Rola witaminy C w organizmie jest wprost nieodzowna. Nie musisz przyjmować jej w postaci tabletek, gdyż znacznie bogatsze są naturalne źródła witaminy C. Poznaj więc najlepsze i najsmaczniejsze z nich!


1. Cytryna

Myśląc o witaminie C, zapewne pierwsza na myśl przychodzi ci cytryna. I faktycznie, w 100 gramach cytryny znajduje się od 50 do 80 mg witaminy C. Wypicie wyciśniętego soku z jednego owocu, pozwala zaspokoić 35% dziennego zapotrzebowania na tę witaminę. Warto przy tym pamiętać o tym, aby nie zalewać cytryny wrzątkiem, ponieważ w ten sposób witamina C ulega zniszczeniu.


2. Dzika róża

Okazuje się jednak, że pospolita w naszym kraju dzika róża pozostawia cytrynę daleko w tyle pod względem ilości witaminy C. Jest jej więcej aż 15 razy! W okresie wczesnej zimy koniecznie wyrusz więc na spacer po owoce dzikiej róży.


3. Czerwona papryka

Wymieniając źródła witaminy C, nie można zapomnieć o papryce. W jej czerwonej odmianie znajduje się około 150 mg kwasu askorbinowego, czyli trzykrotnie więcej niż w cytrynie. Najlepiej spożywać ją w postaci surowej, jednak w okresie zimowym jest polecana na ciepło z uwagi na swe rozgrzewające właściwości.


4. Czarna porzeczka

Już kilka garści czarnych porzeczek pozwala zaspokoić dobowe zapotrzebowanie na witaminę C. Dobrze smakuje ona zwłaszcza w postaci soków.


5. Truskawki

Jak niemal każda kobieta, na pewno uwielbiasz latem soczyste truskawki z bitą śmietaną. Jak się jednak okazuje, są one nie tylko smaczne, lecz także bardzo zdrowe. W 100 gramach truskawek znajdziesz około 70 mg witaminy C.


źródła witaminy c


6. Pomidory

W śniadaniu przeciętnej Polki zwykle nie brakuje chociaż kilku plastrów pomidorów. Bardzo słusznie, gdyż można je z powodzeniem zapisać do listy produktów żywieniowych stanowiących bogate źródła witaminy C. Nie powinnaś jednak łączyć pomidorów z zielonym ogórkiem. Takie połączenie powoduje, że do organizmu dostarczasz znacznie mniejszych ilości kwasu askorbinowego.


7. Kapusta

W okresie zimowym zdecydowanie trudniej o naturalne źródła witaminy C. Owoce sezonowe mogłabyś wówczas policzyć na palcach jednej ręki. Doskonale możesz je jednak zastąpić kapustą, zarówno białą, jak i czerwoną. Zawiera ona bardzo podobne ilości witaminy C w porównaniu do cytryny, bo około 50 mg na każde 100 g.


8. Kiwi

Egzotyczne źródła pokarmowe witaminy C w twojej diecie powinny koniecznie obejmować kiwi. Te pyszne owoce stanowią potężną bombę witaminową. Musiałabyś spożyć aż 3 cytryny, aby dostarczyć sobie tyle witaminy C, co po zjedzeniu jednego zielonego owocu.


9. Pomarańcza

W okresie zimowym niemal każdy sklep spożywczy jest zaopatrzony w pomarańcze, dlatego grzechem byłoby zrezygnować z ich zjadania. Nie tylko z uwagi na smak, ale również zawartość kwasu askorbinowego, którego w 100 gramach tego owocu znajduje się około 50 mg.


10. Brukselka

Źródła pokarmowe witaminy C nie ograniczają się bynajmniej do owoców. Świetnym tego przykładem jest brukselka, która zjadana w postaci surowej dostarcza do organizmu niemal 100 mg tej witaminy! Nie zapomnij zatem pokroić jej do obiadowej surówki!


11. Szpinak

Jeżeli negatywnie wspominasz szpinak ze swojego dzieciństwa, powinnaś jak najszybciej go polubić. 70 mg witaminy C dostarczane za każdym razem do twojego organizmu jest tego warte!


12. Acerola

Na sam koniec musisz poznać jeszcze najbogatsze źródło witaminy C na całej ziemi! Są nim niewielkie owoce wiśni z Barbados, nazywane inaczej acerolą. Pewnie nie będziesz potrafiła uwierzyć, lecz w 100 gramach aceroli znajduje się aż 4500 mg witaminy C!


Na zakończenie

Kiedy już poznałaś najlepsze naturalne źródła witaminy C, wreszcie możesz należycie zadbać o własne zdrowie. Regularne jej dostarczanie do organizmu pozwoli ci znacząco wzmocnić odporność, a tym samym zapobiec przeziębieniom oraz wielu chorobom cywilizacyjnym.


Witamina C pozwala niwelować ryzyko nowotworów, chorób zakaźnych, cukrzycy, a także jest nieoceniona w detoksie oraz oczyszczaniu organizmu z metali ciężkich. Odpowiada ponadto za prawidłowe wchłanianie żelaza. Spożywając źródła pokarmowe witaminy C opisane w artykule, skutecznie zapobiegniesz zatem ryzyku anemii.

12 najlepszych, naturalnych źródeł witaminy C Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1