W ostatnich czasach medytacja stała się szczególnie modnym zajęciem. Pozwala bowiem totalnie się zrelaksować, wyciszyć, odciąć od zabieganego życia. Jednak żeby nauczyć się medytować, trzeba naprawdę tego pragnąć. Nie wystarczy zapisać się na kurs medytacji, aby pochwalić się koleżankom albo przeczytać o tym na Internecie, aby mieć temat do rozmów na randkach. Medytacja wymaga ogromnego skupienia i nie każdy człowiek chętnie na to przystaje, bo takie skupienie w świecie pełnym rozrywek bywa nieraz niemałym wyrzeczeniem. 


Medytacja – zakochaj się w niej dla własnego zdrowia!

Rodzajów medytacji może być mnóstwo – w zależności od religii, z której się wywodzą, mogą częściowo różnić się od siebie, aczkolwiek mają pewne wspólne cechy. Medytacja polega na skupieniu się na chwili obecnej, powtarzaniu i rozważaniu jakiegoś krótkiego tekstu, zdania, mantry, nie dopuszczając do siebie żadnych myśli z zewnątrz dotyczących przeszłości albo przyszłości.


Medytacja to skuteczny sposób walki ze stresem, poprawy zdrowia psychicznego, wyciszenia, które w zabieganym życiu jest szczególnie ważne. Czasami pełni też funkcję religijną – np. w chrześcijaństwie pomaga zagłębić się w słowa Pisma Świętego. W psychologii traktowana jako środek ku lepszemu poznaniu samego siebie, wsłuchania się w swój własny, wewnętrzny głos. Dzięki temu, że motywacja uczy wyrównania oddechu, pozytywnie wpływa na ciało, pomaga rozluźniać napięte mięśnie, co przy wszelkich bólach mięśniowych czy bólach głowy jest ogromnie ważne. Nauka przeżywania “tu i teraz” może być bardzo pomocna w czerpaniu radości z życia, bowiem w każdej chwili można dostrzec coś pięknego. Całe życiowe narzekanie bierze się z tego, że gonimy za tym, czego nie ma – zamiast skupić się na tym, co już posiadamy lub co jest obok nas.


medytacja

 

Medytacja, czyli trudne początki

Medytacja na początku nie jest łatwa. Należy zacząć od znalezienia sobie wygodnej pozycji, w której nie będzie bolał nas kręgosłup i nie będziemy się wiercić. Jednak pozycja leżąca nie jest zalecana ze względu na to, że łatwo w niej zasnąć, zwłaszcza jeżeli człowiek jest zmęczony, gdyż mózg jest przyzwyczajony do odpływania w sen w tej pozycji. Najczęściej do medytacji wybiera się siedzenie po turecku, ale może być to też każda inna pozycja siedząca, zależnie od tego, jak wygodnie jest danej osobie. Obowiązkowo należy zadbać o ciche miejsce, w którym żadne odgłosy (płacz dzieci, kłótnie sąsiadów, głośna muzyka) nie będą nas rozpraszać. Jeżeli medytować chcemy we własnym domu, dobrze jest poinformować rodzinę, żeby w tym czasie nie dobijała się do nas i nie przychodziła z żadnymi prośbami. Jak z każdą nową aktywnością, na początku nie będziemy w stanie długo medytować, ale z czasem dojdziemy do wprawy. Na początku 15 minut do pół godziny powinno wystarczyć. Na pewno lepsze efekty przynosi zachowanie regularności przy uprawianiu medytacji. Podczas medytacji można odkryć wiele o sobie, na przykład poznać swoje nowe zdolności czy pragnienia. Natomiast z drugiej strony możemy dowiedzieć się, że nasze wcześniejsze życie było jednym wielkim bałaganem, a my – zbyt nerwowo podchodziłyśmy do wszystkiego.


Medytacja w samotności i w grupie

Medytować można zarówno samemu, jak i w grupie. Podobnie jak jedni wolą trenować na siłowni, a inni w domu, tutaj obowiązuje całkowita swoboda. Jeżeli zainteresowała was ta forma relaksacji, możecie zacząć wzbudzenia w sobie poczucia szczęścia: jak wam dobrze tu i teraz, w danym miejscu, w danej pozycji, z samą sobą, gdy nie musicie nic robić, przeżywacie czas tylko i wyłącznie dla was i możecie z nim zrobić wszystko. Trwanie przez 15 minut w takim poczuciu szczęścia i wdzięczności to naprawdę dobry początek – nie tylko by zacząć regularną medytację, ale by pozbyć się chandry czy depresji.

Medytacja – czy to jest trudne, i czy przydatne? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1