Od dawna marzysz, aby przejść na zdrową stronę mocy, ale nie masz ochoty na radykalne wyrzeczenia ani stosowanie monotematycznych diet. Zastanawiasz się, jakie produkty spożywcze poprawią wygląd twojej skóry, samopoczucie i kondycję organizmu? Zerknij do naszej ściągawki. Lista zakazanych i polecanych produktów ułatwi zdrowe odżywianie i komponowanie codziennego menu. 


Profilaktyka czy leczenie?

Mówi się: lepiej zapobiegać niż leczyć, ale to tylko słowa. Niewiele osób wprowadza mądre hasła w życie. Co więcej, w zachodniej cywilizacji żywność traktowana jest jako treść zaspokajająca głód oraz antidotum na problemy o podłożu psychologicznym. I tak stajemy się niewolnikami jedzenia śmieciowego. Wrzucamy co popadnie do żołądka, a potem jesteśmy zaskoczeniu diagnozą lekarską. Im więcej bezwartościowych produktów, tym szybciej postępuje autodestrukcja. Tymczasem w Chinach jedzenie traktowane jest jako lekarstwo. Powinniśmy brać przykład z Azjatów i zerwać z konformizmem, jakim jest szybkie, nafaszerowane konserwantami jedzenie. Aby ułatwić modernizację jadłospisu, zamieszczamy produkty najbardziej niezdrowe i te, które gwarantują zdrowe odżywianie.


Lista niezdrowych produktów

Zaczniemy od czarnej listy. Produkty zamieszczone poniżej raczej nie powinny pojawiać się w codziennym jadłospisie, niemniej nie popadajmy w histerię. Trucizna w małych ilościach nie szkodzi. Nic się nie stanie, jeśli od czasu do czasu sięgniemy po chipsy albo zamiast listka sałaty spożyjemy kajzerkę. Na jakie produkty uważać?


Oto pięć szczególnie niebezpiecznych dla zdrowia:


1. Chipsy – ulubiona przekąska dorosłych i dzieci. Niebo w gębie i esencja śmieciowego jedzenia w jednym. Produkt ten jest silnie uzależniający. Nie wierzycie? Kupcie paczkę chipsów i spróbujcie zjeść tylko jednego. Sięgnięcie po jeden chrupiący plasterek, tym samym otworzycie furtkę do pochłonięcia kilku paczek, co jest szczególnie niebezpieczne w przypadku dzieci. Badania dowodzą, że nadwaga to niejedyna konsekwencja jedzenia chipsów. Wśród innych wymienia się: cukrzycę, choroby serca, nowotwory.


2. Mielonka – wzbudza nieufność z jednego ważnego powodu – nie wiadomo dokładnie, z czego powstała. Jednak nie tylko przemielone ścięgna, skóry i chrząstki wchodzące w skład MON stanowią największe zagrożenie dla zdrowia, ale również duże ilości tłuszczu zwierzęcego, konserwantów, soli i wzmacniaczy smaków. W mielonce znajdziemy m.in.: fosforany ograniczające przyswajanie mikroelementów, rakotwórczy azotan sodu oraz glutaminian sodu odpowiedzialny za bóle głowy, uczucie zmęczenia, niestrawność, kołatanie serca.


3. Białe pieczywo – króluje na polskich stołach. Trudno wyobrazić sobie śniadania bez pysznej bułeczki czy kromki białego chleba. Na tym jednak nie koniec. Pieczywo pojawia się w menu jeszcze kilka razy dziennie. Niestety, białe pieczywo poza walorami smakowymi nie posiada wielu zalet. To bomba węglowodanowa zdolna doprowadzić nawet do cukrzycy. Niebezpiecznym składnikiem pozostaje także gluten, który przyczynia się do rozwoju chorób autoimmunologicznych, zwiększa przepuszczalność jelit oraz wywołuje stany zapalne.


4. Kawa – jest jednym z najbardziej kontrowersyjnych produktów spożywczych. Aromatyczny napój posiada szereg dobroczynnych właściwości, ale i równie imponującą listę negatywnych skutków zdrowotnych. Mała czarna dodaje energii, pobudza krążenie, poprawia nastrój, stawia na nogi. Zawiera także przeciwutleniacze wspomagające pracę jelit i usuwające wolne rodniki z organizmu. Wśród zagrożeń wynikających z picia kawy wymienia się: migreny, nadkwasotę, anemię, bezsenność, usztywnienie naczyń krwionośnych oraz cukrzycę.


