Buraczki zasmażane to pyszny dodatek do obiadu i jednocześnie zastrzyk witamin i minerałów. Dlaczego warto jeść zasmażane buraczki, a także buraki w innych formach i jak buraki mogą wspomóc dietę sportowca? Zapoznaj się z naszym przewodnikiem i poznaj leczniczą moc buraków.


Właściwości zdrowotne buraków

W burakach w dużych ilościach występuje betanina, która ma właściwości antybakteryjne, antywirusowe oraz przeciwnowotworowe. Wyłapuje w organizmie wolne rodniki i odznacza się właściwościami przeciwutleniającymi. Co ważne, burak odkwasza i oczyszcza organizm.


Wspomniana betaina w połączeniu z kwasem foliowym ma właściwości obniżające poziom homocysteiny, której wysoki poziom może powodować rozwój miażdżycy.


Buraki są bogate w witaminę A, witaminy z grupy B (B1, B2, B3, B4, B5, B6, B12) oraz witaminę C, a także takie pierwiastki jak potas, żelazo, magnez, wapń, fosfor, miedź, fluor, mangan. Ponadto są źródłem błonnika, kwasu foliowego, białka, karotenu oraz wspomnianej betaniny.


Buraki zalecane są w diecie kobiet ciężarnych oraz tych, które o potomstwo dopiero się starają, a to ze względu na dużą zawartość kwasu foliowego. Warto je wprowadzić nawet 3 miesiące przed planowanym poczęciem. Buraki zwiększają poziom hormonów odpowiedzialnych za owulację, pomagają więc zwiększyć płodność.


buraki


Buraki w diecie antynowotworowej

Buraki to najskuteczniejsze warzywo w diecie antynowotworowej. Zawarte w nich związki, betacyjany, pełnią istotną rolę zarówno w profilaktyce nowotworowej, jak i w sytuacji, gdy komórki rakowe zaatakowały organizm, a to dzięki zdolności hamowania rozwoju tychże komórek. Dzięki zawartości antocyjanów, przeciwutleniaczy powinni je spożywać wszyscy ci, którzy chcą uchronić się przed nowotworem, mają predyspozycje genetyczne do jego wystąpienia, a także ci, którzy walczą z nowotworem. Przeciwutleniacze są odpowiedzialne za zwalczanie wolnych rodników, które przyczyniają się do uszkodzenia DNA i rozwoju nowotworu.


Lekarze zalecają picie soku z buraka na poprawę morfologii dla pacjentów po chemioterapii.


Buraki w diecie sportowców

Dietetycy zalecają jedzenie buraków sportowcom i osobom aktywnym fizycznie. Wpływają bowiem na budowę mięśni, poprawę ogólnej kondycji i zwiększenie wytrzymałości, a w przypadku przetrenowania – pozwolą szybciej uporać się z zakwasami. Warto tu podkreślić, że buraki mają sporą zawartość cukru, ale jest to cukier nierafinowany, który nie uwalnia się od razu do krwi. Buraki stanowią doskonały zastrzyk zdrowej energii, dlatego warto wypić sok z buraka lub zjeść lekką sałatkę z dodatkiem buraków przed treningiem.


Dzięki zawartości magnezu pozwalają uniknąć skurczy, które często doskwierają sportowcom. Zawartość witaminy C wzmacnia natomiast odporność, co jest szczególnie cenne, gdy lubimy trenować na świeżym powietrzu.
Nie bez znaczenia jest także kaloryczność buraków – 100 gramów to tylko 43 kalorii, w dodatku niezwykle zdrowych kalorii.


Przepis na zasmażane buraczki

Zasmażane buraczki to popularny dodatek do obiadu na polskim stole. Aby je przygotować, będziesz potrzebować:
– 5 dużych buraków;
– cebulę lub jabłko;
– sok wyciśnięty z połówki cytryny;
– 1 łyżkę maska 82%;
– 1 łyżkę mąki;
– sól, pieprz, cukier.


Wykonanie: Dokładnie umyj buraki, włóż do garnka i zalej tak, aby były przykryte. Gotuj ok. godziny aż warzywa będą miękkie. Wystudź buraki, obierz je i zetrzyj na tarce o małych lub większych oczkach (zależy, na jakiej grubości buraczków ci zależy). Na rozgrzaną patelnię dodaj masło, mąkę, aż powstanie zasmażka. Następnie dodaj starte buraczki, doprawiając je jednocześnie solą, pieprzem, sokiem z cytryny i cukrem. Do zasmażki można dodać starte jabłko lub pokrojoną w kostkę cebulę.


Buraki to powszechnie dostępne i tanie warzywo, które dodatkowo bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Wystarczy odrobina wyobraźni i kilka sprawdzonych przepisów i można wyczarować z buraków wiele pysznych dań.

Buraczki zasmażane – wytrzymałość podczas treningu Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1