Z badań wynika, że ponad 70 procent Polaków cierpi na hipercholesterolemię, czyli podwyższone stężenie cholesterolu we krwi. Zaburzenia gospodarki lipidowej stanowią przyczynę niemal połowy zgonów w naszym kraju. Z tego powodu powszechny stał się pogląd, że optymalna dieta pozwalającą utrzymać cholesterol w granicach normy jest także profilaktyką ratującą życie. Skorzystaj z naszych porad i zadbaj o zdrowie. Oto 10 sposobów na obniżenie cholesterolu.


Owoce i warzywa na obniżenie cholesterolu

Gdy poziom cholesterolu niebezpiecznie wzrasta, warto przyjrzeć się swojej diecie i nieco ją zmodyfikować. Warzywa i owoce zdziałają cuda! Najlepsze będą owoce jagodowe, ponieważ zawierają niewielkie ilości cukru, błonnik, pektyny i sporo witaminy C, która normalizuje metabolizm cholesterolu oraz przyczynia się do obniżenia jego poziomu. W jadłospisie powinny pojawić się także maliny, borówki, winogrona, awokado, grejpfruty i jabłka. Wystarczy jeść cztery jabłka dziennie, aby wskaźnik cholesterolu obniżył się o 25 procent.


Warzywa są równie mile widziane co owoce. Im większa ich różnorodność w menu, tym lepiej. Według brytyjskich naukowców wystarczy jeść dwie marchewki dziennie, aby poziom cholesterolu spadł o 10 procent. Jest to jednak proces, który trwa około trzech tygodni. Podobne działanie wykazują rośliny strączkowe, imbir, cebula oraz czosnek.


Płatki owsiane na cholesterol

Płatki owsiane znane są ze swych dobroczynnych właściwości. Zyskały nawet miano surówki zdrowia i bomby witaminowej – a wszystko dzięki imponującej zawartości cennych składników. Jednego z nich cholesterol bardzo nie lubi. Mowa oczywiście o błonniku rozpuszczalnym, a tego w płatkach jest sporo. Owsianka idealnie sprawdzi się w roli śniadania, szczególnie z dodatkiem świeżych owoców, cynamonu i migdałów.


Migdały

Migdały, podobnie jak inne orzechy, traktowane bywają po macoszemu i często pomijane w diecie. To błąd. Przekąska bogata w magnez, potas, cynk, witaminy E, B2, B1, PP oraz jednonienasycone kwasy tłuszczowe pomaga obniżyć poziom cholesterolu LDL. Jest jednak pewien warunek: migdały należy jeść każdego dnia w ilości nie mniejszej niż 40 g, czyli około 1/3 kubeczka. Nie powinny być one przetworzone ani poddawane obróbce termicznej.


Oleje roślinne

Nie zapominaj o olejach roślinnych zawierających jednonasycone kwasy tłuszczowe, czyli o oliwie z oliwek, oleju arachidowym oraz rzepakowym. Na tym jednak nie koniec. Z badań wynika, że włączenie kwasów tłuszczowych wielonienasyconych również sprzyja obniżeniu frakcji LDL. W twoim menu mile widziane będą olej sojowy, kukurydziany i olej z wiesiołka.


Miód

Miód stanowi bogactwo silnych przeciwutleniaczy – flawonoidów. Związki te rozszerzają naczynia wieńcowe, usprawniają krążenie, obniżają ciśnienie krwi, a także poziom cholesterolu. Doskonałe efekty w diecie antycholesterolowej daje miód nektarowy stosowany jako zamiennik cukru. Do jadłospisu warto włączyć inne produkty pszczele, czyli propolis i pyłek kwiatowy.


obniżenie cholesterolu


Zioła

W profilaktyce cholesterolowej znajdują zastosowania także zioła. Ostropest plamisty słynie z właściwości oczyszczających organizm i wzmacniających pracę wątroby. Im lepsza kondycja tego narządu, tym szybciej metabolizowane i usuwane są frakcje LDL. Podobnie rzecz się ma z hibiskusem. Roślina zawiera kwasy organiczne, które świetnie radzą sobie ze złym cholesterolem, a ponadto chronią naczynia krwionośne przed rozmaitymi patologiami. Lubisz smak orientu? Włącz w jadłospis trawę cytrynową, która to według uczonych obniża poziom cholesterolu nawet o 10 procent.