5. Fast food – niekwestionowany król listy zakazanych produktów. Dania tego typu nie powinny pojawiać się w diecie osób dbających o zdrowie i powinny być zakazane dla dzieci. Eksperymenty porównujące proces rozkładu hamburgera z jednej z sieciowych restauracji ze zwykłym hamburgerem dowiodły, że w pierwszym z wymienionych przypadków proces ten praktycznie nie zachodzi. Powód? Śmieciowe jedzenie zawiera długą listę substancji chemicznych, wodę, zmielone kości, tkanki łączne i jedynie 2% mięsa. Popularne nuggetsy nie wypadają lepiej, bowiem w 50% składają się one ze sztucznych dodatków. Wybór jest prosty, jeśli nie chcemy świecić w nocy, zrezygnujmy z tego typu jedzenia lub odwiedzajmy restauracje fast food sporadycznie.


zdrowe odżywianie


Zdrowe odżywianie – lista produktów polecanych

Na drugiej szali kładziemy produkty, które powinny pojawić się na codziennym jadłospisie. Pamiętajmy, że optymalna dieta pomaga ustrzec się przed śmiertelnymi chorobami, a ponadto poprawia jakość życia. Z dość długiej listy superfood, wyłoniliśmy pięć najważniejszych produktów.


Oto one:


1. Kakaowiec – według uczonych żadna inna roślina nie posiada takiej ilości antyoksydantów, jak świeżo starty proszek kakaowy. Przeciwutleniacze spowalniają procesy starzenia i chronią przed nowotworami. Ponadto surowe kakao jest cennym źródłem flawonoidów, które obniżają ciśnienie krwi, poprawią ukrwienie mózgu i pamięć krótkotrwałą. Co więcej, porcja zdrowego kakao skutecznie podnosi poziom hormonów szczęścia i reguluje pracę mięśnia sercowego.


2. Aloes – roślina znana i ceniona już w starożytności. Moc aloesu tkwi w jego liściach, które to zawierają 18 aminokwasów, 12 witamin, m.in.: A, B1, B2, B3, B6, B12, C, E, K, a ponadto: magnez, chrom, selen, cynk, błonnik, sterole i enzymy. Aloes reguluje pracę układu pokarmowego, doskonale go oczyszcza oraz zwiększa wchłaniane substancji odżywczych z pokarmu. Na tym jednak nie koniec. Kolczasta roślina obniża poziom cholesterolu, normalizuje poziom cukru we krwi, wzmacnia odporność, przyspiesza gojenie ran, a w przypadku diety wegańskiej dostarcza porcję pełnowartościowego białka. Ponieważ aloes reguluje pracę całego ustroju, warto na stałe włączyć go do diety.


3. Maca – jest to korzeń starożytnej peruwiańskiej rośliny. Dawniej jej właściwości cenili Inkowie, dziś NASA. Maca wzmacnia organizm, dodaje energii, podnosi libido i jest jednym z najpotężniejszych adaptogenów, czyli substancji posiadających zdolność dostosowania się do organizmu i uodparniania go na stres, trudne warunki klimatyczne oraz trudne sytuacje. Maca powstrzymuje także osteoporozę, zapalenie stawów, zapobiega ubytkom w tkance kostnej i chrzęstnej, łagodzi przebieg menopauzy oraz leczy bezpłodność u mężczyzn. Roślina polecana jest w leczeniu anemii i stanach osłabienia.


4. Jagody acai – pochodzą z deszczowych lasów Amazonii i wyróżniają się najwyższą zawartością antyoksydantów spośród wszystkich roślin na świecie. Owoc ten jest niezwykle ważny dla urody, dlatego wiele gwiazd włącza je do swojego menu. Poza tym jagody acai zapobiegają chorobom wzroku związanych ze starzeniem się organizmu, obniżają poziom cholesterolu i zmniejszają ryzyko rozwoju cukrzycy.


5. Awokado – znajduje wszechstronne zastosowanie w kuchni, dlatego szybko się nie nudzi. Sceptyków powinien zachęcić skład wiecznie zielonego owocu. Awokado zawiera beta-karoten, aż 2% białka, witaminy z grypy B, witaminę: C, E, K, H, PP, magnez, potas, wapń i fosfor. Kompleksowo wzmacnia serce i układ krążenia, redukuje poziom insuliny we krwi i poziom cholesterolu, usprawnia metabolizm wątroby, a także pobudza wydzielanie soku żołądkowego. Owoc ten jest szczególnie polecany chorym na miażdżycę i nadciśnienie.

Co jeść, aby cieszyć się dobrym zdrowiem? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1