Nasz organizm zmienia się przez całe życie, ciało ulega przekształceniom, jest bardziej lub mniej podatne na schorzenia, choroby bądź niedobory witamin. Metryczka nie jest też bez znaczenia przy odchudzaniu – mając 40 lat, potrzebujemy całkowicie innych rozwiązań i diet niż przeciętna 20-latka. Młodsze kobiety mogą pozwolić sobie na bardziej radykalne rozwiązania, mogą eksperymentować, poszukiwać idealnej metody na zrzucenie kilogramów, a przy tym nie nadwyrężyć swojego zdrowia. Starsze osoby muszą być bardziej ostrożne, oprzeć swój sposób odżywiania o porady dietetyka. Wszystko spowodowane jest przede wszystkim spadkiem metabolizmu, a także przebytymi chorobami, trybem życia, aktywnością fizyczną. Jak więc powinna wyglądać dieta, gdy jesteś nastolatką, masz ponad 20, 40 czy 50 lat?


Dieta w okresie pokwitania

Nastolatki są w najkorzystniejszej sytuacji – ciągle w ruchu, aktywne, otwarte na nowe doświadczenia. Mogą pozwolić sobie na małe co nie co i nie martwić się nadmiarem tłuszczu. W okresie pokwitania przemiana materii jest najbardziej wytężona, minimalizując ryzyko powstawania fałdek czy nieestetycznych oponek. Jest to jednak okres kształtowania się organizmu, w tym także powstawania nowych połączeń neuronowych w mózgu. Z tego względu niezbędne jest dostarczenie sobie paliwa – ok. 2000 kcal dziennie oraz kwasów omega-3, które znajdują się w rybach czy orzechach.


"Ja mam dwadzieścia lat! Ty masz dwadzieścia lat!"

Młode kobiety po dwudziestym roku życia nadal mogą swobodnie cieszyć się piękną figurą. Poważniejsze problemy pojawiają się po ciąży czy wraz z rozpoczęciem pracy przy biurku i prowadzeniem bardziej siedzącego trybu życia. Rozwiązanie jest proste – ruch oraz zbilansowana dieta. W tym okresie organizm szybko adaptuje się do zmian, radząc sobie nawet z trzydniową głodówką czy niezbyt zdrowym studenckim życiem. Mimo dość szybkiego metabolizmu, tłuszcz może zacząć się odkładać – szczególnie w partii ud, w talii czy na pośladkach. Nieregularna dieta może spowodować zaburzenia glukozy we krwi bądź nadciśnienie.


Jak tego uniknąć? Ograniczając ilość kalorii do ok. 1600 (przy siedzącym trybie życia) lub 2000 dziennie (przy niewielkim wysiłku fizycznym), zjadać niewielkie porcje – 5 razy dziennie, co 2-3 godziny, oraz ruszać się! Dietetycy zalecają spożywanie ok. 0,8 gram białka na 1 kg ciała, co oznacza, że jeśli ważysz 53 kg, to każdego dnia musisz zjeść ok. 43 g tego składnika (znajduje się m.in. w nabiale, chudym mięsie). Do menu włącz chude mięsa, ryby, produkty strączkowe, warzywa oraz owoce.


dieta w każdym wieku


Dieta po 30-tce

Problemy się namnażają, a zrzucić kilogramy coraz trudniej. W tym wieku nadal podążamy za powyższymi wskazówkami, ale oprócz tego, wzbogacamy jadłospis o antyutleniacze oraz większą ilość błonnika. Te pierwsze pozwolą ograniczyć powstawanie zmarszczek i ujędrnić skórę, a błonnik wspomoże pracę jelit i usprawni proces trawienia. Dieta powinna opierać się na produktach pełnoziarnistych, jabłkach, brokułach, marchewce, paprykce czy cytrusach. Nieocenione będą także kiełki oraz otręby.


40-50 lat na karku – jak walczyć z nadwagą?

Ciało stopniowo nabiera wagi, brzuch rośnie, a samoocena leci w dół. Dodatkowo, około 50 roku życia dochodzi menopauza, problemy z przekwitaniem – pojawiają się zaburzenia przemiany materii, tłuszczów i węglowodanów. Organizm bez odpowiedniego wsparcia i wysiłku nie radzi sobie ze zbyt dużą ilością jedzenia, magazynując tłuszcze na organach wewnętrznych oraz pod skórą. Średnie zapotrzebowanie energetyczne kobiet w tym wieku wynosi od 1800 do 2000 kcal. Możemy zmniejszyć tę ilość, jednak w tej kwestii należy poradzić się dietetyka, który doradzi indywidualne rozwiązania. Nadal powinnyśmy spożywać odpowiednie do wagi ilości białka, warto też stopniowo dostarczać sobie wapnia, by w najbliższych latach uniknąć problemów z kruchością kości, osteoporozą. Ograniczamy cukry, proste węglowodany – na talerzu powinno znaleźć się chude mięso, fermentowane produkty mleczne (np. maślanka, kefir, jogurt naturalny), fasola, rośliny strączkowe, owoce oraz warzywa. Podstawą jest także regularność posiłków, kilka porcji warzyw (w tym wieku szczególnie dokuczliwy jest brak witamin i minerałów).


Jeśli taką dietę zestawimy choćby z niewielkim, acz regularnym wysiłkiem fizycznym – codziennym spacerem z psem, lekkim joggingiem, wchodzeniem po schodach – możemy zwiększyć szanse na wymarzoną, smukłą figurę.

Dieta na miarę wieku - odżywianie dopasowane do twoich lat Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1