Jajka na twardo, jajka w koszulkach, sadzone, po benedyktyńsku… sposobów na przygotowanie jajek są setki, jeśli nie tysiące. Jemy je praktycznie codziennie – w tradycyjnej formie lub jako składnik ciast, sosów lub panierek do mięs. Ale ile tak naprawdę wiemy o jajkach? Jakie są ich właściwości odżywcze, czy faktycznie wspomagają odchudzanie? Ile można ich zjeść w tygodniu? Na te i inne pytania znajdziesz odpowiedź poniżej.


Właściwości odżywcze jajek

Jajka zawierają w sobie wiele cennych składników dla naszego organizmu – wśród najważniejszych wymienić witaminy D, E, A, K oraz te z grupy B (B2 i B12). W białku jajka zawarte są wartościowe aminokwasy, w tym takie, których nasz organizm samodzielnie nie potrafi wyprodukować. Oprócz tego w jajkach znajduje się dużo żelaza, magnezu, fosforu, potasu oraz wapnia.


Jajka zawierają w sobie także dużo lecytyny, która odpowiada za to, żeby cholesterol nie odkładał się na ściankach naczyń krwionośnych. W jajkach jest też luteina, która korzystnie wpływa na wzrok.


Co oznaczają numery na jajkach? Jak wybrać najlepsze?

Obecnie wszystkie jajka, które kupujemy w sklepach, mają oznaczenia kodowe wybite na skorupce – pierwsze cyferki od 0 do 3 oznaczają sposób, w jaki hodowane są kury. I tak:
- 0 oznacza jajka pochodzące z hodowli ekologicznej;
- 1 oznacza jaja pochodzące z chowu na wolnym wybiegu;
- 2 oznacza jaja z chowu ściółkowego;
- 3 oznacza jaja z chowu klatkowego.


Które z nich są najlepsze? Specjaliści do spraw żywienia zalecają kupowanie jaj z możliwie najniższym kodem, czyli najlepsze będą jaja z oznaczeniem 0 i 1. Będą one najzdrowsze i jednocześnie będą zawierały najwięcej cennych substancji odżywczych. W sklepach dostępne są najczęściej jaja kurze w różnych rozmiarach – najpopularniejsze to M i L. Coraz częściej można też zakupić jaja kacze, gęsie, przepiórcze oraz strusie.


jajka


Jak często można jeść jajka?

Osoby, które nie mają problemów z podwyższonym poziomem cholesterolu, mogą jeść 10 jajek tygodniowo, wliczając w to jajka, które używa się do robienia ciast, makaronów, panierek itp. Takie są zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia. Z uwagi na to, że żółtka zawierają sporą ilość cholesterolu, osoby mające z nim problem muszą ograniczyć się do spożycia 2–3 jajek tygodniowo. Dietetycy wskazują na następującą zależność – im więcej w diecie warzyw i owoców, a mniej tłuszczów zwierzęcych, tym więcej jajek można jeść w ciągu tygodnia.


Alergia pokarmowa na jajka

Jajka są jednym z najmocniej alergizujących produktów pokarmowych. Znajdują się na drugim miejscu wśród alergenów pokarmowych u dzieci – wyprzedza je jedynie białko mleka krowiego. Dzieci, u których występuje ryzyko wystąpienia alergii (w rodzinie ktoś ma alergię), nie powinny jeść jajek przed skończeniem pierwszego roku życia. Lepiej też podawać im do jedzenia jajka gotowane na twardo, gdyż długa obróbka termiczna pozbawia je czynnika alergizującego.


O czym jeszcze warto pamiętać?

Jajka należy myć bezpośrednio przed ich wykorzystaniem. Po umyciu warto też wyparzyć skorupkę – taki proces pozwoli zabić wszelkie zarazki znajdujące się na niej (chodzi tutaj szczególnie o możliwość zarażenia się salmonellą). Surowe jajka można przechowywać do trzech tygodni w lodówce. Najlepiej trzymać je z dala od innych produktów, szczególnie tych o silnym zapachu, gdyż skorupka może przesiąknąć ich aromatem.

Jajka – sprawdź, co warto o nich wiedzieć Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1