Chcesz wprowadzić więcej ryb do swojego codziennego menu? Dobra decyzja. My szczególnie polecamy mintaja. Ta pyszna i zdrowa ryba przypadnie do gustu wszystkim, dla których zdrowy tryb życia ma znaczenie.


Kilka słów o mintaju

Mintaj to ryba z rodziny dorszowatych. Poznasz ją po tym, że jest długa, wąska i posiada 3 płetwy na grzbiecie. Żyje w zimnych wodach wzdłuż wybrzeża Ameryki i wschodniego wybrzeża Azji, zarówno w wodach płytkich, jak i głębokich na 100-200 metrów. Jest to ryba, która osiąga długość 40-45 cm, wagę ok. 1,5 kg i potrafi żyć nawet 17 lat. Jej połowem zajmują się głównie Japończycy, Koreańczycy, Amerykanie i Rosjanie. Połów mintaja prowadzony jest na szeroką skalę, gatunek nie jest zagrożony wyginięciem. W Polsce mintaj jest jedną z popularniejszych ryb do spożycia. Należy jednak pamiętać, że najlepiej jeść mintaja pochodzącego z północnego Pacyfiku, który posiada certyfikat MSC. Masz wtedy pewność, że kupujesz rybę możliwie najlepszej jakości.


Właściwości odżywcze mintaja

Mintaj jest cennym źródłem selenu, fosforu, witaminy D oraz witaminy A. Ma niską zawartość białka i tłuszczu. Odznacza się korzystną proporcją między kwasami omega-3 i omega-6, mimo ich niewielkiego stężenia. Z uwagi na to, mintaja nie powinny spożywać osoby, które cierpią na dolegliwości sercowe. Także kobiety ciężarne nie powinny ograniczać jedzenia ryb tylko do mintaja, ale wprowadzić do diety także inne gatunki, które dostarczą więcej białka i tłuszczu.


Mintaj jest polecany wszystkim dbającym o linię – jest niskokaloryczny i lekkostrawny, 100 g ma jedynie 56 kcal.


mintaj


Właściwości zdrowotne mintaja

Jeśli zależy ci, aby spożywany mintaj jak najlepiej przysłużył się twojemu zdrowiu, wybieraj ryby z połowów pacyficznych. Nie jedz mintaja w postaci paluszków rybnych czy surimi, najlepsze są ryby jak najmniej przetworzone. Wybierz zdrowy sposób przyrządzenia – upiecz rybę, przyrządź ją na parze lub na grillu, zrezygnuj natomiast ze smażenia.


Z uwagi na niską kaloryczność i niewielką zawartość tłuszczów, mintaj jest doskonałym daniem dla osób będących na diecie. Dzięki zawartości witaminy A, korzystnie działa na wzrok. Jej niedobór może prowadzić do wzmocnienia tzw. kurzej ślepoty, czyli niedowidzeniu o zmroku i może wywołać opóźnioną akomodację oka w ciemności. Spożywaj produkty bogate w witaminę A, gdy masz problemy z suchością gałki ocznej. Witamina A zawarta w mintaju wzmacnia układ odpornościowy oraz zapobiega skażeniom. Gdy nadchodzi czas infekcji, pozwala zwalczyć wirusy i bakterie. Regularne jedzenie mintaja i innych produktów zasobnych w witaminę A, pozwala na zachowanie wysokiej odporności.


Zawarta w mintaju witamina D korzystnie wpływa na układ nerwowy i mięśniowy, jest odpowiedzialna za przyrost masy mięśniowej i siłę mięśni. To ważna witamina dla sportowców, osób aktywnych i pracujących fizycznie. Witamina D w dużym stopniu wpływa na metabolizm kości, dlatego jej przyjmowanie jest tak istotne w okresie dojrzewania u dzieci.


Przygotowanie mintaja – przepis

Chcesz wprowadzić mintaja do swojej diety, ale nie masz pomysłu jak go przyrządzić? Służymy pomocą. Proponujemy smaczny, a co najważniejsze dietetyczny, przepis na mintaja.


Mintaj z dodatkiem pora

Składniki:
- 0,5 kg mintaja;
- 2 szt. pora;
- natka pietruszki;
- pół słoiczka koncentratu pomidorowego;
- cytryna;
- sól, pieprz.


Wykonanie: Mrożonego mintaja najpierw rozmroź i dobrze osusz, następnie skrop sokiem z cytryny, posyp solą i pieprzem, na koniec dodaj pokrojoną natkę. Na filetach ułóż po kawałku pokrojonego pora i zawiń w folię aluminiową. Piecz w nagrzanym piekarniku ok. 20-25 min. w temp. 180 stopni. Pozostałego pora skrój w talarki i podsmaż na patelni, co jakiś czas podlewając wodą. Po chwili dodaj koncentrat pomidorowy. Powstały sos połącz z rybą.


Wybieraj mintaja z bezpiecznych hodowli, nie kupuj jego przetworzonych form. Naucz się kilku dietetycznych sposobów na jego przyrządzanie, a z pewnością szybko na stałe wprowadzisz go do swojego menu.

Mintaj – sposób na urozmaicenie diety Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1