Sód to jeden z podstawowych składników naszej codziennej diety. Ten pierwiastek jest potrzebny do prawidłowego funkcjonowania organizmu – jego odpowiednie stężenie odpowiada między innymi za prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego czy krwionośnego, a także ze stosowny bilans wodny. Niestety większość z nas zjada za dużo sodu – dosalamy praktycznie każdy posiłek, co jest dużym błędem. Zbyt duża ilość sodu w organizmie może powodować poważne schorzenia, takie jak niewydolność nerek czy nadciśnienie tętnicze. Na czym polega dieta niskosodowa?


Kiedy konieczna jest dieta niskosodowa?

Dieta niskododowa jest bardzo rygorystyczna, dlatego w podstawowej formie stosuje się ją jedynie w określonych przypadkach. Najczęściej, gdy stężenie sodu w organizmie przekracza 145-148 mmol/l. Taka dieta zalecana jest przez specjalistów przy problemach z zaburzeniami krążenia.


Na czym polega dieta niskosodowa?

Dieta niskosodowa polega przede wszystkim na maksymalnym ograniczeniu przyjmowania sodu wraz z pożywieniem. Zalecana ilość to 3-4 g dziennie. Oprócz tego, konieczne jest wyeliminowanie z jadłospisu produktów zawierających konserwanty, które są wysoko przetworzone. Nie należy jeść przede wszystkim konserw, wędzonego, solonego i suszonego mięsa oraz kiełbas. Ograniczyć trzeba żółty ser, kiszonki, solone ryby, tradycyjne pieczywo i płatki kukurydziane, a także tak lubiane przez wiele osób słone przekąski.


Jeżeli pijemy wodę mineralną, to należy wybierać taką, która ma oznaczenie – woda niskosodowa, gdyż będzie ona zawierała mniej jonów sodowych. Również niektóre lekarstwa zawierają wysoką ilość sodu, dlatego trzeba ich przyjmowanie skonsultować z lekarzem.


Na diecie niskosodowej warto jeść świeże warzywa i owoce. Zamiast soli do doprawiania potraw można używać różnego rodzaju ziół i przypraw. Jednak należy unikać gotowych mieszanek przyprawowych, które mogą zawierać duże ilości soli. Lepiej samodzielnie przygotować mieszankę z hodowanych przez siebie ziół.


dieta niskosodowa


Jak obserwować poziom sodu w organizmie?

Z uwagi na to, że nadmiar sodu powoduje obrzęki i wzmożone pragnienie, należy obserwować swoje ciało i przybieranie na wadze. W kontroli poziomu sodu w organizmie może pomóc również regularne mierzenie ciśnienia tętniczego.


Dieta niskosodowa – przykładowy jadłospis

Dania w diecie niskosodowej powinny zawierać w sobie niewiele soli i dostarczać dużo wartościowego błonnika pokarmowego. Na śniadanie można jeść tosty, owoce i jogurt. Do picia można wybrać herbatę lub kawę. Dania obiadowe można przygotować z grillowanego mięsa drobiowego, sałaty z delikatnymi sosami z dodatkiem ryżu, makaronu i warzyw zawierających w sobie niewielkie ilości sodu. Na kolację można przygotować dania na bazie grzybów, z dodatkiem czosnku czy cebuli. Warto wybrać też sery białe i jogurty, polecane są również potrawy przygotowywane na bazie ryżu.


Pamiętając o tych prostych zasadach, możemy w łatwy sposób wyeliminować z jadłospisu zbyt duże ilości sodu. Pomoże to wyregulować ciśnienie krwi i uniknąć powstawania obrzęków organizmu.

Najważniejsze informacje o diecie niskosodowej Ocena: 5/5 Ilość głosów: 2
Komentarze(2)
    • ~Ola
      19 kwiecień 2016

      Nie znam takiej diety. Obecnie jestem na diecie Sandruni, schudłam już 7 kg i dalej chudnę

      • ~karol lisek
        6 maj 2016

        TO POCZEKAM NA PANIA I PANI CZY NIE POWIE O ZNAJOMEJ