Zima to czas, kiedy na zewnątrz panują zmienne warunki pogodowe, natomiast w mieszkaniach daje się we znaki centralne ogrzewanie. Podobnie w pracy. Niestety nie jest to bez znaczenia dla naszej skóry, która staje się przesuszona, traci elastyczność i świeży wygląd. Kremy to za mało. Nawet te najdroższe nie przyniosą pożądanych efektów, jeśli nie rozprawimy się z naszą suchą skórą od wewnątrz. Jak tego dokonać?


Sucha skóra – objawy

Zanim zaczniesz działać, musisz ocenić stan swojej skóry. Nadmierna suchość charakteryzuje się wyglądem przypominającym nieco rybią łuskę. Jest to szczególnie widoczne na dłoniach i nogach. Niekiedy pojawia się rumień oraz pęknięcia, wrażenie szorstkości przy dotyku, swędzenie, złuszczanie, uczucie napięcia, bolesności i pieczenie.


Problem najczęściej dotyczy dłoni, kolan, podeszwy stóp, a także owłosionej skóry głowy. Nie mniej sucha skóra może w mniejszym lub większym stopniu pojawić się na całym obszarze.


Co może oznaczać sucha skóra?

Przyczyny suchej skóry nawet zimą, bywają rozmaite. U jednych jest to konsekwencja odwodnienia, u innych ubogiej diety, u innych choroby. Wygląd skóry zdradza, co dzieje się w twoim organizmie, dlatego nie powinnaś bagatelizować nawet tak pozornie błahej dolegliwości. Krem złagodzi skutki, przyczyna pozostanie. I tak świąd skóry może być spowodowany: alergią, cukrzycą, białaczką, schorzeniami wątroby, niedoczynności tarczycy. Suchość skóry pojawia się także podczas przyjmowania niektórych leków i w takim przypadku konieczna jest konsultacja z lekarzem.


Jeśli u źródeł problemu leży źle zbilansowana dieta i odwodnienie, wystarczy zmiana nawyków, a kondycja twojej skóry ulegnie wyraźnej poprawie.


sucha skóra powinna być odżywiana od wewnątrz


Sucha skóra a odwodnienie

Odwodnienie a przesuszenie to dwa różne pojęcia, niestety często brane za jedno. Suchej skórze brak optymalnego nawilżenia i natłuszczenia, odwodnionej natomiast odpowiedniej ilości wody w naskórku. W pielęgnacji skóry odwodnionej kluczowe jest uzupełnienie braków wody oraz substancji ułatwiających jej wiązanie. Ważną rolę odgrywa zatem kwas hialuronowy, mocznik i witamina C. Na jakiś czas warto również odstawić używki typu kawa, herbata i alkohol lub przynajmniej ograniczyć ich ilość. Należy pamiętać o piciu 2-3 litrów wody każdego dnia. Systematyczność pomoże przywrócić skórze właściwe nawilżenie, a co za tym idzie, także ładniejszy wygląd.


Jedną z głównych przyczyn odwodnienia jest niewłaściwa pielęgnacja, wśród innych wymienia się:

- niekorzystne warunki atmosferyczne, m.in.: wiatr, mróz;
- centralne ogrzewanie, klimatyzacja;
- stres, zmęczenie, zaburzenia hormonalne;
- naturalne procesy starzenia;
- nieprawidłowo zbilansowana dieta.


Jaka dieta pomoże na problemy z suchą skórą?

Zmiana nawyków żywieniowych z pewnością przyczyni się do poprawy wyglądu cery. W pielęgnacji skóry suchej ważną rolę odgrywa właściwe nawilżenie i rozsądne odżywianie. Poza wcześniej wspominanymi używkami warto wykluczyć z menu kolorowe i gazowane napoje, a także spożywać produkty bogate w nienasycone kwasy tłuszczowe – są one ważnym budulcem komórek i pełnią funkcję transportową wielu witamin. Aby właściwie komponować jadłospis, dobrze jest wiedzieć, o jakich niedoborach świadczy suchość skóry oraz w jakich produktach poszczególne witaminy można znaleźć.


Oto krótka lista:

- witamina A – jej bogate źródło stanowi tran z wątroby płastugi i tuńczyka, ponadto marchewka, śliwki, pomidory, dynia, szpinak, tłuste ryby, produkty mleczne;
witamina E – znajduje się w zielonych częściach roślin, żółtku oraz olejach roślinnych,
- witamina C – obecna jest w rozmaitych kapustach, papryce, ziemniakach, ananasie, żurawinie, a także w jabłkach i cytrusach;
- witamina PP – znaczne jej ilości znajdują się w orzechach, rybach, mięsie, wątrobie i ziarnach zbóż;
- witamina B5 – występuje w otrębach pszennych, bananach, melonach, orzechach, jajach, rybach oraz roślinach strączkowych;
witamina B6 – najczęściej spotykana bywa w mięsach, wędlinach, ziemniakach i produktach zbożowych.


Ponieważ zima to nienajlepszy czas dla owoców i warzyw, wspomagająco możesz sięgnąć po suplementy diety, dzięki czemu uzupełnisz niedobory witamin. Tego typu środki powinny być jednak stosowane doraźnie. Nadmiar witamin jest groźniejszy w skutkach niż ich niedobór. Aby uniknąć ewentualnych problemów, poproś lekarza o dobranie odpowiedniego dla ciebie produktu.

Sucha skóra zimą — jak z nią walczyć od wewnątrz? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1
Komentarze(3)
    • ~asia
      10 maj 2017

      Zarówno zimą i po zimie też trzeba walczyć z suchą skórą. U mnie po zimie czasem jest nawet gorzej. Jednak odkąd od dwóch lat biorę Neoglnadynę z kwasami omega nie mogę narzekać.

      • ~arek
        23 czerwiec 2017

        Gdzie kupujesz Neoglandynę?

        • ~kamila
          3 lipiec 2017

          Na ich stronie jest zakładka "gdzie kupić?". Tam zamawiam :)