Zdobywanie odporności to proces, z jakim musimy się zmierzyć. Aby rzetelnie i skutecznie dbać o nasz system immunologiczny, należy codziennie pamiętać o specyficznych składnikach diety, które pomogą nam zyskać upragnione zdrowie przez cały rok. Czy można bez szczepionek przeciw grypie i leków chemicznych zbudować barierę przeciwko infekcjom, której żaden wirus czy bakteria nie zdołają zburzyć? To jest możliwe!


Gdzie są witaminy?

Okres jesienno-zimowy jest szczególnie obfitujący w choroby oraz infekcje bakteryjne. Słaby układ odpornościowy nie potrafi stawić czoła infekcjom, ale wzmocnienie układu immunologicznego jest możliwe i całkiem łatwe do osiągnięcia. Trzeba tylko wiedzieć, jak zbilansować dietę, aby dostarczyć sobie witamin i mikroelementów.


Jak wiadomo, witaminy są ważne, szczególnie witamina C oraz E. To właśnie one w dużych ilościach znajdują się w brukselce, kapuście, pomarańczach, cytrynie, natce pietruszki czy papryce. Witamina E to zaś składnik olejów roślinnych, pełnoziarnistych produktów zbożowych, kiełków pszenicy, liściastych warzyw oraz jajek czy nabiału – jak mleko. Nasza dieta na odporność powinna być więc bogata w tego rodzaju produkty.


Składniki mineralne i antyoksydanty

Antyoksydanty to podstawa diety wzmacniającej odporność. To one zwalczają wolne rodniki i przyczyniają się do utrzymania prawidłowego zdrowia. Antyoksydanty znajdują się w dużej mierze w warzywach i owocach. Największym ich źródłem są pomidory, papryka, marchew czy pomarańcze. Nie szukajmy usprawiedliwień, ponieważ w okresie jesienno-zimowym możemy się często tłumaczyć brakiem świeżych warzyw. Otóż warto wówczas polegać na mrożonkach, które są bardzo dobrym źródłem witamin – co prawda nie najlepszym, ale często dostatecznym.


Składniki mineralne takie jak cynk, selen czy żelazo mają duży wpływ na produkcję przeciwciał, a co za tym idzie, budują naszą odporność. Znajdziemy je w nasionach roślin strączkowych, brązowym ryżu, kaszy, jajkach, rybach i chudym mięsie.


Czosnek i cebula

Te rośliny już od zawsze kojarzą się nam z działaniem podobnym do antybiotyku. Nie dziwi więc, że sięgamy po te produkty w czasie przeziębiania. To dobre posunięcie, aczkolwiek warto się wspomagać czosnkiem i cebulą przez cały rok, a nie tylko w czasie rozwijającej się już choroby. Wówczas może nam to nie wystarczyć i będziemy zmuszone sięgnąć po środki pochodzenia chemicznego, czyli leki, a nawet antybiotyki. Cebula ma w sobie fitoncydy, które mają działanie bakteriobójcze oraz jest doskonałym źródłem witaminy C. Czosnek zaś jest słusznie utożsamiany z antybiotykiem. To bardzo silny przeciwutleniacz, który działa antybakteryjnie i przeciwzapalnie. Pamiętajmy, że najlepiej jeść je na surowo. Można je dodawać do kanapek, sałatek czy sosów. Dobrym pretekstem jest sezon wiosenno-letni, kiedy doskonale smakuje świeży pomidor z dodatkiem cebuli czy czosnku właśnie.


czosnek na odporność


Herbatki owocowe

Wielokrotnie mówi się, że herbatki owocowe, szczególnie malinowa, są idealne na gorączkę, ponieważ rozgrzewają organizm. To rzeczywiście doskonały sposób na zwalczenie pierwszych objawów przeziębienia. Podobne działanie mają też herbatki z dzikiej róży, aronii czy z porzeczek. Warto więc się nieco wysilić latem i przygotować sobie własne przetwory oraz soki bez środków konserwujących i barwników, jakie znajdziemy na sklepowych półkach. Soki z tych owoców będą pełne witamin takich jak C, A, E i B. Znajdziemy w nich także składniki mineralne: żelazo, fosfor, wapń oraz magnez. Rozgrzewające herbatki można również wzbogacić dodatkiem imbiru lub cynamonu. Bardzo dobrze znana nam mieszkanka, czyli herbata z miodem i cytryną, również doskonale rozgrzewa, a nawet likwiduje stres. Cytryny nie można jednak traktować wrzątkiem, podobnie jak miodu. Wówczas zabijamy ich składniki odżywcze. Generalnie dobre nawodnienie organizmu, czyli minimum 15, litra płynów dziennie, wspomaga układ odpornościowy.


Zdrowe tłuszcze

Jak wiadomo, zdrowe tłuszcze są pełne nienasyconych kwasów tłuszczowych, niezwykle cennych dla naszego organizmu i odporności. Mają masę właściwości przeciwzapalnych, a także antybakteryjnych. Wzmacniają serce, wspierają tworzenie się białych krwinek i dostarczają ważnego budulca do produkcji hormonów przeciwzapalnych. Zdrowe tłuszcze znajdziemy w oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, oleju lnianym, orzechach, a także rybach (szczególnie morskich).


Tran

Tran podajemy zwykle dzieciom, choć także dorośli powinni go chętnie przyjmować. Jest pełen nienasyconych kwasów tłuszczowych, dlatego poleca się go szczególnie osobom, które nie przepadają za rybami i spożywają je w bardzo małych ilościach. Warto jednak skonsultować przyjmowanie tranu z lekarzem, ponieważ nie jest wskazany osobom chorującym na serce.

Jak powinna wyglądać dieta na odporność? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1