Zbyt wysoki poziom tzw. złego cholesterolu sprzyja rozwojowi niebezpiecznych dla życia chorób serca. Żeby obniżyć poziom cholesterolu, nie trzeba od razu sięgać po leki. Można to skutecznie zrobić za pomocą bezpiecznych i naturalnych sposobów. Podstawą do walki ze złym cholesterolem jest zmiana dotychczasowych nawyków żywieniowych na lepsze. Sprawdź, co możesz zrobić, aby obniżyć poziom cholesterolu.


Czym jest cholesterol

Mówiąc o cholesterolu, mamy na myśli organiczną tłuszczową substancję, która wbrew pozorom pełni w naszym organizmie wiele pożytecznych funkcji. Cholesterol uczestniczy w syntezie kwasów żółciowych, bierze udział w produkcji niektórych hormonów oraz jest składnikiem wielu błon komórkowych. Cholesterol nie jest sam w sobie niebezpieczny dla człowieka i jego zdrowia. Zagrożenie stwarza jego nadmiar – aby organizm mógł prawidłowo funkcjonować, wystarczy taka ilość cholesterolu, jaką organizm jest w stanie sam wyprodukować (głównie w wątrobie).


Cholesterol możemy podzielić na endogenny i egzogenny. Cholesterol endogenny to ten wytwarzany przez organizm i stanowi ok. 80% całości cholesterolu. Cholesterol egzogenny, czyli ten dostarczany wraz z jedzeniem, to ok. 20%. Warto wiedzieć, że cholesterol znajduje się wyłącznie w produktach zwierzęcego pochodzenia i to właśnie on podwyższa całkowity poziom cholesterolu w organizmie.


sposoby na cholesterol


Naturalne sposoby obniżenia cholesterolu

 

Kwasy omega-3

Podstawowym sposobem na zachowanie zdrowego serca jest wzbogacenie codziennej diety o kwasy omega-3. Możemy je znaleźć w tłustych rybach takich jak makrela, łosoś, halibut, sardynki i pstrąg. Nie od dziś wiadomo, że jedzenie ryb bardzo korzystnie wpływa na nasze zdrowie. Zawarte w rybach kwasy omega-3 skutecznie obniżają ciśnienie krwi i zmniejszają ryzyko rozwoju miażdżycy.
Ryby najlepiej przygotowywać w piekarniku (pieczenie w folii aluminiowej), na grillu lub ugotować z dodatkiem ziół na parze.


Jeśli jednak nie lubisz ryb i nie potrafisz się do nich przekonać, możesz sięgać po siemię lniane lub olej lniany. Siemię lniane najlepiej przyjmować w postaci zmielonych nasionek. Źródłem kwasów omega-3 mogą być też odpowiednie suplementy diety.


Dowiedz się więcej: Jak obniżyć ciśnienie?


Błonnik

Inne, naturalne sposoby na obniżenie cholesterolu to przyjmowanie większej ilości rozpuszczalnego błonnika. Taki błonnik uniemożliwia przedostawanie się cholesterolu z jelit do krwi, co wpływa na obniżenie całkowitego poziomu cholesterolu w organizmie. Rozpuszczalny błonnik możemy znaleźć w takich produktach jak: fasola, jabłka, gruszki (ze skórką), suszone śliwki, płatki jęczmienne i bakłażan.


Cynamon

Cynamon jest popularną przyprawą w kuchni. Potrafi obniżyć poziom cukru we krwi i poziom cholesterolu. Aby móc skutecznie obniżyć poziom cholesterolu za pomocą cynamonu, należy codziennie spożywać ok. ½ łyżeczki tej przyprawy. Cynamon możemy dodawać do kakao, herbaty, kawy, owsianki lub deseru z zapiekanych jabłek z ryżem.


Czerwone wino

Czerwone wino zawiera korzystne dla zdrowia polifenole, dlatego lampka czerwonego wina wypita co drugi dzień może przyczynić się do podwyższenia poziomu dobrego cholesterolu. Polifenole zwiększają rozkurcz naczyń krwionośnych i hamują powstawanie zakrzepów.


Aktywność fizyczna

Tak naprawdę ruch jest niezbędny, aby utrzymać zdrowie i dobrą kondycję. Regularne ćwiczenia na świeżym powietrzu skutecznie obniżą poziom złego cholesterolu i podwyższą poziom dobrego. Zaleca się, aby ćwiczyć codziennie lub co drugi dzień przez minimum 50 minut. Systematyczny wysiłek fizyczny pozwoli także na zrzucenie kilku zbędnych kilogramów.


Ważny jest wybór odpowiedniego sportu. Najlepiej wybrać taki, który zwiększa wytrzymałość organizmu, np. pływanie, bieganie i jazda na rowerze. Nie zaszkodzi również codzienny spacer. Należy pamiętać, że każda, nawet najmniejsza aktywność fizyczna jest lepsza niż całkowity brak ruchu – liczy się nawet rezygnacja z windy na rzecz schodów.

Cholesterol – obniż jego poziom naturalnie Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1