Cholesterol to naturalnie powstający w wątrobie organizmów zwierzęcych, w tym człowieka, związek tłuszczowo-białkowy. Jest niezbędny do zdrowego funkcjonowania, a do głównych zadań, które spełnia w organizmie, należą wspomaganie prawidłowego działania mózgu i wspomaganie produkcji niezbędnej dla zdrowia witaminy D. Cholesterol jest także współodpowiedzialny za produkcję hormonów płciowych oraz syntezę kwasów żółciowych i, co bardzo istotne, jest jednym z budulców błon komórkowych znacznej części komórek naszego organizmu. 


Cholesterol całkowity

Cholesterol, którego potrzebujemy, jest produkowany przez nas samych i nazywamy go endogennym (powstającym wewnątrz naszego organizmu). Ten, którego dostarczamy to cholesterol egzogenny (powstający na zewnątrz naszego organizmu). Człowiek sam sobie jest w stanie zaspokoić ilość niezbędnego do życia cholesterolu i nie musi przyjmować go z zewnątrz.


Cholesterol całkowity to ilość cholesterolu, która krąży w organizmie człowieka, a konkretnie w surowicy (osoczu). Na cholesterol całkowity składa się zarówno dobry HDL jak i zły cholesterol LDL. Dobry to jest ten, który buduje nasz organizm i działa przeciwmiażdżycowo, zły ma bezpośredni wpływ na zawały, udary oraz inne schorzenia, które wynikają z odkładana się go w naczyniach krwionośnych. Szacunkowo liczy się, że cholesterol całkowity to 50-75% złego cholesterolu - LDL i 20–35% cholesterolu dobrego – HDL.


w przypadku złego poziomu cholesterolu konieczna jest odpowiednia dieta


Wysoki poziom cholesterolu

Gdy mówimy o wysokim cholesterolu, zawsze mamy na myśli poziom LDL, czyli szkodliwego cholesterolu. Nasze ciało samo wie, że musi obronić się przed zbyt dużą ilość tej szkodliwej substancji i wydalić ją z organizmu. Problem polega na tym, że im więcej cholesterolu przyjmujemy w pokarmach - tłuszcze odzwierzęce, tym więcej może się odłożyć pod postacią blaszek miażdżycowych w naszych naczyniach krwionośnych. To bezpośrednio prowadzi do zmniejszenia się ich światła, co z kolei w linii prostej stanowi drogę do zawałów, niedrożności żył, udarów oraz kruchości tętnic. Węższe naczynia krwionośne oznaczają gorsze odżywianie i dotlenienie ciała, które prowadzi do chorób wieńcowych i znacznie ogranicza możliwości percepcyjne mózgu. Największe zagrożenie stanowią takie choroby i stany chorobowe, jak krwotoczny udar mózgu (wylew), miażdżyca, niedokrwienie kończyn, uszkodzenie siatkówki oka czy niewydolności nerek. Co ważne, wysoki poziom cholesterolu często idzie w parze z innymi schorzeniami, takimi jak nadciśnienie, cukrzyca czy nadwaga.


Jak obniżyć cholesterol?

Istnieją dwa sposoby na obniżenie cholesterolu. Są to zmiana diety oraz ćwiczenia. Należy ograniczyć wszystkie tłuszcze zwierzęce, w tym masło, jajka, smalce oraz tłuste mięsa i zamienić je na warzywa i kasze. Świetnie sprawdzają się produkty pełnoziarniste i zielona herbata.


By lepiej zadbać o poziom cholesterolu, należy również wprowadzić ruch w życiu. Poleca się około 30 minut wysiłku każdego dnia. Nie muszą to być ekstremalne ćwiczenia.  Wystarczy intensywny spacer, przebieżka albo jazda na rowerze. Ważne, by ruch był regularny i stanowił dopełnienie diety.

Jak obniżyć cholesterol? Poznaj nasze sposoby Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1