Miażdżyca jest chorobą, która polega na odkładaniu się w ścianach tętnic złogów lipidowych. Złogi te powodują, że tętnice stają się mało elastycznymi, sztywnymi rurami. Większość osób chorujących na miażdżycę dowiaduje się o swojej chorobie, gdy ta jest już w bardzo zaawansowanym stadium. Następstwa związane z miażdżycą mogą być nie tylko groźne dla zdrowia, ale nawet dla życia. Jak się ustrzec przed tą chorobą? Jak do niej nie dopuścić? Przedstawiamy kilka porad.


Co jest powodem miażdżycy?

Aby wiedzieć, jak zmniejszyć ryzyko zachorowań na miażdżycę lub jak nie dopuścić do jej rozwoju – musimy sobie najpierw uświadomić, co ją wywołuje. Główną przyczyną miażdżycy jest nadmiar cholesterolu, który odkłada się w organizmie. Częściej na tą chorobę zapadają mężczyźni niż kobiety, nie oznacza to jednak, że pań ten problem nie dotyczy. Głównie choroba dotyka osoby po 35. roku życia. Ryzyko zachorowań zwiększa się u osób narażonych na stres, chorujących na nadciśnienie i cukrzycę, osób otyłych, palących papierosy i nadużywających alkoholu.


miażdżyca


Dietą walcz z miażdżycą!

Odpowiednia dieta i nawyki żywieniowe mogą  doprowadzić do zmniejszenia ryzyka zachorowań, bądź zatrzymania rozwoju choroby. Na co warto zwrócić uwagę?


Ograniczamy tłuszcz zwierzęcy w diecie

Spożywanie tłustych potraw jest główną przyczyną odkładania „złego” cholesterolu w organizmie człowieka. Aby to zmienić, należy sięgać raczej po chude, odtłuszczone mięso i wędliny, najlepiej drobiowe. Mięso zamiast smażyć, lepiej gotujmy i pieczmy. Ograniczmy tłuszcz zwierzęcy. Sięgajmy zatem także po odtłuszczony nabiał: twaróg zamiast żółtego sera, jogurt naturalny zamiast śmietany i mleko o niskiej zawartości tłuszczu.


Czas na ryby!

W naszej diecie powinno znaleźć się jak najwięcej produktów rybnych. Mięso ryb dostarcza nam bowiem bezcennych kwasów omega-3, które zapobiegają osadzaniu się cholesterolu na ścianach tętnic. Wybierajmy łososia, tuńczyka, śledzia czy makrelę.


Używajmy przypraw!

Czosnek, cynamon i kurkuma to przyprawy, które lekarze wymieniają jako antycholesterolowe. Oregano i tymianek natomiast utrudniają wchłanianie tłuszczu, co przy walce z miażdżycą też jest bardzo ważne. Starajmy się zjeść przynajmniej ząbek czosnku dziennie.


Starajmy się jeść jak najwięcej warzyw i owoców

Obfite w witaminy i składniki mineralne owoce pomagają w walce z miażdżycą. Starajmy się jeść owoce na surowo, nie przetworzone. Lekarze zalecają spożywanie około kilograma owoców i warzyw dziennie.


Zamiast ciastek – orzechy!

Orzechy to prawdziwy cud w walce z miażdżycą. Obniżają one bowiem poziom cholesterolu w organizmie. Najlepiej jeść orzeszki ziemne bez soli, orzechy włoskie i migdały. Niech zastąpią nam one wszelkiego rodzaju słodkie i słone przekąski takie jak batony i chipsy. Ograniczymy w ten sposób ilość cukrów i tłuszczów dostarczanych naszemu organizmowi.


Pijmy zieloną herbatę

Zrezygnujmy z najpopularniejszej czarnej herbaty. Zastąpmy ją zielona. Należy jednak pamiętać, aby listków zielonej herbaty nie zalewać wrzątkiem i że można je wykorzystywać nawet trzy razy. Zielona herbata ma zastosowanie oczyszczające, a zawarte w niej alkaloidy i garbniki redukują poziom cholesterolu w organizmie.


Na ratunek – błonnik!

Błonnik reguluje wchłanianie cholesterolu do organizmu. O jego oczyszczających i wspomagających wartościach napisano już bardzo dużo. Dostarczają nam go pełnoziarniste produkty, owoce czy warzywa. Dbajmy, aby w każdym z przygotowanych i spożywanych przez nas posiłku znalazło się coś, co dostarczy nam błonnika.

Kilka rad, jak nie dopuścić do rozwoju miażdżycy Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1