Stres ma negatywny wpływ na nasze zdrowie i samopoczucie, a dodatkowo utrudnia wykonywanie codziennych obowiązków. Kiedy jesteśmy zestresowani, trudno nam się skupić i mamy problemy ze snem. To właśnie stres stanowi częstą przyczynę porażek, szczególnie podczas egzaminów czy rozmów kwalifikacyjnych. Warto zatem zastanowić się, jak można go pokonać.


Zioła na stres

Najskuteczniejszą metodą walki ze stresem są leki, ale nie każdy chce z nich korzystać. Osobom, które wolą naturalne metody leczenia, można polecić zioła o właściwościach uspokajających. Do takich ziół zalicza się przede wszystkim melisę, kozłek lekarski, dziurawiec i chmiel. To właśnie te zioła są głównymi składnikami naturalnych leków na stres i bezsenność, które możemy zakupić bez recepty. Zamiast łykać tabletki, możemy jednak pić napary ziołowe. Warto pamiętać o tym, że zioła te redukują napięcie nerwowe, a jednocześnie ułatwiają zasypianie. Wypicie nadmiernej ilości naparu może sprawić, że zaczniemy odczuwać senność. Należy zatem unikać stosowania ziół w nadmiernych ilościach, szczególnie wtedy, gdy planujemy na przykład podróż samochodem. Oczywiście, nie można ich pić także wtedy, jeżeli jest się na nie uczulonym.


Ćwiczenia relaksacyjne

Ze stresem można walczyć także przy pomocy ćwiczeń relaksacyjnych. Najlepsze efekty przynosi joga. Jogę można ćwiczyć samodzielnie w domu, jednak na początku warto wybrać się na kurs, aby opanować jej podstawy. Błędnie wykonywane ćwiczenia nie przyniosą żadnych pozytywnych rezultatów. Osobom, które nie lubią jogi albo nie mają czasu na naukę, można polecić inne ćwiczenia na stres. Pierwsze z nich nosi nazwę drzewo na wietrze. Wykonujemy je na stojąco, zachowując swobodną postawę. Nogi powinny być rozstawione na szerokości bioder, a ręce uniesione w górę. Ćwiczenie polega na imitowaniu ruchów gałęzi na wietrze. Powtarzamy je kilkakrotnie, aż do całkowitego zaniku napięcia mięśniowego. Drugie ćwiczenie pozwala na uspokojenie oddechu. Wykonujemy je leżąc na plecach, z podłożoną pod głowę poduszką. Nogi mają być lekko rozsunięte, a oczy zamknięte. Jedna ręka leży na brzuchu, a druga na klatce piersiowej. Rozluźniamy mięśnie twarzy, szczęki oraz brzucha. Staramy się oddychać spokojnie i rytmicznie. Powietrze należy powoli wciągać nosem, a następnie wypuszczać przez lekko uchylone usta. Ćwiczenie wykonujemy przez kilka minut, starając się rozluźnić wszystkie mięśnie.


walka ze stresem


Walka ze stresem poprzez aktywność fizyczną

Aktywność fizyczna ogranicza napięcie nerwowe, dlatego osoby żyjące w stresie powinny uprawiać sport. Szczególnie polecana jest aktywność na świeżym powietrzu. Warto zatem zdecydować się na jogging albo długie spacery. Bardzo dobre efekty można osiągnąć także dzięki pływaniu, jeździe konnej, aerobikowi, tańcowi albo koszykówce. Ważne jest to, aby wybrać taką dyscyplinę, którą się lubi, ponieważ realizacja pasji to jeden z najlepszych sposobów na poprawę samopoczucia.
Stres można ograniczyć także dzięki przebywaniu w gronie ludzi, z którymi czujemy się dobrze. Warto zatem zorganizować swoje obowiązki w taki sposób, żeby mieć więcej czasu na spotkania z przyjaciółmi.

Jak skutecznie walczyć ze stresem? Poznaj sposoby! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1