Gotujesz regularnie posiłki dla całej rodziny, ale zaczyna ci brakować pomysłów – a dodatkowo masz wrażenie, że nie wszystko, co serwujesz, jest zdrowe? Nie martw się – zdrowe gotowanie w istocie nie jest takie trudne, trzeba tylko przyzwyczaić się do kilku istotnych zasad. Jeśli chcesz rozpocząć zdrowe gotowanie, przepisy bez problemu znajdziesz w sieci – na blogach czy stronach internetowych. Najtrudniejsze jest jednak przestawienie się na zmianę pewnych nawyków, które sprawiały dotychczas, że gotowane posiłki nie były zbyt odżywcze dla całej rodziny. Musisz bowiem pamiętać, że nawet jeśli serwujesz bliskim dużo warzyw, to wcale nie znaczy, że ich organizm czerpie z tego wszystkie niezbędne do zdrowego życia substancje.


Czy zdrowe gotowanie jest smaczne?

To chyba najbardziej kontrowersyjna sprawa, gdy chodzi o zdrowe gotowanie – utrwalił się bowiem mit, że to, co jest zdrowe, niekoniecznie jest smaczne. W zasadzie nie wiadomo skąd pojawiło się przekonanie, że gotując zdrowo, nie używa się żadnych przypraw, dlatego potrawy są bez smaku i nie mają wyraźnego aromatu. Tymczasem zdrowe gotowanie między innymi opiera się na rozsądnym przyprawianiu potraw. Faktycznie jednak, jeśli dotychczas sypałaś dużo soli do każdego dania, to pierwsze zdrowe posiłki mogą być mniej smaczne i wyraziste. To jednak minie po kilku dniach, kiedy organizm przywyknie do nowych smaków – a ty i twoja rodzina będziecie czuć się lepiej bez soli, która dotychczas zatrzymywała w organizmie sporo wody, powodując m.in. cellulit i gorszą pracę nerek.


Stosuj przemyślane przyprawy i dodatki

Przyprawy są tak naprawdę jedną z najistotniejszych cech zdrowej kuchni. Zamiast bazować na gotowych sosach, kostkach rosołowych czy innych przyprawach w proszku, często obfitujących w niezdrowy dla organizmu glutaminian sodu, zacznij używać naturalnych dodatków. Przede wszystkim skup się na suszonych i świeżych ziołach; te ostatnie z powodzeniem możesz uprawiać w doniczce na parapecie kuchennym. Zioła nie tylko świetnie wydobędą smak potraw i dodadzą im aromatu, ale również często będą usprawniać trawienie, pozytywnie wpływać na metabolizm oraz przyswajanie niektórych składników odżywczych. Część z nich, jak np. kurkuma czy chili, może dodatkowo działać przeciwzapalnie oraz pomagać w zrzucaniu zbędnych kilogramów!


Jeśli w swojej kuchni stosowałaś dotychczas sporo soli, zamień ją na coś zdrowszego. Świetnie sprawdzi się tutaj świeżo wyciskany sok z cytryny, który podkreśla i wydobywa smak oraz aromat potraw. Dobrze będzie komponować się nie tylko z rybami, ale również z chudym mięsem.


zdrowe gotowanie


Zdrowe gotowanie często idzie w parze z chęcią zrzucenia zbędnych kilogramów. Na pewno jednak nie pomoże ci stosowanie w kuchni śmietany oraz majonezu. Ten drugi z powodzeniem możesz zastąpić jogurtem naturalnym z dodatkiem musztardy oraz soku z cytryny. Zamiast majonezu do sałatki używać możesz również oliwy z oliwek. Z kolei śmietanę w sosie czy zupie możesz zastąpić… kremem z kalafiora! Nada on zupie ładny wygląd, kremową konsystencję, a dodatkowo jest dobrym źródłem błonnika.


Wybierz zdrowsze składniki i metody

Jeśli twoim celem jest zdrowe gotowanie, musisz przestawić się na stosowanie zdrowszych składników i metod przygotowywania posiłków. Przynajmniej raz w tygodniu jedz ryby, zaś raz na miesiąc – nieco czerwonego mięsa. Bardzo tłustą wieprzowinę czy ciężkostrawną wołowinę w częstszych posiłkach zastąp najlepiej rybami albo chudym mięsem, np. z kurczaka czy indyka. Pamiętaj jednak, aby dobrze je przygotowywać, najlepiej gotując albo dusząc. Gotowanie na parze jest zdrowe, ponieważ pozwala przygotować kruche, pełne składników odżywczych mięso oraz warzywa. Jest przy tym także bardzo wygodne, bo wszystko przygotowujesz naraz!


Podczas gotowania nie zapominaj o prawidłowej obróbce warzyw i owoców – możesz je np. zblanszować, aby zachowały więcej składników odżywczych. Zimą podawaj głównie własnoręcznie mrożone owoce i warzywa oraz przetwory.

Gotowanie – jak robić to zdrowo? I smacznie? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1