Gdy większość kobiet rozmyśla o tym, jak schudnąć na zbliżające się wakacje, by dobrze wyglądać w bikini, część z nas stara uporać się ze zgoła innymi problemami. Niedowaga może być równie dokuczliwa co otyłość. Co więcej – może być znamieniem poważniejszej choroby, zaburzenia równowagi hormonalnej. Zła dieta, niezdrowy styl życia, choroba nowotworowa, dolegliwości wątroby, trzustki czy układu trawienia, to kilka podstawowych przyczyn zbyt niskiej wagi ciała. Problemy z BMI poniżej minimalnej wartości mogą dotykać zwłaszcza kobiety zapracowane, studentki, osoby, które przedkładają obowiązki nad zdrowy styl życia. Nieregularne posiłki, brak śniadań, monotonna dieta – nie dość, że na skutek takiego postępowania tracimy niezbędne kilogramy, to jeszcze doznajemy uszczerbku na zdrowiu, nie dostarczamy do organizmu składników odżywczych.  Jak walczyć z niedowagą?


Czym różni się zwykła dieta od diety osób z niedowagą?

Podstawową różnicą jest zwiększona kaloryczność – planując nowy model odżywiania, powinnyśmy zacząć spożywać o ok. 500–700 kcal więcej, szczególnie inwestując w białka, węglowodany oraz tłuszcze. Przy tym nie mogą to być puste kalorie, które znajdziemy w jedzeniu typu fast food, napojach gazowanych, niezdrowych przekąskach. Analogiczne do zasad zdrowego odżywiania należy pić ponad 1,5 l wody dziennie, spożywać od 3 do 5 posiłków, dostarczać sobie witamin pod postacią owoców i warzyw, a także wprowadzać do jadłospisu produkty zbożowe, rośliny strączkowe. Na początku jednak wyeliminujmy ewentualne zagrożenia. Czy niedowaga spowodowana jest stylem życia, czy może ma głębsze podłoże? Poddanie się badaniom, poradzenie się specjalisty, to powinno pomóc w postawieniu diagnozy. Jeżeli jest to tylko zaniedbanie, możemy spokojne przystąpić do diety na przytycie. Szybko poradzimy sobie z niedowagą.


niedowaga nie jest dobrym stanem - trzeba jeść!


Co jeść, aby przytyć?

Dieta na przytycie to dieta pełnowartościowa – pełne produkty mleczne, produkty wysokobiałkowe. Jemy zdrowo, ale znacznie bardziej kalorycznie niż normalnie. Dlatego wybieramy morskie gatunki ryb (np.: tuńczyk, łosoś, makrela, dorsz), które bogate są w kwasy tłuszczowe. Podstawą obiadów mogą stać się mięsa przyrządzane na olejach roślinnych, na parze czy przygotowywane w piekarniku. Jako przekąskę czy podwieczorek możemy wybrać zdrowe, nasycone naturalną słodyczą, owoce suszone czy bogate we fruktozę banany, winogrona. Zdrowym, a przy tym kalorycznym smakołykiem są także orzechy, które możemy jeść samodzielnie, jako dodatek do porannego musli czy jako składnik obiadu, dodający posiłkom nieco orientalnego charakteru. Planując menu, warto uwzględnić też wieczorny posiłek – nie powinien mieć miejsca później niż 2 godziny przed snem. Dieta walcząca z niedowagą może naturalnie kojarzyć się ze słodyczami – nic bardziej mylnego. Staramy się je całkowicie wyeliminować, zastępując zdrowszymi przekąskami – jogurtem z owocami i musli, herbatą z konfiturą. Więcej jemy, kiedy mamy apetyt, a żeby go nie zahamować powinnyśmy zrezygnować z używek – odstawić papierosy, unikać nadmiernej ilości kawy.


Niedowaga a sport i zdrowy styl życia

Niezależnie od tego, czy chcemy zyskać, czy stracić kilogramy, musimy prowadzić zdrowy styl życia, tak by poprawić swój metabolizm. Nieodzowne są ćwiczenia (byle nie zbyt męczące!), regularny sen, odpoczynek po wysiłku fizycznym oraz obiedzie. W ten sposób zwiększamy też swój apetyt oraz utrzymujemy ciało w równowadze wewnętrznej. Niedowaga już więcej nam nie zagrozi.

Jak poradzić sobie z niedowagą? Podpowiadamy Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1