Sen to jedna z podstawowych potrzeb człowieka. Niedosypianie powoduje zmęczenie i rozdrażnienie, a niekiedy staje się przyczyną poważnych schorzeń. Niestety wiele osób skarży się na problemy ze snem. Przed sięgnięciem po lekki nasenne warto zadać sobie pytanie: „dlaczego nie mogę spać?”. Bezsenność to dla wielu z nas duży problem.


Przyczyny psychologiczne bezsenności

Problemy ze snem bardzo często mają podłoże psychologiczne. Bezsenność może towarzyszyć takim chorobom jak nerwica czy depresja. Trudności z zasypianiem mogą mieć związek także ze stresem spowodowanym problemami w pracy albo złymi relacjami z partnerem. Sen przychodzi wtedy, gdy jesteśmy zrelaksowani, dlatego możemy mieć problem z zaśnięciem nawet po bardzo męczącym dniu, jeżeli leżąc w łóżku, nie potrafimy przestać rozmyślać o problemach. W takiej sytuacji mogą pomóc techniki relaksacyjne, łagodne środki uspokajające albo słuchanie muzyki relaksacyjnej. Odradza się natomiast sięganie po alkohol albo wykonywanie ćwiczeń fizycznych tuż przed snem, ponieważ może to doprowadzić do pogorszenia sytuacji.


Czynniki fizjologiczne wpływające na bezsenność

Zakaz wykonywania ćwiczeń fizycznych przez snem związany jest z tym, że mogą one doprowadzić do podwyższenia wewnętrznej temperatury ciała, co utrudni zaśnięcie. Nie oznacza to jednak, że aktywność fizyczna nie ma pozytywnego wpływu na sen. Sport jest zakazany tylko w ciągu trzech godzin przed nocnym spoczynkiem, podobnie jak praca fizyczna. Badania potwierdzają natomiast, że osoby, które w ciągu dnia są mało aktywne, znacznie częściej skarżą się na problemy ze snem. Do wspomnianego podwyższenia wewnętrznej temperatury ciała może dojść także na skutek gorącej kąpieli albo spożywania ciężkostrawnych posiłków. Jeżeli chcemy wziąć kąpiel przed sanem, to należy użyć nie gorącej, tylko ciepłej wody. Wśród czynników fizjologicznych należy wymienić także regularność snu. Senność pojawia się po 16–17 godzinach od rozpoczęcia dnia. Wiele osób podczas weekendu wstaje kilka godzin później niż w pozostałe dni. Jeżeli w sobotę i niedzielę wstajemy o 10, to trudno oczekiwać, że organizm będzie przygotowany na sen w niedzielę o 23, abyśmy mogli obudzić się następnego dnia o 7. Bezsenność da się wykluczyć!


bezsenność może mieć różne przyczyny


Złe warunki w sypialni

Problemy z zasypianiem mogą być spowodowane także złymi warunkami, które panują w sypialni. Należy zwrócić uwagę zarówno na samo łóżko, jak i na całe pomieszczenie. Najlepsza temperatura do snu to 18–21 stopni Celsjusza. Zbyt niska lub zbyt wysoka temperatura mogą utrudniać zasypianie. Tuż przed snem warto przewietrzyć sypialnię. Łóżko musi być dostatecznie duże. Należy wziąć pod uwagę zarówno jego długość, jak i szerokość. Ważną rolę odgrywają także materac oraz poduszka. Materac musi mieć optymalną twardość, którą dostosowuje się głównie do naszej wagi, pomaga więc zwalczyć bezsenność.


Używki również mogą powodować bezsenność

Na jakość snu niekorzystnie wpływają używki takie jak alkohol, papierosy i kawa. Informacje o korzystnym wpływie alkoholu na sen nie są zgodne z rzeczywistością. To prawda, że może on ułatwić zaśnięcie, ale sen po spożyciu napojów alkoholowych jest płytszy i przerywany, co sprawia, że człowiek wstaje z łóżka niewyspany. W kawie, a także w herbacie i napojach energetycznych znajdują się substancje, które mogą utrudniać sen nawet przez 12 godzin. Nie wszyscy dostrzegają u siebie tak długie działanie tych napojów, jednak w przypadku problemów ze snem warto zdecydować się na picie ich tylko rano. Wpływ nikotyny na sen jest krótszy, dlatego zaleca się rezygnację z palenia na 2–3 godziny przed snem, a jeżeli jest to niemożliwe, to przynajmniej pół godziny.


Bezsenność to problem, którego nie można ignorować, zarówno ze względu na swoje zdrowie, jak i samopoczucie psychiczne. Jeżeli zawarte w tym artykule porady nie przyniosą satysfakcjonujących rezultatów, to należy skonsultować się z lekarzem w celu poznania przyczyny bezsenności oraz sposobów jej leczenia.

Nie mogę spać – główne przyczyny bezsenności Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1