Z negatywnymi skutkami niewysypiania się jest podobnie jak z negatywnymi efektami palenia papierosów. Wszędzie się o tym mówi i każdy o tym wie, a pomimo to nic sobie z tego nie robimy. Odpowiecie pewnie, że czasem jest się w takiej sytuacji życiowej, że wyspać się zwyczajnie nie można. Wiadomo, różnie w życiu bywa, ale przynajmniej warto nadrobić zaległości w spaniu, gdy pojawi się taka możliwość. No to przypomnijmy, co powoduje brak snu.


Czym grozi brak snu?

Zacznijmy od groźnych skutków niespania kilku dni z rzędu. Randy Gardner w ramach doświadczenia nie spał przez aż 264,4 godziny (czyli, jak zapewne szybko przeliczycie, 11 dni i 24 minuty). Dotknęły go myśli paranoidalne, halucynacje, wahania nastroju itd. Tak więc widzimy, że mózg zwariował. Po jednej nieprzespanej nocy niekoniecznie musimy mieć od razu halucynacje, ale zdecydowanie odbija się to na naszym zdrowiu. Jak?


brak snu


Jak brak  snu odbija się na naszym zdrowiu?

Po pierwsze, myślisz wolniej, gdyż mózg zmuszony jest pracować dłużej i intensywniej. Stąd zarywanie nocy nie jest dobrym pomysłem przed egzaminami i sprawami wymagającymi szybkiego myślenia.


Po drugie, zanika pamięć krótkoterminowa. Po nieprzespanych nocach ludzie często zupełnie nielogicznie odpowiadają na rzeczy oczywiste.


Po trzecie, wiedza którą się nabywa, nie jest utrwalana. To właśnie podczas spania mózg utrwala przyswojoną za dnia wiedzę – a kiedy nie śpimy, pozbawiamy go tego.


Po czwarte, brak snu skutkuje niemożliwością skupienia się na jednej rzeczy, czyli stałym rozkojarzeniem. To wszystko dlatego, że mózg przestaje szybko reagować.


Po piąte, przez brak snu tracimy zdolności do planowania, koordynowania działań, podejmowania decyzji. Czyli coś, co wcześniej nie sprawiało nam żadnego problemu, może się okazać dla nas czymś niezmiernie trudnym.


Po szóste, brak snu grozi działaniem automatycznym, nieprzemyślanym. Naszym działaniem zaczynają rządzić nabyte nawyki, a nie racjonalna analiza sytuacji.


Po siódme, pod wpływem niewyspania częściej podejmujemy ryzykowne decyzje, bez żadnego zastanawiania się nad ich konsekwencjami. Stąd łatwiej nam zrobić coś zagrażającego naszemu zdrowiu albo nawet życiu.


Po ósme, brak snu negatywnie wpływa na nasza cerę, sylwetkę, a śpiąc krócej, więcej zjadamy za dnia i mamy większa ochotę na słodycze, co negatywnie odbija się na sylwetce. Dzieje się tak dlatego, że brak snu prowadzi do zaburzenia równowagi hormonalnej, co właśnie powoduje zwiększenie apetytu.


Po dziewiąte, długotrwały brak snu skutkuje zaburzeniami mowy i wzroku. Halucynacje i widzenie podwójne występują po kilku nieprzespanych nocach. W dodatku wtedy trudniej wyrazić swoje myśli, niewyspani możemy mówić nielogicznie, niewyraźnie, ciągle powtarzać te same słowa.


Oprócz tego brak snu obniża odporność, prowadzi do depresji (bezsenność dwukrotnie zwiększa możliwość jej rozwoju). W dodatku ludzie, którzy się nie wysypiają, są bardziej narażeni na występowanie raka piersi czy jelita grubego.


No to co, chyba czas zacząć zadbać o odpowiedni sen? Na temat, jak poradzić sobie z bezsennością i szybciej zasnąć, przeczytacie w artykule, który już jakiś czas temu pojawił się na tej stronie.
I teraz aż by się chciało napisać: dobranoc!

Czym grozi niedobór snu, czyli dlaczego warto się wysypiać Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1