Cholesterol. Nieraz zapewne słyszałaś, jak potrafi być niebezpieczny dla twojego organizmu. I faktycznie jego nadmiar może prowadzić do miażdżycy, choroby wieńcowej czy zawału serca. Czy należy się go bać? Tak, ale na spokojnie. Odpowiednia dieta i zdrowy tryb życia z pewnością pomogą ci utrzymać go na optymalnym poziomie. 


Zdrowy i zły niczym yin i yang

Słysząc słowo cholesterol, bardzo często mamy złe skojarzenia. Tymczasem jest on niezbędny do prawidłowego funkcjonowania wszystkich komórek. Warto natomiast wiedzieć, że ze względu na fakt, że nie rozpuszcza się on we krwi – by dostać się do komórek, łączy się z białkami pełniącymi funkcje transportujące. Połączenie tłuszczu i białka tworzy tak zwane lipoproteiny, które ze względu na proporcje obu substancji dzielą się na LDL (więcej tłuszczu – zły cholesterol) i HDL (więcej białka – dobry cholesterol). LDL dostarcza cholesterol do komórek, przy czym jeśli dostarcza go więcej, niż one potrzebują, robi się nadwyżka, którą odbierają cząsteczki HDL i z powrotem transportują do wątroby, gdzie wykorzystywane są do produkcji kwasu żółciowego. Jeśli nadwyżka jest niewielka, dobry cholesterol doskonale sobie z nią radzi. Jeśli jednak złego cholesterolu jest znacznie więcej niż dobrego, zaczyna zalegać on na ściankach naczyń krwionośnych. Dlatego też w swojej diecie powinnaś unikać produktów, które namnażają cząsteczki LDL i które jednocześnie nie redukują poziomu HDL.


Bogactwo wód

Niemalże wszystko, czym obdarowały nas wody, począwszy od jezior, a skończywszy na morzach, jest sprzymierzeńcem twojego serca. Jedząc ryby, a także owoce morza czy nawet algi morskie, z pewnością ograniczysz namnażanie się cząstek złego cholesterolu. Pomogą ci w tym kwasy tłuszczowe omega-3, które jednocześnie prowadzą do obniżenia ciśnienia i redukcji ryzyka tworzenia się skrzepów. Jeśli więc chcesz włączyć do diety produkty obniżające cholesterol, w pierwszej kolejności włącz produkty, którymi obdarowują nas wody.


Cudowny błonnik

Ten sam, który tak wspaniale pomaga nam regulować pracę jelit, znacznie obniża też stężenie cholesterolu we krwi. Dzięki temu, że rozpuszcza się on w wodzie, skutecznie wiąże tłuszcze wędrujące po naszym przewozie pokarmowym. Jakie więc konkretne produkty obniżają cholesterol? Są to przede wszystkim pełnoziarniste produkty zbożowe, a także warzywa i owoce.


obniżenie cholesterolu


Orzechy i oliwa

Oczywiście spożywane nie razem, ale osobno. To produkty obniżające poziom cholesterolu bardzo skutecznie. Jeśli chodzi o orzechy, to właściwie wszystkie ich rodzaje, począwszy od włoskich a skończywszy na migdałach, mają zdolność redukcji złego cholesterolu przy jednoczesnym wzmacnianiu naczyń krwionośnych. Oliwa natomiast nie tylko obniża stężenie LDL, ale też dba o prawidłowy poziom cząsteczek HDL. Oczywiście najwięcej wartości zachowuje ona w postaci surowej, dlatego poleca się ją stosować na przykład jako dodatek do surówek.


Czego nie powinnaś jeść?

Wiesz już, jakie produkty warto włączyć do diety. Czas powiedzieć więc o tych, których powinnaś unikać. Istnieją bowiem produkty zawierające cholesterol w naprawdę dużych ilościach. Jakie? W pierwszej kolejności wymienić należy podroby. To prawdziwe bomby cholesterolowe. Obok nich bogatym źródeł cholesterolu (za sprawą tłuszczów nasyconych) są masło i smalec oraz wszystkie produkty, które zawierają je w swoim składzie. Poza tym powinnaś też ograniczyć tłuste produkty mięsne jak pasztety, parówki i salami czy śmietanę i tłuste sery. Ogólnie rzecz biorąc – to, co tłuste dzięki zawartości tłuszczów nasyconych powinnaś wyeliminować ze swojej diety.


Odpowiednia dieta, a do tego rezygnacja z używek i wzrost aktywności fizycznej – to połączenie, które gwarantuje ci utrzymanie cholesterolu na bezpiecznym dla organizmu poziomie. Pamiętaj o tym, bo przecież twoje serce wciąż ma mnóstwo powodów, by dla ciebie bić.

Jedz i zbijaj zły cholesterol! Co jeść, czego unikać? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1