Problemy ze wzrokiem mogą dopaść cię w najmniej spodziewanym momencie. O ile nie mają one podłoża genetycznego, zwykle wynikają z nieprawidłowych nawyków. O czym musisz zatem pamiętać, aby jeszcze przez długi czas cieszyć się świetnym widzeniem?


Objawy, których nie powinnaś lekceważyć

Nabyte problemy ze wzrokiem rozpoczynają się zazwyczaj od chronicznego zmęczenia oczu. Są one wyraźnie zaczerwienione, zaczynają pękać naczynka, a w warunkach dobrego oświetlenia zauważyć można falujące mroczki. Dostrzeżenie tego rodzaju objawów nie musi świadczyć jeszcze o poważnej wadzie wzroku, niemniej stanowi pierwsze powody do niepokoju.


Znacznie bardziej dokuczliwe symptomy problemów wiążą się z poważną migreną, falującym obrazem oraz zaburzeniami koncentracji. Zwiększone ryzyko ich pojawienia się następuje w wyniku długotrwałego stresu, zwłaszcza towarzyszącego pracy przy komputerze. Jeśli zauważysz więc takie dolegliwości, powinnaś jak najszybciej poprosić przełożonego o zwolnienie do domu. Natychmiastowy odpoczynek pozwoli ci ustrzec się przed trwałymi zmianami pod kątem prawidłowego widzenia.


Problemy ze wzrokiem a komputer

To właśnie pracując przy komputerze, jesteś w największym stopniu narażona na ryzyko problemów ze wzrokiem. Przede wszystkim ma to związek z faktem, iż wielogodzinne wpatrywanie się w blisko położone obiekty bardzo męczy oczy, a także powoduje nieprawidłową akomodację oka. Nie może więc dziwić, że krótkowzroczność stała się prawdziwą plagą pośród pracowników biurowych.


Poważny problem stanowi także tzw. zespół suchego oka. Zaburzenie to zazwyczaj rozwija się na skutek bardzo rzadkiego mrugania, co ma miejsce, kiedy jesteśmy pochłonięci pracą. Warto abyś w związku z tym przykleiła sobie na monitor karteczkę przypominającą o mruganiu. Akomodację oka usprawnisz również dzięki temu, że co kilkanaście minut oderwiesz wzrok od monitora i spojrzysz przed okno na odległy punkt.


problemy ze wzrokiem


Joga na problemy ze wzrokiem

Jeżeli zauważasz już ewidentnie, że ostrość twojego wzroku uległa znacznemu pogorszeniu, możesz poprawić ostrość widzenia za pomocą odpowiednich ćwiczeń! Noszą one nazwę jogi oczu i praktykowane regularnie przynoszą świetne rezultaty. Powinnaś każdego dnia zarezerwować w tym celu około 10 minut. Ćwiczenia rozpoczynają się od palmingu, czyli zakrycia oczu dłońmi, aby w ten sposób zamknąć dopływ światła.


Następnie przechodzimy już do właściwych ćwiczeń. Rozpocznij od kierowania naprzemiennie wzroku na blisko, a następnie daleko położony punt. Teraz możesz już przejść do zataczania szerokich kręgów za pomocą oczu, jednocześnie nie dopuszczając do zmiany położenia głowy. Inne ćwiczenia na problemy ze wzrokiem to wykonywanie tzw. „ósemek”, przemieszczanie oczu na wzór klepsydry, a także spoglądanie naprzemiennie w prawo, lewo, a kolejno do góry i w dół.


Poprawę widzenia zdołasz także uzyskać poprzez nagrzewaniu oczu światłem. W tym celu należy zamknąć powieki, po czym skierować głowę w stronę słońca lub sztucznego źródła oświetlenia. Taki zabieg naświetlania nie powinien jednak trwać dłużej niż kilka minut.


Stres a problemy ze wzrokiem

Zaburzenia prawidłowego widzenia mogą mieć także związek z chronicznym stresem, zwłaszcza przybierającym postać nerwicy. Kiedy narząd wzroku pozostaje długotrwale w stanie napięcia, po czasie przestaje w sposób właściwy funkcjonować. Jeśli zatem i ciebie to dotyczy, powinnaś poświęcić czas każdego wieczora na chwilę relaksu. Naprawdę warto o tym pamiętać, gdyż celem jest zdrowie twoich oczu!


Dieta ma znaczenie!

Ani joga oczu, ani relaksacja, ani nawet używanie oczu w nienaganny sposób nie pozwolą ci prawidłowo widzieć, jeżeli zapomnisz o zdrowej diecie. Ostrość widzenia zależy w dużej mierze od odpowiedniego poziomu witamin, w tym zwłaszcza A, C oraz E. Ogromnie pozytywny wpływ wywiera m.in. picie soku z marchwi, będącego bogatym źródłem karotenu. Oprócz tego w twoim jadłospisie nie może zabraknąć produktów żywieniowych pełnych manganu, selenu, miedzi oraz cynku.


Dieta na problemy ze wzrokiem powinna być przede wszystkim bogata w zielone warzywa i owoce (nie zapomnij o jagodach i borówkach!). Nie może także zabraknąć w niej kasz z pełnego przemiału, a także zdrowych zbóż w innej postaci, dostarczających sporych pokładów najważniejszych dla oczu składników mineralnych.

Nie lekceważ początkowych problemów ze wzrokiem! Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1