I znów to samo. Zasnął przed tobą, śpi w najlepsze, a przy tym głośno chrapie. A ty? Zmiana pokoju? A może poduszka na głowę? Zatykanie nosa? Chrapanie to bardzo uciążliwa dolegliwość, która obniża komfort snu zarówno samego chrapiącego, jak i jego rodziny. Czy są jakieś skuteczne sposoby na chrapanie?


Chrapanie – czy wiąże się z jakimiś konsekwencjami?

Oczywiście! Musisz wiedzieć, że każda osoba mająca ten problem, cierpi też na bezdechy. Łatwo je rozpoznać. Najpierw chrapanie jest intensywne, a później następuje chwila ciszy, po czym pojawia się intensywne chrapnięcie powiązane ze złapaniem oddechu.


Takie przerwy w oddychaniu mogą trwać naprawdę długo – aż do minuty. Biorąc pod uwagę fakt, że noc jest długa, to i bezdechów jest sporo. Może to prowadzić na przykład do nadciśnienia a nawet zawału. Chrapanie to naprawdę niebezpieczna dolegliwość i powinno się ją leczyć.


Sposoby na chrapanie:

- W jaki sposób śpisz? Chrapaniu sprzyja spanie na wznak, dlatego jeżeli to twoja ulubiona pozycja, będziesz musiała z niej zrezygnować. Lepiej ułożyć się na przykład na boku albo na brzuchu.


- A może masz zatkany nos? Jeśli jesteś przeziębiona, masz katar, twoje drogi oddechowe są niedrożne, a od tego już tylko jeden krok do chrapania. Koniecznie wylecz infekcję, która cię dopadła


-  Zacznij ćwiczyć. Wiesz w jakim celu? Jeżeli masz nadmiar tkanki tłuszczowej w okolicach szyi, to jesteś bardziej podatna na chrapanie. Zrzuć więc kilka zbędnych kilogramów, wówczas powinnaś pożegnać się z problemem.


chrapanie można wyeliminować


- Zrezygnuj ze środków nasennych – w zamian za to śpij dużo i wysypiaj się. Człowiek potrzebuje około 8 godzin snu, by zregenerować siły, a wypoczęty organizm ma bardziej rozluźnione mięśnie. To dlatego wypoczęte osoby rzadziej chrapią. 


- Odrzuć używki. Alkohol i papierosy to sprzymierzeńcy chrapania. Dym papierosowy podrażnia gardło i powoduje obrzęk, przez co drogi oddechowe mogą być zablokowane. Alkohol też nie ma dobrego wpływu na nasze drogi oddechowe.


- Dobra dieta to podstawa - również w przypadku chrapania. To ważne, żeby przed spaniem nie jeść ciężkich posiłków. Najlepiej zjeść kolację na 3 godziny przed snem.


- Ergonomiczna poduszka – chodzi tu o odpowiednie ułożenie, dobre podparcie szyi i karku. Warto zaopatrzyć się w poduszkę profilowaną. Zadba ona o odpowiednią jakość snu i być może dzięki niej pozbędziemy się problemu związanego z chrapaniem.


- Komfort w sypialni – to nie tylko poduszka, ale również odpowiednia temperatura, a także wilgotność powietrza. Wietrz sypialnię przed snem, a na grzejnikach układaj mokre ręczniki lub zaopatrz się w nawilżacz powietrza.


Leki na chrapanie – skuteczne czy nie?

Leczenie chrapania polega również na przyjmowaniu ściśle określonych leków. Można korzystać z dostępnych na rynku pastylek, pasków czy plastrów. Wszystkie te medykamenty są skuteczne, jednak ich ocena dokonywana przez różne osoby jest odmienna. Każdy samodzielnie musi znaleźć swój najlepszy sposób na chrapanie.


Jeżeli medykamenty ani domowe sposoby na chrapanie nie pomagają, leczenie może być bardziej inwazyjne i skończyć się operacją. Nie warto jej odwlekać, ponieważ ta dolegliwość może być dla nas naprawdę niebezpieczna.

Chrapanie – sposoby na chrapanie – leczenie Ocena: 5/5 Ilość głosów: 2