Niedoczynność tarczycy spowodowana jest niedoborem hormonów tego narządu, co spowalnia zachodzące w nim procesy metaboliczne. Przyczyn niedoczynności tarczycy może być wiele - często choroba przez długi czas jest nierozpoznana, a pacjentki leczone na coś innego. Kiedy jednak potwierdzone zostanie, że choroba nas dotyczy, musimy nieco przeorganizować swoje życie - w tym przede wszystkim zmienić dietę. Jak to zrobić?


Jak rozpoznać niedoczynność tarczycy?

Wśród klinicznych objawów niedoczynności tarczycy wymienić można między innymi spłycenie oddechu, łatwość męczenia się, duszność wysiłkową, nadmierną senność, mówienie ochrypłym głosem, zaburzenia miesiączkowania, suchość skóry, wypadanie włosów i ich łamliwość, przerzedzenie brwi, a nawet zmniejszenie libido.


Objawów jest wiele - jeden z najbardziej charakterystycznych to wrażenie nagłego przytycia. Twarz staje się pulchna, znikają dołki nad obojczykami, a na szyi może się nawet pojawić drugi podbródek.


Niedoczynność tarczycy – dieta

Leczenie niedoczynności tarczycy, polegające na stosowaniu suplementacji L-tyroksyny, jest najczęściej dożywotnie. Jeśli chcemy uchronić się przed poważniejszymi konsekwencjami niedoczynności tego narządu, koniecznie też przez całe życie powinniśmy stosować właściwą dietę.


Dlaczego? Ponieważ organizm - rozregulowany z powodu niedoboru odpowiednich hormonów - może mieć trudności w utrzymaniu właściwej wagi. Innymi słowy, jeśli nie będziemy przestrzegać zaleceń lekarzy i stosować się do diet opracowanych przez dietetyków, możemy bardzo szybko przytyć - i jest raczej minimalna szansa, że szybko schudniemy!


niedoczynność tarczycy


Od czego zacząć dietę w niedoczynności tarczycy?

Przede wszystkim dietetycy zalecają, by chorzy na niedoczynność tarczycy unikali słodyczy oraz produktów mlecznych wzbogaconych o cukier. Dlaczego? Odpowiedź jest prosta - nadmiar węglowodanów będzie zwalniać metabolizm, prowadząc do gromadzenia się niestrawionych pokarmów w organizmie (w postaci tkanki tłuszczowej). Jeśli zatem spożywamy węglowodany, to wybierajmy raczej te z niskim indeksem glikemicznym.


Ponadto nasza dieta powinna być bogata w białko, warzywa, owoce i zdrowe tłuszcze. Nie bójmy się chudego drobiu. Spożywajmy też jajka i ryby morskie. Z owoców najbardziej polecane są jabłka i gruszki, a jedzone pieczywo powinno być pełnoziarniste. Nie wolno też zapominać o błonniku - to dzięki niemu nie tylko nie będziemy czuli głodu (pęcznieje on w żołądku, wypełnia go i zapewnia uczucie sytości), lecz również lepiej poradzimy sobie z trawieniem węglowodanów i zapobiegniemy zaparciom. Osoby z niedoczynnością tarczycy mają zaś do nich skłonność. Należy jeść siemię lniane i orzechy.


A co z jodem? Nie należy go nadużywać, jeśli dodatkowo stosujemy odpowiednią do choroby suplementację. Znajdziemy go jednak w niektórych warzywach i jajach, jak również między innymi w owocach morza. Istotne jest utrzymywanie jego właściwego poziomu, ponieważ u osób z niedoczynnością tarczycy, jod hamuje powstanie i rozwój tak zwanego wola - czyli znacznego powiększenia tarczycy.

Niedoczynność tarczycy – jaką dietę stosować? Ocena: 5/5 Ilość głosów: 1