Odżywianie to jeden z najważniejszych czynników, które decydują o jakości naszego życia. Dobór elementów i jakość posiłków mają niebagatelne znaczenie dla ludzkiego zdrowia. Zapotrzebowanie na poszczególne składniki odżywcze różni się w zależności od wieku, płci lub trybu życia. W jaki sposób układać swój plan żywieniowy? Co zrobić, by wdrożyć zdrowe odżywianie?


Zdrowe odżywianie – główna zasada

Jedną z podstawowych reguł zdrowego odżywiania się jest regularne jedzenie. Pamiętaj, że organizm nie lubi odczuwać głodu, trudno mu także radzić sobie z przejadaniem się. Staraj się tak organizować swój czas, by jeść w miarę regularnie. Nie musisz koniecznie spożywać 6 lub 5 posiłków dziennie. Jeśli jesteś przyzwyczajona do 4, możesz jeść tylko tyle. Ważne, żebyś słuchała swojego organizmu i działała zgodnie z własnym zegarem biologicznym. Głodzenie się nigdy nie jest dobrym pomysłem. Jeśli tak robisz, twój organizm będzie próbował cię oszukać. Zacznie gromadzić pokłady dodatkowego tłuszczu, by zapobiec brakowi energii w okresach "głodu".


Przepisy nie muszą być trudne!

To stereotyp, że gotowanie trwa zbyt dużo czasu lub trudno w sklepie znaleźć zdrowe składniki. Sałatki lub zupy można wykonać szybko. W sieci znajdziesz mnóstwo przepisów na tanie i łatwe w wykonaniu posiłki, które zawierają wiele składników odżywczych. Pamiętaj, że warto eksperymentować ze smakami i przyprawami. Często mówi się o tym, że warzywa są mdłe i nie mogą zaspokoić apetytu. Takie myślenie jest błędne. Jeśli odpowiednio dobierzesz składniki, możesz zarówno zaspokoić swój głód, jak i rozkoszować się smakiem potraw. Po pewnym czasie nie będziesz mogła uwierzyć, że nie chciałaś się stołować w domu.


Piramida zdrowego odżywiania

W ostatnim czasie specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia dokonali korekty znanej "Piramidy zdrowego żywienia". Eksperci zaznaczają, że zdrowie w głównej mierze zależy od uprawiania sportu. Na samym dole nowej piramidy można znaleźć informację o zalecanej aktywności fizycznej. Nie musisz forsować swojego ciała, by utrzymać je w dobrej kondycji. Postaraj się w przeciągu dnia znaleźć trochę czasu na aktywność fizyczną. Zrezygnuj z windy i przejdź się schodami, chodź też często na spacery. Pamiętaj, że sport może być przyjemnością. Ruch na świeżym powietrzu poprawia humor. Udowodniono, że aktywność fizyczna to doskonały antydepresant.


zdrowe odżywianie nie jest trudne


Słodycze? Można je zastąpić! Słodkie zdrowe odżywianie

Specjaliści z Instytutu Żywności i Żywienia zaznaczają, że słodycze i tłuszcze zwierzęce powinny być spożywane sporadycznie. Jeśli nie potrafisz z nich zrezygnować, spróbuj zastąpić je owocami i tłuszczami roślinnymi. Staraj się nie przesadzać z dosypywaniem soli. Możesz ją zamienić na zioła, które mają często działanie lecznicze. Nie spożywaj zbyt dużo alkoholu! Codziennie pij natomiast duże ilości wody. Nie zapominaj także o świeżych sokach i zielonej herbacie. Pamiętaj również o odpowiedniej ilości białka. Jeśli nie lubisz mleka, zawsze możesz zastąpić je kefirem lub jogurtem.


Zdrowe odżywianie ma same zalety

Zdrowe odżywianie przynosi same korzyści. Dzięki niemu możesz uzyskać piękną, pociągającą figurę. Będziesz czuła się młoda i silna. Najprawdopodobniej obniżysz ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym nowotworów, cukrzycy lub chorób serca. Pamiętaj, że to od odżywiania w dużej mierze zależy siła kości! Odpowiedni jadłospis przyczynia się także do poprawy wyglądu skóry i włosów, co znacznie polepsza samopoczucie i pewność siebie.

Co jeść, żeby jak najlepiej się czuć? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1