjątkowo pyszne i pożywne są też koktajle warzywne, owocowe i owocowo-warzywne z dodatkiem spiruliny.

Spirulina – zielony skarb dla zdrowia i urody! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1