Siemię lniane na obniżenie cholesterolu

Siemię lniane znane jest jako naturalny środek leczniczy, dlatego nie jest zaskoczeniem, że znajduje się na top liście produktów obniżających poziom cholesterolu. Rozpuszczone w wodzie siemię lniane spożywaj z jogurtem bądź owocami.


Jakie ryby na obniżenie cholesterolu?

Istnieje opinia, że ryby także zawierają cholesterol. To prawda. Jednak ryby morskie w swym składzie zawierają cenne kwasy omega-3, które to obniżają poziom cholesterolu. Do diety śmiało możesz włączyć: pstrąga strumieniowego, morszczuka, halibuta, mintaja, śledzie, sardynki, łososia.


Jaka margaryna na obniżenie cholesterolu?

Przede wszystkim należy pamiętać, że sama margaryna nie zdziała cudów. Jednak aby obniżyć poziom cholesterolu, wybieraj produkty ze stanolami roślinnymi, nie zawierające tłuszczów trans, odpowiednie do smarowania, a więc tzw. margaryny miękkie. Według zapewnień producentów włączenie w dietę takich produktu pomoże obniżyć cholesterol o 10 procent.


Domowe sposoby na obniżenie cholesterolu

Jednym z prostszych sposobów na obniżenie cholesterolu jest zmiana nawyków żywieniowych. Z jadłospisu powinny zniknąć tłuste potrawy, jajka smażone na boczku bądź kiełbasie, mięsa duszone w sosach, zupy zabielane śmietaną i sałatki ociekające majonezem. Radzimy także ograniczyć dania typu fast food. W diecie może znaleźć się lampka czerwonego wina, ponieważ zawarte w trunku polifenole podwyższają cholesterol HDL, czyli ten dobry. Nie powinno także zabraknąć octu jabłkowego uważanego za jedno z lepszych lekarstw oraz eliksir zdrowia i życia. Wystarczy dwa razy dziennie wypić rozcieńczony ocet jabłkowy, a problem z cholesterolem (i innymi chorobami), stanie się przeszłością. I na koniec wysiłek fizyczny. Nic skuteczniej nie obniża złego cholesterolu, przy jednoczesnym podwyższaniu dobrego, jak właśnie ruch. Aktywność powinna być dostosowana do twojej aktualnej kondycji. Przesada bywa zgubna w skutkach.

10 sposobów na obniżenie cholesterolu Ocena: 4.1/5 Ilość głosów: 7
Komentarze(2)
    • ~Karina
      6 lipiec 2016

      Kwasy omega 3 rzeczywiście są pomocne przy obniżaniu cholesterolu. Już od dłuższego czasu biorę Gold Omega 3 i mój stan zdrowia uległ ogromnej poprawie, w porównaniu do roku poprzedniego. Zdecydowanie mogę potwierdzić wszystkie pozytywne aspekty kwasów omega 3 dla zdrowia. Ryb lepiej nie jeść, za dużo toksyn, antybiotyków i metali ciężkich odkłada się w ich mięsie.

      • ~fixa
        17 styczeń 2017

        Bardzo ciekawy artykuł, ja oprócz diety regularnie biorę Colon Cardio, w składzie jest tiamina, która odpowiada za sprawne funkcjonowanie serca. Obniża też poziom lipidów, a przy tym wszystkim też dobrze wpływa na pracę jelit, w składzie ma sporo dobrych szczepów bakterii.